دیدبان

وزارت راه: وزارت نیرو، وظیفه کنترل حریم رودخانه‌ها را انجام دهد

وزارت راه: وزارت نیرو، وظیفه کنترل حریم رودخانه‌ها را انجام دهد

دیدبان؛ محمد اسلامی با اشاره به اینکه مشکل اصلی سیل تقارن آن با نوروز و تعطیلات بود که باعث غافلگیری برخی از استان‌ها شد، اظهار کرد: منازلی که در کرانه رودخانه‌ها ساخته شده بود با آسیب جدی همراه شد، نکته مهمی که باید تأکید داشت همکاری بسیار بالای نیرو‌های مسلح برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده بود.

وی با تأکید بر این‌که در سیل اخیر مهم‌ترین موضوع حفظ جان مردم و تخلیه منازل در حریم رودخانه‌ها بود، افزود: آسیب‌دیدگی‌های جانی به‌دلیل عدم توجه به هشدار‌ها بود. در فاز سوم عملیات همراهی با سیل‌زدگان، بازسازی مناطق سیل‌زده بود که این موضوع به سه بخش تقسیم می‌شود. منهای بخش مهمی از خوزستان که هنوز برآورد نشده میزان خسارت سیل در کشور چیزی حدود 151 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب‌دیده است که حجم بیش‌تر آن شهری است. از این تعداد 51هزار واحد تعمیری و مابقی نیازمند بازسازی 100درصدی است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بر اساس مصوبه دولت برای حمایت  از سیل‌زدگان، مبلغ کمک به واحدهای تجاری 15 میلیون تومان وام و بلاعوض 5 میلیون تومان است. همچنین وام تأمین وسایل مورد نیاز زندگی حدود 5 میلیون تومان بلاعوض و 15 میلیون تومان وام با بهره بسیار ناچیز است.

اسلامی با یادآوری این‌که بنیادهای مختلفی از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی(ره) و همچنین خودیاری‌های مردمی هم به کمک بازسازی زندگی سیل‌زدگان آمده است، گفت:  یکی از اقدامات مهم و استراتژیک، جابه‌جایی افراد ساکن بستر طغیان‌زده‌ رودخانه‌هاست. در استان لرستان که بیشترین آسیب را شاهد بودیم این روند آغاز شده و در پلدختر هم 8 نقطه تعیین شده و دولت با خریداری زمین آن را در اختیار مردم قرار داده است.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که شوراهای شهر و دهیاری‌ها صلاحیت صدور مجوز ساخت‌وسازها را ندارند و مرجعی که اجازه صدور پروانه ساخت‌وساز را دارد بنیاد مسکن است، اظهار کرد: مماشات و ملاحظات برای ساخت مسکن باید کنار گذاشته و حریم رودخانه‌ها آزاد شود. هرچند مدیریت حریم رودخانه‌ها به‌عهده وزارت نیرو است و باید با همکاری سایر نهادها از این مکان‌ها حفاظت کند. کسانی که مسئول کنترل حریم رودخانه‌ها هستند باید وظایف خود را یکپارچه انجام دهند.

وی به مثالی در این باره اشاره کرد و افزود:‌ رودخانه کشکان و سیطره رودخانه‌های طغیانگری است که نباید در بستر آن‌ها کسب‌وکار و واحدهای مسکونی ساخته شود. اگر قاطع برخورد نشود این مسیر ادامه خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی از هدفگذاری دولت برای پایان بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زده تا پیش از زمستان امسال خبر داد و گفت: اکثر واحدهای مسکونی تخریبی در سیل اخیر یک‌طبقه بوده است. وام بلاعوض برای واحدهای مسکونی شهری 12 میلیون تومان و روستایی 10میلیون تومان همچنین تسهیلات با سود بسیار کم برای واحدهای مسکونی شهری و روستایی به‌ترتیب 50 میلیون و 40 میلیون تومان خواهد بود.

اسلامی تأکید کرد: نیازمند 9000 میلیارد تومان بودجه برای حمایت از تسهیلات هستیم.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان