دیدبان

بیانیه مشترک ایران و پاکستان؛ تأکید بر ضرورت اجرای سریعتر برجام از سوی همه کشورها

بیانیه مشترک ایران و پاکستان؛ تأکید بر ضرورت اجرای سریعتر برجام از سوی همه کشورها

دیدبان؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و عمران‌خان نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان در یک بیانیه مشترک ضمن تأکید بر ضرورت اجرای هرچه سریعتر برجام از سوی سایر کشورها با توجه به اجرای کامل مفاد این توافق توسط تهران، نهادهای ذی‌ربط وزارتخانه‌های خود را مکلف نمودند تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، کلیه سازوکارهای لازم را برای افزایش حداکثری فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی فراهم نمایند. متن کامل بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به این شرح است:

بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان

جناب آقای عمران‌خان، نخست وزیر محترم جمهوری اسلامی پاکستان بنا به دعوت جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ یکم و دوم اردیبهشت ماه 1398 در رأس هیئتی عالی‌رتبه از مقامات این کشور به جمهوری اسلامی ایران سفر نمود. سال‌های اخیر شاهد سفرهای متقابل دو طرف در سطح رؤسای دو کشور بوده است.

نخست وزیر محترم پاکستان با سفر به مشهد مقدس در تاریخ یکم اردیبهشت 1398، آرامگاه ملکوتی ثامن الحجج امام هشتم(ع) را زیارت کردند. جناب آقای عمران‌خان، نخست وزیر محترم، در اولین سفر رسمی خود به ایران در مقام نخست وزیر، علاوه بر گفتگو با جناب آقای روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، با رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای نیز ملاقات نمودند.

1 ــ طرفین ضمن تأکید بر همبستگی تاریخی، فرهنگی، دینی و تمدنی دو کشور و دو ملت همسایه و مسلمان و نیز نظر به اراده مقامات عالی دو کشور به‌منظور توسعه روابط در همه زمینه‌های مورد علاقه دو طرف، بر اهمیت تعمیق و تحکیم مناسبات دوجانبه بر اساس اصول منافع ملی، حفظ تمامیت ارضی و احترام متقابل به حاکمیت ملی تصریح نموده و اجرای سریع توافقات و اسناد فی‌مابین را به‌عنوان گامی در جهت تحقق این هدف خواستار شدند.

2 ــ طرفین با تأکید بر اینکه مرزهای دو کشور باید مرز صلح و دوستی باشد، همکاری و تبادل نظر مستمر مسئولین سیاسی، نظامی و امنیتی را برای مقابله با تهدیداتی همچون تروریسم، قاچاق مواد مخدر و انسان، گروگان‌گیری، پولشویی و آدم‌ربایی ضروری برشمردند. همچنین مقرر شد به‌منظور بررسی جزئیات موارد فوق، دهمین دور مذاکرات کمیته ویژه امنیت بین وزارت کشور دو طرف در خردادماه 1398 در اسلام‌آباد برگزار گردد.

3 ــ دو طرف همچنین توافق نمودند تا به‌منظور بررسی پیشرفت و ترسیم مسیر پیش‌روی تسهیل سفرهای مردمی از مبدأ دو کشور، نشست بعدی کمیسیون مشترک کنسولی را ‌در نیمه دوم سال 1398 برگزار کنند. طرف پاکستانی از اعلام دولت ایران مبنی بر آزادی تعدادی از زندانیان پاکستانی و اتخاذ تمهیداتی برای استرداد فوری آنان استقبال کرد.

4 ــ رئیس جمهور اسلامی ایران و نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان اذعان داشتند که تقویت و تحکیم همکاری استان سیستان و بلوچستان ایران با ایالت بلوچستان پاکستان از جمله بازگشایی گذرگاه‌ها و بازارچه‌های مرزی ضمن بهبودی وضعیت اقتصادی ساکنان بومی، اقدامی در جهت رفع چالش‌های مرزی و ناامنی‌ها خواهد بود. طرفین توافق نمودند تا به‌منظور بررسی وضعیت کنونی تدارکات و سایر اقدامات لازم جهت گشایش گذرگاه‌های مرزی جدید در گبد ــ ریمدان و مند ــ پیشین و نیز افتتاح بازارچه‌های جدید مرزی، دومین دور مذاکرات کمیسیون عالی مرزی را در اردیبهشت‌ماه 1398 برگزار کنند.

5 ــ دو طرف بر لزوم گسترش همکاری‌ها در بخش نیرو از جمله صادرات برق ایران به پاکستان تأکید نمودند. طرف پاکستانی مراتب تشکر و قدردانی خود را از دولت جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر تداوم صادرات برق به ایالت بلوچستان پاکستان ابراز نمود.

6 ــ طرفین ضمن تأکید بر قرابت‌های عمیق و دیرینه فرهنگی، اجتماعی و زبانی بین دو کشور و اقوام آنان، بار دیگر بر لزوم تقویت هرچه بیشتر این پیوندها از طریق گسترش فعالیت‌های دانشگاهی، فرهنگی و گردشگری، به‌ویژه از طریق افزایش سفرهای متقابل متفکرین، هنرمندان سنتی و گروه‌‌های فرهنگی و نیز تقویت گردشگری اماکن تاریخی مذهبی دو کشور تصریح نمودند.

7 ــ جناب آقای عمران‌خان نخست وزیر پاکستان بر کمک دولت و مردم پاکستان و همبستگی آنان با مردم ایران در پی وقوع سیلاب‌های شدید اخیر در این کشور که موجب از دست رفتن جان ارزشمند انسان‌ها و نیز بروز خسارت‌های مادی گشت، تصریح نمود. نخست وزیر پاکستان ابراز اطمینان نمود که مردم ایران با روحیه تاب‌آوری خود بر این فاجعه طبیعی فائق خواهند آمد. طرف ایرانی مراتب سپاسگزاری خود را از پاکستان به‌خاطر ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سیل‌زدگان ایران اعلام نمود.

8 ــ با توجه به افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 1397، رئیس جمهوری محترم ایران و نخست وزیر محترم پاکستان نهادهای ذی‌ربط وزارتخانه‌های خود را مکلف نمودند تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، کلیه سازوکارهای لازم را برای افزایش حداکثری فعالیت‌های پولی، مالی و بازرگانی فراهم نمایند. طرفین همچنین مقرر نمودند تا به‌منظور رایزنی در موضوعات فوق، بیست و یکمین دور مذاکرات کمیته مشترک اقتصادی را در نیمه دوم سال 1398 در پاکستان برگزار کنند.

9 ــ طرفین در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره و تبادل نظر نمودند. طرفین صلح، آرامش و توسعه پایدار را به‌عنوان پیش‌شرط ارتقای روابط، یکپارچگی و هم‌افزایی در بین کشورهای منطقه غرب آسیا برشمردند.

10 ــ طرفین بر پایبندی خود به منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل به‌ویژه اصول برابری حاکمیتی کشورها، استقلال سیاسی، و عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها تأکید نمودند. دو طرف بار دیگر بر لزوم پایبندی همه کشورها به حاکمیت قانون من‌جمله در سطح بین‌الملل تصریح نمودند، در این راستا، طرفین نگرانی جدی خود را از اتخاذ یکجانبه اقدامات مخالف با قوانین بین‌الملل و اصول منشور سازمان ملل ابراز نمودند.

11 ــ رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر پاکستان، ضمن اشاره به ضرورت ایجاد افغانستانی امن، باثبات و مستقل در راستای برقراری صلح و ثبات منطقه، برگزاری گفتگوهای صلح بین‌الافغانی را ضروری دانستند و از کشورهای منطقه و جامعه بین‌الملل خواستند تا به‌منظور پایان‌بخشی به منازعات و بازگشت کامل صلح به این کشور با یکدیگر همکاری کنند. دو طرف همچنین بر لزوم مساعی مشترک برای دستیابی به وفاق جامع‌تر در منطقه‌ تأکیدکردند.

12 ــ طرفین ضمن محکومیت تمامی اشکال تروریسم، دستاوردهای بزرگ دو کشور در مبارزه با تروریسم را مغتنم شمرده و تأکید نمودند می‌بایست تلاش‌ها برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌منظور پیشگیری و مقابله با تروریسم تداوم داشته و شناسایی و ریشه‌کنی تمامی اشکال تروریسم در منطقه مورد توجه قرار گیرد.

13 ــ با توجه به اهمیت گسترش راه‌های مواصلاتی به‌منظور توسعه و تسهیل همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، طرفین از اجرایی شدن توافقات دو و چند جانبه از جمله ابتکار کمربند و جاده (BRI)، سیپک (CPEC) و توافقات کریدور ترانزیتی شمال ــ جنوب و شرقی ــ غربی در ایران استقبال نمودند.

14 ــ رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان، از همه ابعاد همکاری‌های دو کشور با سایرین به‌ویژه ابتکار نشست شش‌جانبه رؤسای مجالس کشورها در تهران در راستای توسعه همکاری‌ها میان کشورهای منطقه استقبال کردند.

15 ــ طرفین بر لزوم حل‌وفصل موضوع جامو و کشمیر از طریق گفتگو و راه‌های صلح‌آمیز مبتنی بر خواست مردم آن منطقه و منطبق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تأکید نمودند.

16 ــ رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان، خاطرنشان ساختند حق مردم فلسطین به‌منظور استیفای حقوق خود به‌خصوص تشکیل دولت و حاکمیت مستقل فلسطین خواست اصلی کشورهای مسلمان است. دو کشور همچنین توافق نمودند تا با بهره‌گیری از ترتیبات و سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، با بیشتر کردن تلاش‌های خود، فلسطینیان را در استقرار یک دولت مستقل یاری دهند.

17 ــ طرفین بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوی سایر کشورها، با توجه به اجرای کامل مفاد این توافق توسط جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند.

18 ــ طرفین از امضای بیانیه همکاری در بخش بهداشت که مشتمل بر کمکهای فنی و تبادل تجربیات به‌صورت دوجانبه با خروجی‌های ملموس باشد، استقبال نمودند.

نخست وزیر پاکستان مراتب قدردانی خویش را از مهمان‌نوازی گرم و سخاوتمندانه رئیس جمهوری اسلامی ایران از هیئت پاکستانی ابراز نموده و رسماً از روحانی جهت سفر به پاکستان در اولین فرصت ممکن دعوت به‌عمل آورد. رئیس جمهور ایران این دعوت صمیمانه را پذیرفت. تاریخ دیدار از طریق مجاری دیپلماتیک تعیین خواهد شد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان