دیدبان

کاخ‌سفید: آمریکا معافیت‌ تحریمی مشتریان نفتی ایران را تمدید نمی‌کند

کاخ‌سفید: آمریکا معافیت‌ تحریمی مشتریان نفتی ایران را تمدید نمی‌کند

دیدبان؛ وزیر خارجه آمریکا در فاصله ۱۰ روز مانده به پایان مهلت معافیت‌های تحریمی ایران اعلام کرد واشنگتن دیگر استثنائی برای مشتریان نفتی ایران قائل نخواهد شد.

مایک پمپئو که در یک کنفرانس خبری در ساختمان وزارت خارجه آمریکا سخن می‌گفت، در ادامه مدعی شد که واشنگتن در راستای کمپین فشار حداکثری همچنان تلاش می‌کند صادرات نفت ایران را به صفر رسانده و این کشور را از درآمد اصلی خود محروم کند.

وی سپس با اعلام اینکه ایالات متحده دیگر هیچ معافیتی برای خرید نفت ایران صادر نخواهد کرد، گفت واشنگتن نهایت تلاش خود را به کار گرفته است تا فقدان نفت ایران تاثیری بر قیمت‌ها در بازار نگذارد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در این کنفرانس خبری اعلام کرد عربستان و امارات [به آمریکا] تضمین داده‌اند که پس از لغو معافیت‌های تحریمی مشتریان نفتی ایران، با افزایش تولید خود اختلالی در بازار نفت ایجاد نشود.

پمپئو در حالیکه هفته گذشته در جمع ایرانی‌های آمریکایی‌تبار در تگزاس اذعان کرد که هیچ تضمینی برای آسیب ندیدن مردم ایران از تحریم‌های اعمالی آمریکا وجود ندارد، در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد "آمریکا همه این کارها [تحریم‌ها] را انجام می‌دهد تا از مردم ایران حمایت کند!"

آمریکا سال گذشته همزمان با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران (برجام) و بازگرداندن تحریم‌ها، برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازار، معافیت‌هایی را به مدت شش ماه برای هشت کشور واردکننده نفت و انرژی از ایران از جمله هند، چین و کره جنوبی صادر کرد. 

پس از پایان کنفرانس خبری پمپئو، «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرد که ایالات متحده مهلت اضافه به هیچ کشوری برای ادامه واردات نفت از ایران نخواهد داد.

وی همچنین در پاسخ به این‌ سوال که که آیا چین و هند هم از سوی آمریکا در صورت ادامه خرید نفت ایران مجازات می‌شوند، گفت: «همانطورکه وزیر خارجه مایک پمپئو قاطعانه اعلام کرد، هرگونه نقض تحریم‌ها از سوی هر کشوری با مجازات همراه خواهد بود.»‌

با وجود آنکه پمپئو در کنفرانس خبری خود مدعی شد لغو معافیت‌های تحریمی ایران و حذف نفت این کشور از بازار به خاطر افزایش تولید نفت عربستان و امارات و خود آمریکا تاثیری بر قیمت‌ها نخواهد گذاشت، اسکای‌نیوز دقایقی پس از پایان کنفرانس خبری وی از افزایش دو درصدی بهای نفت خبر داد.

رویترز هفته گذشته همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تمدید نشدن معافیت‌های تحریمی ایران در گزارشی نوشت: «آمریکا سالانه ۵ میلیارد بشکه سوخت در داخل مصرف می‌کند. بنابراین، اگر تحریم ایران بهای نفت را به میزان یک دلار در هر بشکه افزایش دهد، این مساله (تحریم نفتی ایران) سالانه ۵ میلیارد دلار برای مصرف‌کنندگان آمریکایی هزینه در بر دارد».

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان