دیدبان

اتحادیه عرب: هر طرحی درباره فلسطین بدون توافق‌ بین‌المللی مردود است

اتحادیه عرب: هر طرحی درباره فلسطین بدون توافق‌ بین‌المللی مردود است

دیدبان؛ اعضای اتحادیه عرب در نشست روز یکشنبه در قاهره تاکید کردند که این اتحادیه هر طرحی درباره موضوع فلسطین را که با توافق‌های بین‌المللی همخوانی نداشته باشد رد می‌کند.

نشست روز یکشنبه اتحادیه عرب در سطح وزیران امور خارجه و با عنوان «تحولات موضوع فلسطین- روند سیاسی و بحران مالی» و به ریاست سومالی و حضور «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شد.

در بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب آمده است:«کشورهای عربی که طرح صلح عربی را در سال 2002 بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های قانونی بین‌المللی ارائه کردند نمی‌توانند هیچ گونه طرح یا معامله‌ای را که با توافق‌های بین‌المللی همخوانی نداشته باشد، قبول کنند.

در این بیانیه تاکید شده است: «هیچگونه طرحی در تحقق صلح دائم و فراگیر در خاورمیانه موفق نخواهد شد مگر آنکه حقوق مشروع ملت مبارز فلسطین را اجابت کند که در راس آن، حق تعیین سرنوشت و تشکیل دولت مستقل در مرزهای 4 ژوئن 1967 به پایتختی قدس شرقی و حق بازگشت آوارگان و آزادی اسیران است.»

اتحادیه عرب در این بیانیه به اسرائیل درباره قوانین نژادپرستانه در قانونی کردن شهرک سازی و به سرقت بردن درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داد.

در این بیانیه بر پایبندی کشورهای عربی در حمایت از بودجه دولت فلسطین و اجرایی شدن توافق نشست سران عرب در تونس برای تامین مالی ماهانه 100 میلیون دلار تشکیلات خودگردان فلسطین برای مقابله با فشارهای سیاسی و مالی که با آن مواجه است، تاکید شد.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان مناقشه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است که قرار است پس از ماه رمضان رونمایی شود.

در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

بر اساس این طرح دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان