دیدبان

ایران: به «هیچ» کشوری اجازه نمی‌دهیم جایگزین ایران در نفت شود

ایران: به «هیچ» کشوری اجازه نمی‌دهیم جایگزین ایران در نفت شود

دیدبان؛ سخنگوی وزارت امور خارجه موضع حکومت‌های عربستان و بحرین را در حمایت از تحریم صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران محکوم کرد و آن را نشانه تبعیت کورکورانه از آمریکا و نادانی آنان نسبت به عواقب این اقدام دانست. 

سید عباس موسوی افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد جایگزین ایران در بازار نفت شود و مسئولیت هرگونه تبعات را متوجه آمریکا و کشورهای مزبور می‌داند. دولت و  ملت ایران دشمنی بعضی کشورها را در این شرایط تاریخی هرگز فراموش نخواهد کرد. 

گفتنی است شورای وزیران و وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه به طور جداگانه با استقبال از تصمیم واشنگتن در لغو معافیت‌های نفتی ایران، از دیگر کشورها هم خواستند تا به کمپین فشار علیه ایران بپیوندند.

علاوه بر این، پادشاهی بحرین روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه حمایت خود از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر لغو معافیت تحریم نفتی را اعلام کرد و آن را «اقدامی ضروری و مهم برای تقویت و حمایت از تلاش‌های مربوط به خشکاندن منابع تروریسم و مقابله با نقش خطرناک ایران در برهم زدن امنیت و ثبات (منطقه) و حمایت از گروه‌های تروریستی» برشمرد.

اقدام عربستان از نوع جاهلیت پیش از اسلام

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین با اشاره به اعدام دسته جمعی ۳۷ نفر  از اتباع سعودی، آن را یک اقدام از نوع جاهلیت پیش از اسلام توصیف و بر لزوم برخورد جامعه جهانی با این گونه اقدامات جنون آمیز تاکید کرد.

 موسوی هشدار داد: عربستان سعودی در راستای سیاست  فتنه انگیزی در منطقه و در سایه حمایت های دولت آمریکا دست به این اقدامات می‌زند و لازم است کشورهای منطقه نسبت به تبعات خطرناک این فتنه انگیزی‌ها هوشیار باشند.

وزارت کشور عربستان سعودی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۳۷ نفر را اعدام کرده است. با آنکه رژیم سعودی ادعا کرده اعدام‌شدگان «متهم به تروریسم» بوده‌اند،  منابع مستقل گزارش داده‌اند ۳۲ نفر از اعدام شدگان، از شیعیان منطقه قطیف و رجال دین و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه هستند. 

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران بامداد چهارشنبه به اقدام حکومت عربستان سعودی در اعدام ۳۷ نفر زندانی در این کشور واکنش نشان داد و در توئیتر یادآوری کرد که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از چشم بستن به اقدام رژیم سعودی در قطع عضو «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، این بار هم اعتراضی به اعدام این ۳۷ نفر نکرده است.

ایران بر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و عدم دخالت خارجی در سودان تأکید کرد

همچنین «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین تحولات در سودان اظهار کرد: جمهورى اسلامى ایران از نزدیک تحولات سودان و تظاهرات و اعتراضات مردم آن کشور را دنبال می‌کند و بر لزوم تحقق خواسته‌های مشروع مردم، انتقال مسالمت آمیز قدرت، توقف اقدامات خشونت آمیز و عدم هرگونه دخالت خارجی تاکید دارد. 
وی تاکید کرد: انتقال سریع قدرت به غیرنظامیان و تصحیح تصمیمات نادرست گذشته مانند اعزام سربازان سودانی برای برادرکشی در یمن را امری ضروری در حل و فصل مشکلات این کشور و تحقق خواسته‌های ملت بزرگ سودان می‌دانیم.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان