دیدبان

افزایش احتمال پیروزی انقلاب با هجرت عیسای بحرین به ایران

افزایش احتمال پیروزی انقلاب با هجرت عیسای بحرین به ایران

دیدبان؛ زمانی که شیخ عیسی قاسم پس از دو سال حصر خانگی 18 تیر ماه سال گذشته به قصد درمان راهی انگلستان شد [1]، سرنوشت انقلاب بحرین در هاله ای از ابهام قرار گرفت و عده ای این سفر را یک عقب نشینی قلمداد کردند که می توانست پایان کار نهضت بحرین باشد. اما اندکی بعد خبر موفقیت آمیز بودن عمل جراحی شیخ عیسی قاسم کورسوی امیدی در دل انقلابیون بحرین برافروخت [2].

شیخ عیسی قاسم پس از ترک انگلستان راهی عراق شد [3] و مدتی در عراق اقامت کرد. در این بازه زمانی پس از زیارت مشاهد مشرفه مهمترین فعالیت وی دیدار با مراجع تقلید ساکن نجف از جمله آیت الله سیدعلی سیستانی بود [4].

ایشان پس از عراق راهی ایران شده و مدتی را در مشهد مقدس اقامت کردند [5]. سپس در حدود دو ماه قبل وارد قم شده و با مراجع تقلید دیدار کردند که بازتاب پر رنگی در رسانه ها داشت. از جمله فیلم کوتاهی از قرائت ابیاتی به زبان عربی از سوی آیت الله شیخ جعفر سبحانی خطاب به ایشان بارها در شبکه های مجازی دست به دست شد. ایشان همچنین با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی و باقی مراجع تقلید ساکن در قم نیز به طور جداگانه دیدار کردند [6].

علاوه بر این علما و فضلای حوزه علمیه قم و مسئولین مراکز علمی با حضور در محل اسکان رهبر انقلاب بحرین با ایشان دیدار و گفتگو کردند[7]. یکی از برنامه های مهمی که در مدت اقامت ایشان انجام گرفت برگزاری جلسه تقدیر از فعالیتهای این روحانی انقلابی از سوی جامعه مدرسین قم بود. مراسمی که با حضور جمع کثیری از اساتید سطوح عالی و اعضای جامعه مدرسین برپا شد و طی آن ضمن تقدیر از آیت الله عیسی قاسم پیام همبستگی و همراهی حوزه های علمیه با مردم انقلابی بحرین را به دنیا مخابره کرد [8]. در این مراسم آیت الله یزدی خروج شیخ عیسی قاسم از بحرین را همانند تبعید امام خمینی سر آغاز پیروزی انقلاب مردم بحرین دانست و آیت الله عیسی قاسم نیز تاکید کرد تمام ارتشهای کفر یارای مقاومت در برابر نصرت الهی را ندارند. در پایان جلسه نیز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اهدای لوح یادبود از این شخصیت برجسته تجلیل کرد.

همچنین مسجد مقدس جمکران همزمان اعلام کرد همزمان با ایام ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه «لقب ناصر المهدی» را که هر ساله به یکی از افراد موثر عالم تشیع در زمینه سازی برای ظهور اعطاء می شود امسال به پاس مجاهدتهای این عالم بحرینی بر ضد جنایات آل خلیفه به ایشان اعطاء خواهد کرد [9]. چند روز قبل در نیمه شعبان این مسجد، به وعده خویش عمل نمود. برنامه های روزانه شیخ عیسی قاسم در قم از جمله پیگیری روند درمان و دیدار با طلاب بحرینی است. ایشان همچنین در مراسمهای مختلفی که در حسینیه بحرینیهای مقیم قم برگزار می شود حضور به عمل می آورند و از نزدیک با اتباع بحرینی ساکن قم دیدار می کنند [10].

خبرها حاکی است شیخ عیسی قاسم تصمیم گیری درباره شهر محل اقامت خود در ایران و برنامه ریزی برای ادامه نهضت را به پس از مشورت با رهبر معظم انقلاب موکول کرده و به زودی با آیت الله خامنه ای دیدار خواهد کرد. اما نکته قابل توجه آن است که در پی سلب تابعیت رژیم آل خلیفه از این روحانی مقاوم سردار حاج قاسم سلیمانی از اولین کسانی بود که طی یک بیانیه هوشمندانه این حرکت را عبور از خط قرمزی عنوان کرد که نتیجه آن نابودی رژیم سفاک بحرین است [11]. رهبر انقلاب نیز تعدی به حریم این روحانی مورد علاقه مردم بحرین را نشانه بلاهت رژیم آل خلیفه دانست [12].

با در کنار هم قرار دادن این اظهار نظرها باید به خود متذکر شویم اگر حمله نیروهای امنیتی به منزل شیخ عیسی قاسم و زخمی شدن شیعیان اتفاق نمی افتاد و یا آل خلیفه تابعیت بحرین را از شیخ عیسی سلب نمی کرد ایشان راهی خروج از بحرین نداشت تا بتواند با خروجش سرمنشاء بهره مندی از فضا و تجربیات انقلابی روحانیون ایرانی شود. نکته دیگر آنکه چنان چه ایشان به طور عادی بحرین را به مقصد ایران ترک کرده بودند بی شک از سوی افکار عمومی جهان و حکومت بحرین فردی وابسته به ایران شناخته می شدند اما با اقدام به سلب تابعیت که از سوی آل خلیفه انجام شد و حمله به منزل ایشان که ثابت کرد جانشان در بحرین در خطر خواهد بود همگان تصمیم ایشان برای اقامت در ایران را تصمیمی عقلانی و درست به شمار خواهند آورد.

به راستی آیا روزی فرا خواهد رسید که همانگونه که امام خمینی (ره) اقدام رژیم شاهنشاهی در به شهادت رساندن فرزندشان حاج آقا مصطفی را که اگرچه با هدف شکستن مقاوت ایشان انجام شد اما منجر به پیروزی انقلاب گردید از الطاف خفیه الهی خواندند حمله به منزل شیخ عیس قاسم و سلب تابعیت از ایشان نیز که با هدف مهار انقلاب بحرین انجام شد منجر به پیروزی آن گردد؟ آیا این همان نصرت الهی که شیخ عیسی قاسم در دیدار با اعضای جامعه مدرسین قم به آن اشاره کردند خواهد بود؟

 

[1] https://www.yjc.ir/fa/news/6591413

[2] http://almuqawim.net/2018/07/8152/

[3] http://www.irna.ir/fa/News/83149659

[4] https://fa.alalamtv.net/news/397428

[5] https://www.tabnak.ir/fa/news/875198/

[6] http://www.bbc.com/persian/iran-47389530

[7] http://fa.abna24.com/news/748697/

[8] http://almuqawim.net/2019/03/8560/

[9] http://almuqawim.net/2019/04/8599/

[10] https://fa.alalamtv.net/news/4123096/

[11] https://www.farsnews.com/news/13950331001400/

[12] http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=33585

 

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه