دیدبان

وزیر نفت: خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نخواهد شد

وزیر نفت: خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نخواهد شد

دیدبان؛ بیژن زنگنه، وزیر نفت که به منظور پاسخ به سوال نماینده ایذه و باغ ملک در صحن علنی امروز عصر (سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ماه) مجلس، حاضر شده بود، گفت: بخش گاز درخشان‌ترین عملکرد را در حوزه صنعت نفت در کشور داشته است، سال ۹۱ متوسط تولید گاز ۶۲۰ میلیون مترمکعب بود که در سال ۹۷ به ۷۵۰ میلیون مترمکعب یعنی ۳۰ درصد افزایش رسیده است، همچنین تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۹۱، ۲۴۱ میلیون مترمکعب بوده که در سال ۹۷ به ۵۳۲ میلیون مترمکعب رسیده، این میزان ۲.۲ برابر شده و از ۳۹ درصد به ۶۲ درصد رسیده و همچنین پوشش گاز روستایی از ۵۴ درصد در سال ۹۲ به ۷۹ درصد در سال ۹۷ رسیده است.

وی تاکید کرد: بازار ایران بخشی از بازار جهانی است و اگر گاز به صورت خام صادر شود، همه شاکی می‌شوند که خام‌فروشی کرده‌ایم، لذا اولین سیاست ما این است که جایگزین گاز با فرآورد‌ه‌های نفتی مایع صورت گیرد و در حال حاضر ۲۰ میلیون مترمکعب گاز فقط در بخش حمل و نقل به جای بنزین استفاده می‌شود.

وزیر نفت با تاکید براینکه با گازرسانی روستایی توانستیم در بخش مهمی از نفت سفید و گازوئیل صرفه‌جویی کنیم، ادامه داد: این‌ها می‌تواند بخشی از خوراک‌های پتروشیمی را شامل شود. دومین سیاست درباره سوخت نیروگاه‌ها است به این شکل که دو واحد نیروگاه نکا از سوخت مازوت استفاده می‌کند که البته نماینده این شهر به حق اعتراض کرد که چرا از مازوت استفاده می‌شود که به زودی از گاز استفاده خواهد شد لذا با آلودگی محیط زیست نیز مقابله می‌کنیم. سومین اولویت تولید گاز به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها و فولاد است و ما نمی‌گذاریم هیچ صنعت بدون سوخت باقی بماند و سیاست چهارم نیز صادرات با خط لوله به کشور‌های همسایه و صادرات LNG و CNG است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سبد انرژی ایران بیش از ۷۰ درصد از گاز طبیعی استفاده می‌شود که در دنیا بی‌نظیر است، خاطر نشان کرد: ما بعد از آمریکا و روسیه سومین تولیدکننده گاز هستیم و بالاترین تولید گاز را در این سال‌ها داشته و از میادین مشترک نیز بیشترین برداشت را داشته‌ایم. همچنین محدودیتی برای نیروگاه‌ها ایجاد نکرده‌ایم.زمستان امسال هیچ مشکلی در تولید گاز نداشتیم که به خاطر مدیریت ما بوده، همچنین در زمان سیل هیچ منطقه‌ای دچار مشکل نشد و اگر موضوعی هم بود طی چند ساعت حل شد. همچنین موضوعی درباره رفیق‌بازی در گازرسانی مطرح شد که این امر صورت نمی‌گیرد اگر هم باشد با همه نمایندگان رفیق بازی شده است و فقط به جز استان‌های کرمان، کرمانشاه و خراسان جنوبی که از برنامه عقب هستیم، در بقیه استان‌ها تا حدود ۸۰ درصد افزایش گازرسانی داشته‌ایم.

زنگنه درباره قرارداد صادرات گاز عنوان کرد: یک قرارداد با ترکیه داریم، دو قرارداد با کشور عراق داریم که به میزان صادرات روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب است، یک قرارداد با ارمنستان و یک قرارداد نیز با آذربایجان داریم، همچنین یک قرارداد با پاکستان داریم که آن‌ها به مفاد خود عمل نمی‌کنند و تخلف قراردادی دارند و روز گذشته نیز به عمران خان در این باره گفتیم و آن‌ها اعلام کردند که تحت فشار سیاسی آمریکا، عربستان و امارات قرار دارند. قراردادی با عمان داریم که جدی است و به هم نخوده است فقط زمان تحریم‌ها باید خطی بکشیم که عمق این خط در مناطقی بالای هزار متر است و آن را دو شرکت در دنیا می‌تواند اجرا کند که باید این موضوعات را حل کنیم. همچنین درباره قرارداد با ترکمنستان روزی که در منطقه با این کشور با مشکل روبرو شدیم، می‌خواست به ما فشار غیرعادی بیاورد و من زیر بار نرفتم و ایستادگی کردم و با پذیرش ریسک آن باعث سربلندی کشور شدم و هم گاز تأمین شد و هم زیر بار فشار افزایش ۹ برابری قیمت گاز نرفتیم لذا آن‌ها باید به قرارداد‌ها احترام بگذارند.

زنگنه همچنین درباره کرسنت اظهار کرد: این پرونده در مرحله داوری است و تاکنون چند بار آن را خارج کرده‌اند تا حکم صادر نشود.

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه گازرسانی روستایی افتخاری برای دولت و مجلس است، تصریح کرد: ۱۷ هزار میلیارد تومان خرج کردیم که از خزانه هم نبود بلکه از محل صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی بود و اشتغال زیادی ایجاد شد، درباره منطقه ایذه و باغملک نیز پیگیری کردیم که ۸۸ درصد روستا‌های باغملک و ۶۲ درصد روستا‌های ایذه از نعمت گاز برخوردارند که میزان آن را افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی بازار نفت عنوان کرد: در جنگ تجاوزگرانه فعلی آمریکا علیه ایران، نفت نوک پیکان قرار دارد لذا باید کمک کنیم تا با سربلندی از این شرایط خطیر عبور کنیم و رویای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تحقق نخواهد یافت و با تمام توان این سیاست تحریمی را با شکست روبه‌رو می‌کنیم.

زنگنه با بیان اینکه عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی شکننده است، اظهار کرد: بیانیه‌های آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها برای اطمینان دادن به بازار و جلوگیری از افزایش قیمت نفت بیش از هر چیز بیانگر نگرانی آن‌ها از بی‌ثباتی بازار نفت است و در این اوضاع شکننده نمی‌توان اطمینان داشت که به اندازه نیاز بازار نفت تولید شود.

وزیر نفت تاکید کرد: اساساً برخی کشور‌های منطقه ظرفیت مازاد خود را برای تحریک آمریکا و وارد کردن فشار به ایران و آرامش خیال مصرف‌کنندگان بیش از واقعیت و توان خود اعلام می‌کنند، لذا ضمن اینکه اعلام می‌کنم خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نخواهد شد، تکرار می‌کنم که آمریکا و هم‌پیمانان آن‌ها با سیاسی کردن نفت و استفاده از آن به عنوان یک سلاح، مرتکب اشتباهی خواهند شد که با توجه به وضعیت شکننده بازار دود آن به چشم خیلی‌ها خواهد رفت.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان