دیدبان

ترکیه: آمریکا با سیاست ضدایرانی می‌خواهد یک تیر و دو نشان بزند

ترکیه: آمریکا با سیاست ضدایرانی می‌خواهد یک تیر و دو نشان بزند

دیدبان؛ چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در انتقاد از سیاست‌های ضدایرانی واشنگتن اعلام کرد آمریکا، از یک سو، با پشتیبانی از اسرائیل به تنش‌ها ضد ایران دامن زده است و از سوی دیگر می‌خواهد صادرات نفتی همدستان خود را افزایش بدهد.

او تاکید کرد وادار کردن ترکیه به توسل به جایگزین (ایران برای خرید نفت)، نگرشی تجاوزکارانه و تحقیرآمیز و در عین حال از نگاه سیاسی و اخلاقی نادرست و غلط است.

وزیر خارجه ترکیه گفت: «آمریکا دست به اقدامی یکجانبه زده است و از دیگر کشور‌ها می‌خواهد بهای چنین تصمیم (نادرستی) را بپردازند.»

چاووش اوغلو تاکید کرد آمریکا با سیاستی که به تازگی در پیش گرفته می‌خواهد با یک تیر دو نشان بزند. وی گفت: «آمریکا، از یک سو، با پشتیبانی از اسرائیل به تنش‌ها ضد ایران دامن زده است و از سوی دیگر می‌خواهد صادرات نفتی همدستان (شرکای جرم)  خود را افزایش بدهد.»

دیلی صباح در این‌باره نوشت: به نظر می‌رسد دیپلماسی تنها راه پیش رو برای ترکیه است تا از پیامد‌های منطقه‌ای تحریم‌های آمریکا ضد ایران بکاهد و از منافع ملی خود محافظت کند. در شرایطی که دولت آمریکا، فشار بر کشور‌هایی را افزایش داده که پیشتر از تحریم‌های واشنگتن ضد ایران مستثنی شده بودند، آنکارا همواره تاکید می‌کند که افزایش تنش ممکن است به بی ثباتی در منطقه بیانجامد. این در حالی است که ترکیه موشکافانه گزینه‌های پیش رو را بررسی می‌کند تا از پیامد‌های منفی پایان دوره زمانی استثنا‌ها بکاهد.

این روزنامه ترکیه‌ای در ادامه نوشت: اتخاذ رویکرد سازش‌ناپذیر ضد ایران از سوی دولت ترامپ از جمله قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی و تصمیم به توقف تمدید مجوز واردات نفت از ایران به ۸ کشور، ترکیه را بر آن خواهد داشت که موضوع را از مسیر دیپلماسی فشرده پیگیری نماید.

یکی از علت‌هایی که واکنش تند آنکارا را برانگیخت نام بردن از امارات و عربستان سعودی با عنوان جایگزین‌های احتمالی ایران برای خرید نفت بود.

این رویداد‌ها همچنین باید از زاویه بازداشت دو عامل اطلاعاتی که روز دوشنبه در استانبول بازداشت شدند نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. این دو عامل اطلاعاتی اعتراف کردند به نیابت از امارات از اتباع کشور‌های عربی جاسوسی می‌کرده‌اند. یکی از آنان با قتل روزنامه نگار مخالف سعودی، جمال خاشقجی نیز در ارتباط بوده است.

دولت ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد دیگر هیچ کشوری در صورت خرید نفت از ایران از تحریم‌های آمریکا مستثنی نخواهد شد؛ افزایش فشار بر ایران در نخستین گام بر پنج کشوری اثرگذار خواهد بود که واردکننده بزرگ نفت از این کشور هستند: چین و هند، و هم پیمانان آمریکا در ناتو شامل ژاپن، کره جنوبی و ترکیه.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان