دیدبان

پناهجویان و هدیه جدید ترامپ به دموکرات‌ها

پناهجویان و هدیه جدید ترامپ به دموکرات‌ها

دیدبان؛ ریچل بید در گزارشی که در نشریه واشنگتن‌پست در تاریخ ۱۱ آوریل منتشر شد، به خبر انتقال پناه‌جویان غیرقانونی به اردوگاه‌های مهاجران واکنش نشان داد. هفته گذشته بود که خبری در رسانه‌های آمریکایی مبنی بر انتقال پناه‌جویان غیرقانونی به اردوگاه‌های مهاجران منتشر شد و انتقادات زیادی را متوجه خود ساخت. چنین سیاستی در شش ماه گذشته دو بار در ماه‌های نوامبر و فوریه توسط دولت ترامپ اتخاذ شده بود. چالش‌برانگیزترین نکته این انتقالات این است که ترامپ به‌صورت عامدانه شهرهایی را برای انتقال این پناه‌جویان انتخاب می‌کند که جزو حوزه انتخابی دموکرات‌ها بوده و اجرای این سیاست‌ها نیازمند تخصیص بودجه از صندوق خود دموکرات‌ها است.

نانسی پلوسی به‌عنوان سخنگوی دموکرات مجلس نمایندگان و نماینده حوزه انتخابی سانفرانسیسکو در بیانیه‌ای شدیداللحن، سیاست مزبور را نفرت‌انگیز خوانده و آن را مورد انتقاد قرارداد؛ چراکه یکی از اصلی‌ترین مقصد‌های انتقال این مهاجران، حوزه انتخابی این نماینده که ریاست مجلس نمایندگان را نیز بر عهده دارد، بوده است. ریچل بید نویسنده این گزارش معتقد است که برخلاف ادعای ترامپ مبنی بر تکمیل ظرفیت بازداشتگاه‌های مهاجران غیرقانونی، این عمل بیشتر یک تلافی از سوی دولت ترامپ علیه دموکرات‌ها محسوب می‌شود.

این تصمیم ترامپ در داخل دستگاه اجرایی نظام سیاسی نیز با مخالفت‌هایی روبه‌رو بوده است. پس از فشار دوباره دولت ترامپ در ماه فوریه، دپارتمان حقوقی اداره مهاجرت و گمرک ایالات‌متحده نیز این سیاست را رد کرد. همچنین یکی از مقامات کاخ سفید و سخنگوی وزارت امنیت میهنی ایالات‌متحده نیز در بیانیه‌ای مشابه عواقب این کار را به دولت گوشزد کرد.

باوجوداین مخالفت‌ها، ترامپ فشار علیه مهاجران را افزایش داده است. او با قاتل و مجرم خواندن مهاجران، اقدام فوری علیه آنان را یادآور می‌شود و گسترش چنین اردوگاه‌هایی را برای حفظ امنیت ملی آمریکا ضروری می‌داند.

افزایش فشار ترامپ علیه مهاجران غیرقانونی در حالی است که اکثر دستورات تنش‌زای او ازجمله سیاست جدایی والدین مهاجر از فرزندانشان توسط دادگاه‌های فدرال آمریکا رد شده است و حتی عکس‌العمل افکار عمومی را نیز در پی داشته است. اما این واکنش‌ها تأثیری در کوتاه آمدن ترامپ از سیاست‌های مربوط به مهاجرت نداشته است و او همچنان تأکید زیادی به جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و دیوارکشی در مرزهای جنوبی آمریکا داشته است.

همچنین این دستور ترامپ در حالی صادر شده است که مسئولان بلندپایه اجرایی اداره مهاجرت و گمرک ایالات‌متحده در جریان این تصمیم نبوده‌اند و این امر منجر به استعفای رونالد ویتیلو، مسئول اجرایی این اداره شد. ترامپ در واکنش به استعفای او، در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که برای تصدی چنین مسئولیتی، یک فرد جدی‌تر را لازم دارد.

ریچل بید در ادامه می‌افزاید با اینکه ظرفیت اردوگاه‌های موجود در شهرهای حوزه انتخابی دموکرات‌ها توان پاسخگویی به این حجم از مهاجران را ندارد، اما ترامپ جهت تنبیه دموکرات‌ها قصد اجرایی کردن این سیاست‌ها را دارد. علاوه بر هزینه اسکان این مهاجران، جابجایی و انتقال این پناه‌جویان نیز هزینه‌های زیادی را بر دست دموکرات‌ها خواهد گذاشت. تعداد پناه‌جویان غیرقانونی در ایالات‌متحده در چند ماه گذشته از مرز ۵۰.۰۰۰ نفر گذشته است و نیازمند تخصیص بودجه بیشتری برای پرداخت هزینه‌های نگهداری و جابجایی آن‌ها است.

ترجمه و تلخیص: مصطفی غفاری

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»