دیدبان

ایران و ترکیه دو قدرت مستقل منطقه‌‌ای هستند

 ایران و ترکیه دو قدرت مستقل منطقه‌‌ای هستند

دیدبان؛ «محمد فرازمند» سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «آکیت» با اشاره به روابط رو به گسترش ایران و ترکیه گفت: مردم ایران و ترکیه به لحاظ تاریخی و فرهنگی از نزدیک‌ترین ملت‌ها در منطقه هستند و دو کشور بهترین شرایط و روابط را در 40 سال گذشته داشته‌اند. 

فرازمند با ذکر این نکته که مرزهای ایران با ترکیه در حداقل 500 سال گذشته همیشه مرزهای دوستی بوده است، بیان کرد: روابط کنونی ایران و ترکیه در طول 40 سال گذشته در بهترین سطح بوده و دو طرف خواستار بهبود و تقویت روابط بوده‌اند و روابط خوب بین دو کشور خواست رهبران دو کشور و مورد حمایت مردم ایران و ترکیه است.

وی با بیان اینکه هر دو طرف خواستار افزایش بدون مانع و محدودیت روابط هستند، خاطرنشان کرد: دلیل دشمنی دشمنان مشترک این است که ایران و ترکیه دو قدرت مستقل منطقه‌ای هستند.

سفیر ایران عنوان کرد: دیدارهای فشرده بین مقامات دو کشور در جریان است و روسای دو کشور هر سال حداقل دو بار همدیگر را می‌بینند و  وزرای خارجه بیش از هفت الی هشت بار در مناسبت‌های مختلف همدیگر را ملاقات می‌کنند و در هر یک از دیدارها تصمیماتی اتخاذ می‌شود.

فرازمند همچنین عنوان کرد: گروه غربی که می‌خواستند از طریق روند ژنو به حل مشکل سوریه کمک کنند، تقریبا هیچ کاری نتوانستند انجام دهند.

سفیر ایران در آنکارا همچنین از مواضع ترکیه در مخالفت با تحریم آمریکا علیه ایران و تروریستی خواندن سپاه پاسداران قدردانی کرد.

 وی منافع دو کشور را مشترک خواند و با اشاره به مشکلاتی که در ادلب و شرق سوریه وجود دارد، عنوان کرد: یکی از موضوعات مورد گفت‌وگوی ظریف و مولود چاووش اوغلو در سفر اخیر وزیر خارجه ایران به آنکارا، وضعیت ادلب بود و معتقدم قادر به حل این مشکلات خواهیم بود.

به گفته فرازمند مشکلات منطقه‌ای با روابط دوستانه ایران و ترکیه حل شدنی است.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در هفته‌ای که گذشت در رأس هیأتی سیاسی پس از سفری یک روزه به دمشق و رایزنی با مقامات سوریه برای دومین بار در ماه فروردین سفری نیز به ترکیه داشت و ضمن رایزنی با چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و همچنین رئیس مجلس این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این سفر دو طرف توافق کردند روند همکاری‌ها را در پنج حوزه به پیش ببرند و از جمله توافقات حاصله ایجاد سازوکاری شبیه اینستکس در مناسبات مالی ایران و ترکیه بود.

ظریف در این باره گفت: توافق کردیم در پنج حوزه شامل تعرفه ترجیحی، انرژی، بانکی و استفاده از پول مشترک، ایجاد یک سازوکار مشابه اینستکس در روابط دوجانبه کار را با ترکیه دنبال کنیم.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان