دیدبان

آمریکا: مسیر مذاکره با کره شمالی «ناهموار» و «چالش‌برانگیز» خواهد بود

آمریکا: مسیر مذاکره با کره شمالی «ناهموار» و «چالش‌برانگیز» خواهد بود

دیدبان؛ «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا می‌گوید مذاکرات با کره شمالی «چالش برانگیز» است، اما او مطمئن است که امکان خلع سلاح اتمی پیونگ‌یانگ وجود دارد. وی در مصاحبه‌ای، در مورد شکست مذاکرات اخیر میان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در ویتنام، با بیان اینکه دو کشور تاکنون چندین بار دیگر هم این مسیر را با هم پیموده‌اند، گفت واشنگتن در گذشته مرتکب اشتباهاتی شده که دولت ترامپ دیگر آن اشتباهات را تکرار نمی‌کند. او گفت یکی از اشتباهات این بوده است که «ما در ازای مواردی بسیار اندک، پول بسیاری در اختیار آن‌ها قرار دادیم».

او با رد نگرانی‌ها در مورد آزمایش تسلیحاتی اخیر کره شمالی و سفر کیم به روسیه، در مورد چشم‌انداز مذاکرات واشنگتن و پیونگ‌یانگ گفت: «[این مسیر] ناهموار خواهد بود. چالش‌برانگیز خواهد بود. امیدوارم که چند فرصت دیگر برای گفت‌وگوی جدی گیرمان بیاید تا در مورد اینکه چطور باید این مسئله را پیش ببریم، گفت‌وگو کنیم».

پمپئو گفت بر خلاف گزارش‌های رسانه‌ها دیدار ترامپ و کیم آنقدر هم منفی نبوده و واشنگتن امیدوار است نتایج این دیدار به دستاوردهای بیشتر منتهی شود، چراکه او «قطعا» هنوز خلع سلاح اتمی کره شمالی را امکان‌پذیر می‌داند، مشروط بر اینکه رهبر کره شمالی به وعده‌هایی که داده عمل کند. «فقط بستگی به این دارد که رئیس کیم آن تصمیم راهبردی بنیادین را بگیرد، همانی را که بارها و بارها به خود من گفته، همانی که چند باری به رئیس‌جمهور گفته... این تصمیم راهبردی، نظامی نیست، بلکه یک تصمیم راهبردی سیاسی است که به عقیده ما رئیس کیم آماده اتخاذ آن است. البته فقط زمان مشخص می‌کند».

وی با بیان اینکه ترامپ برای گفت‌وگوها محدودیت زمانی تعیین نکرده و تا زمانی که «حسن نیت» بر مذاکرات حاکم باشد این روند ادامه دارد، گفت: «اما اگر بر هم بخورد، اگر این اتفاق نیافتد، در آن صورت، روشن است که مجبور به تغییر مسیر خواهیم بود. اما مأموریت ما کاملا روشن است».

این هفته یک مقام کره شمالی با انتقاد از مواضع پامپئو، گفت تا زمانی که وزیر خارجه آمریکا مسئول مذاکرات باشد، پیونگ‌یانگ با واشنگتن مذاکره نمی‌کند. او گفت آمریکا باید فردی «بالغ» را به عنوان مسئول مذاکرات معرفی کند. با این حال، پامپئو در مصاحبه با سی‌بی‌اس این مسئله را رد کرده و گفت مقام پیونگ‌یانگ که این اظهارات را مطرح کرده، کارمندی سطح پایین بوده و نباید اظهارات او را چندان جدی گرفت.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان