دیدبان
خارج از دید- 19

قصه کلاغ و روباه

قصه کلاغ و روباه

دیدبان؛ خارج از دید شماره 19، به مانند 18 شماره دیگر این مجله الکترونیک هفتگی، مروری جالب به اخباری خاص دارد: 

پاس گل

واپسین روزهای سال 97 بود که هم آغوشی گرم و صمیمانه سردار سعید قاسمی و دکتر محمود احمدی نژاد با اعتراض کاربرانی قرار گرفت که جریان انحرافی را در آینه ی ائتلافِ مثلث شوم اعتدال- انحراف- اصلاحات می بینند.

هفته گذشته انتشار بریده ای از گفته های سعید قاسمی بار دیگر حاشیه ساز شد و انتقاد تند فعالان انقلابی را در پی داشت. بازتاب صحبتهای وی در توییتر بخش قابل توجهی از این شبکه را تحت تاثیر قرار داد:

به فاصله کمی از آن اظهارات جنجالی، حسین الله کرم همرزم و فرمانده سعید قاسمی در واکنش به بسته شدن صفحات فرماندهان سپاه در اینستاگرام فیلترینگ این شبکه را خواستار شد. این موضع الله کرم، با استقبال چهره های شاخص اصلاحطلب همراه شد:

در کمال تعجب این عضو ارشد انصار حزب الله در حالی پرچم فیلترینگ را به دست گرفته که برای انتقال شدیدترین و جدی ترین مواضع خود از همان اینستاگرام بهره می برد. وی چندی پیش اصرار بر عدم کفایت رئیس جمهور داشت:

همپای وی محمود احمدی نژاد نیز، جویای استعفای رئیس جمهور بود اما مقام معظم رهبری در مرداد 97 پاسخ عبرت آمیزی به خاله خرسهای انقلابی نما داد:

آنها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش آفرین هستند. دولت باید سرکار بماند و با قدرت، وظایف خود را در حل مشکلات انجام دهد.

آزمون نتردام

استاندارد دوگانه و صادقانه نبودن شعارهای فریبنده غربی این بار در حادثه آتش سوزی کلیسای نتردام روشن شد. به نظر می رسد خون اروپاییها رنگینتر است و آثارشان تاریخی تر و باستانی تر است. جنایتهای هم پیمانان غرب در منطقه دیده نمی شود:

دموکراسی در باتلاق

توییتهای مختصر و مفیدی که ماهیت سلطه گرانه اینستاگرام را نمایان کرد:

آقای قوه قضائیه

کاربرانی با ایده های سیاسی متنوع، معترض به مصونیت سلبریتی ها در برابر اقدامات و اظهارات خلاف قانونشان هستند. مهناز افشار بازیگری که در فجازی با اظهارنظرهای غیرکارشناسی خود از امنیت ملی تا سلامت عمومی کشور را مورد تخریب قرار داده این هفته نیز با یک توییت نفرت پراکنانه علیه کمک های بشردوستانه نیروهای عراقی سمپاشی کرد. اگر سیاه نمایی مستوجب پیگردهای قضایی است چرا باید بین اشخاص مشهور و غیر مشهور تفاوت نهاده شود؟ افراد شناخته شده علی القاعده از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار بوده و نشر محتوای ناسالمشان در رسانه ها صدمات بیشتری بر ذهن و نگرش عمومی وارد می سازد:

امیرنشینهای ماجراجو

امارات متحده عربی مدتی است با گسترش توان کمی و کیفی سرویس های امنیتی و اطلاعاتی خود کشورهای مسلمان نشین را در سطوح مختلف مورد تهاجم قرار داده است. وقت تشر زدن به این کوچکتر از استانهای کوچک ما کی فرا می رسد؟

دم خروس بیرون زد

گاهی افراد در پس قضاوتهای توییتری خود خبر از گزاره های پنهانی می دهند که آن ها را به واکنش واداشته است. برای مثال شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت با زبان بی زبانی گفته است ما از دستگیری جاسوسان محیط زیستی عصبانی بوده و آثار این عصبانیت را بر سر سیل زدگان، حشدالشعبی و نیروهای امدادی خالی می کنیم:

از سوفیا لورن تا آنجلینا جولی

بخشهایی از صحبتهای پرویز فتاح رئیس کمیته امداد با زیرکی از سوی رسانه های خاص شکار شد:

اینکه ذکر نام هنرپیشه ها و ورزشکاران غربی از سوی مسئولان مملکتی از حیث رسانه ای درست است یا غلط بماند. دست کم موارد اخیر را مرور کنیم:

شکار روباه

از مریم رجوی تا بهنوش طباطبایی؛ روباه در توییتر بهانه ای برای روایت دو اتقاق متفاوت بود:

از کلاغها چه خبر؟

شاید شما کلاغ را با ضرب المثل یک کلاغ چهل کلاغ بشناسید. خاطره ای هم با قصه زاغ و روباه داشته باشید. هستند کسانی که هنوز قارقار صبحگاهی کلاغ را بد یُمن می پندارند. هفته پیش به لطف سایت انصاف نیوز کلاغی بر تیتر رسانه ها نشست:

صابون یا سنگ پا

به تازگی صابون و سنگ پا دو استعاره پرکاربرد برای وصف حال و روز دولت دوازدهم شده اند:

لطائف هفته

زبانهای سرخ روایتگر تفاسیر انتقادی خود از رخدادهای کنونی ایران و جهان بودند:

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه