دیدبان

ترکیه تحریم‌های «بچه‌گانه» آمریکا علیه ایران را محکوم کرد

ترکیه تحریم‌های «بچه‌گانه» آمریکا علیه ایران را محکوم کرد

دیدبان؛ «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در یک کنفرانس خبری با همتای بلژیکی خود بار دیگر با اقدام دولت آمریکا در عدم تمدید معافیت‌ از تحریم‌ها برای مشتری‌های نفتی ایران را محکوم کرد و آن را «بچه‌گانه» توصیف کرد. طبق گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک» چاووش اوغلو بعد از دیدار با «دیدیه رندرس»، وزیر امور خارجه بلژیک در یک کنفرانس خبری مشترک با او حاضر شد و درباره مسائل مختلف از جمله تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران اظهارنظر کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «ایالات متحده گفته که قصد دارد معافیت‌های تحریمی را لغو کند. این تصمیم کشورهای زیادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.»

چاووش اوغلو با بیان اینکه اعمال فشار علیه کشورهای دیگر به منظور وادار کردن آنها به تبعیت از تصمیم‌هایی که کشوری دیگر به تنهایی گرفته تناسبی با بلوغ دیپلماتیک در عرصه بین‌الملللی ندارد، تحریم‌های آمریکا را «بچه‌گانه» توصیف کرد.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه (دوم اردیبهشت‌ماه) اعلام کرد معافیت‌ها از تحریم‌های نفت را برای خریداران نفتی ایران تمدید نخواهد کرد. واشنگتن گفته هدف از این اقدام به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. 

وزیر امور خارجه بلژیک هم گفت که کشورش رایزنی با آمریکا در خصوص این موضوع را ادامه خواهد داد. او گفت: «بسیاری از کشورها به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکل مواجه می‌شوند. ما مخالف این تصمیم‌ها هستیم.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران امضا کرد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان