دیدبان

تجارت ترجیحی با پاکستان در انتظار تصمیم جمعی و ملی است

تجارت ترجیحی با پاکستان در انتظار تصمیم جمعی و ملی است

دیدبان؛ محمدرضا مودودی با اشاره به مسائل مطرح شده درباره تفاهم ایران و پاکستان برای تجارت ترجیحی اظهار کرد: ما در حال حاضر در تلاشیم تا به توافقاتی در تجارت با کشور پاکستان برسیم ولی تجارت ترجیحی همواره با موانعی روبرو است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به موانع پیشِ‌روی تجارت ترجیحی گفت: ما تولیدکنندگانی داریم که گرچه شاید چندان تعیین کننده نباشند ولی ممکن است بر اثر تجارت ترجیحی، آسیب ببینند.

وی ادامه داد: ما به عنوان سازمان توسعه تجارت معتقدیم در موضوع تجارت ترجیحی باید به یک تفاهم جمعی برسیم تا مشخص شود آیا می‌خواهیم همه کالاهای ما در حاشیه امن باشند، چراکه اگر بخواهیم چنین کنیم، تجارت ترجیحی آنطور که مد نظر است فعال نخواهد شد.

مودودی اضافه کرد: راه دوم آن است که بپذیریم برخی اقلامی که چندان اثرگذاری بالایی ندارند، قربانی شوند تا یک بخش قوی‌تر و مزیت‌دار اقتصادمان را توسعه دهیم و بخش عمده‌ای از بازارهای همسایه را در اختیار بگیریم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: انتخاب یکی از این 2 راه، نیازمند یک تفاهم عمومی و جمعی است تا در این مساله اختیار داشته باشیم و در آینده متهم نشویم که برخی صنایع در تجارت ترجیحی آسیب دیدند.

مودودی گفت: بحث تجارت ترجیحی یک بحث ملی است که نیازمند یک جمع‌بندی کلی است.

 این در حالی است که پیش از این روزنامه 'دِ اینترنشنال' پاکستان به نقل از مشاور نخست وزیر این کشور اعلام کرده بود که پاکستان با ایران قرارداد تجارت ترجیحی امضاء می کند. عبدالرزاق داوود، مشاور عمران خان نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی، منسوجات، تولید و سرمایه گذاری ها در گفت و گو با این روزنامه گفته بود: از آنجایی که امضای قرارداد تجارت ترجیحی سودمندتر است، اسلام آباد ترجیح می دهد با ایران به جای قرارداد تجارت آزاد، قرارداد تجارت ترجیحی امضاء کند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان