دیدبان

شریعتمداری: کشور نیازمند توسعه فرهنگ کار است

شریعتمداری: کشور نیازمند توسعه فرهنگ کار است

دیدبان؛ محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادداشتی با عنوان «فرهنگ کار و سال رونق تولید» منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید:

«همه بدخواهان ایران اسلامی همه تلاش خود را به کار بسته اند که القا کنند سال 98 سال تهدیدها ست . اما واقعیت این است که جنگ اقتصادی و روانی دشمنان علیه مردم ایران با اقدامات هوشمندانه ، جدی ، بدون خستگی مسئولین و با اتکا جوانان مستعد و کارامدی که آماده تلاشگری و به عهده گرفتن مسئولیت ها هستند و با اتحاد ، همدلی و "همه با هم بودن " همه ایرانیان نه تنها بی اثر خواهد شد بلکه می توان با ایجاد بازدارندگی اقتصادی اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور را به یک فرصت نیز تبدیل کرد.  

در این میان باید اذعان داشت یکی از مهمترین گام هایی که باید برداشته شود ترویج فرهنگ کار و تولید است. تمامی مفاهیم ارزشی  و ملی ما بر این امر استوار است که مفهوم کار در جامعه باید مغتنم شمرده شود. در یک جامعه سالم، بیکاری مذموم شمرده می شود. وقتی کار یک ارزش والا شناخته شود، در انتظار فرصت شغلی ماندن، جای خود را به تلاش در کارآفرینی خواهد داد. تعبیر زیبای تعبیر امام راحل (ره): که اشاره داشتند «خداوند متعال یک کارگر بزرگ بود که این خلقت عظیم را انجام داد». از هرگونه سوء استفاده از عنوان کارگر جلوگیری می نماید. مقام معظم رهبری نیز در دیدار با جامعه کارگری فرمودند: " روحیه‌ی نشستن و انتظار ثروت بادآورده را کشیدن باید از بین برود؛ این را نباید ترویج کنیم. " 
با چنین رویکردی امروز در جامعه ایران شاهد آن هستیم  که افرادی با حداقل امکانات، برای خود و دیگران کار ایجاد کرده اند. در نمونه ای تحسین برانگیز، مدتی پیش با کارآفرینی ملاقات کردم که به دلیل محدودیت های جسمی حتی امکان راه رفتن نداشت ولی او با تجمیع سرمایه های خرد توانسته بود در زمینه صنایع دستی، 54 نفر را مشغول به کار نماید. او یک کارآفرین نمونه از جامعه زنان ایران بود که با عزم خود، معلولیت را به زانو درآورده بود. یا در موردی دیگر، یکی از تولیدکنندگان بزرگ در صنعت غذایی، لوازم کفاشی که در دوران کودکی با آن کسب معاش می کرد را هنوز همراه خود داشت تا از یاد نبرد از کجا آغاز کرده و با تلاش و جسارت خود به قله های رفیعی دست یافته است. این بدین معناست که تمام کارآفرینان از سختی های زیادی برای رسیدن به موفقیت عبور کرده اند.
گسترش چنین مواردی نیازمند توسعه و تقویت فرهنگ کار در جامعه است. در جامعه ما این فرهنگ  باید در افراد درونی شود که هر فرد در هر جایگاه و صنفی، به کار خود افتخار کند و از شغل خود احساس رضایت نماید. باید پذیرفت که با تقویت فرهنگ کار، تمام موانع برداشته خواهد شد و نجات کشور در این امر است.
البته این به معنای پنهان کردن تکالیف دولت نیست. دولت مکلف به ایجاد نظام چندلایه تامین اجتماعی است تا برای افرادی که به هر دلیلی دارای توانایی کافی نیستند، شرایط زندگی آبرومندانه و مطلوب را فراهم آورد. دولت باید با ایجاد زمینه گفتگو و تفاهم و با رویکرد سه جانبه گرایی، در تامین منافع مشترک جامعه کارگری و کارفرمایی اهتمام ورزد. در کنار این موارد، سیاست گذاری و اقدام در زمینه مهارت افزایی، یکی از مهمترین وظایف امروز دولت در کشور محسوب می شود.

در دهه های قبل، با توسعه نهضت سوادآموزی، شاهد افزایش قابل توجه جمعیت باسواد و تحصیل کرده در اقصی نقاط ایران بودیم. امروز نیز یقینا جامعه باید به سمت نهضت مهارت افزایی گام بردارد. امروز این امر توسط دولت در دستور کار قرار گرفته و در شورای هماهنگی سران سه قوه مطرح شده و در جلسه با مقام معظم رهبری، عنوان شده که مبلغ 50 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مهارت افزایی در کشور اختصاص یابد. باید فرزندان ما پس از فراغت از تحصیلات مدرسه یا دانشگاه، دارای مهارت کافی برای حضور در بازار اشتغال باشند.اما این امر همانند سایر تکالیف دولت در عرصه کار و اشتغال، بدون همراهی سایر قوا و جامعه ممکن نخواهد شد. همراهی شرکای اجتماعی، یکی از بایسته های اصلی تحقق نهضت مهارت افزایی در کشور است.
با ارتقای ارزش کار در جامعه و تقویت فرهنگ آن، شاهد پدیده هایی نظیر گسترش روحیه کارآفرینی، افزایش اشتغال بواسطه تجمیع سرمایه های خرد در تعاونی ها و پیشگامی خیرین مهارت افزا خواهیم بود و از این طریق با اتکا به توانایی داخلی و تفکر ایران و تبدیل این نکته که "  کار یک ارزش والا است " به یک فهم عمومی در جامعه ، رونق تولید که علاج مشکلات اقتصادی کشور در سال 98 بیش از هر زمان محقق خواهد شد.»

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان