دیدبان

یک «کمدین»، رئیس‌جمهور غربگرای اوکراین را شکست داد

یک «کمدین»، رئیس‌جمهور غربگرای اوکراین را شکست داد

دیدبان؛ نتایج نظرسنجی درون شعب رای‌گیری اوکراین حاکی از آن است که «ولودمیر زلنسکی» کمدین اوکراینی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور در مقابله «پترو پروشنکو» رئیس جمهور کنونی اوکراین پیروز شده است. نتایج نظرسنجی داخل شعب اوکراین پیروزی قاطع زلنسکی را نشان می‌دهد و بر اساس این نتایج 73.2 درصد شرکت‌کنندگان در این رای‌گیری به زلنسکی رای داده و تنها 25.3 درصد از شرکت کنندگان به پوروشنکو رای داده‌اند.

شکست پروشنکو در حالی صورت می‌گیرد که او در سال ۲۰۱۴ بعد از ناآرامی‌های مورد حمایت اروپا و با وعده بهبود وضعیت اقتصادی به پشتوانه کشورهای غربی روی کار آمد، اما نتوانست به وعده‌هایش عمل کند.

این نتیجه ۵ سال پس از آن رقم خورد که دولت وقت اوکراین در ناآرامی‌های مورد حمایت غرب مجبور به کناره‌گیری شد و «پترو پروشنکو» با وعده بهبود وضعیت اقتصادی به پشتوانه کشورهای غربی روی کار آمد. او که خود سال‌ها بانکدار و سرمایه‌دار بوده، دوره ریاست‌جمهوری‌ای مملوء از تنش لفظی با روسیه داشت، با این وجود کمک‌های مالی و حمایت‌های بی‌قید و شرط کشورهای غربی هم نتوانست از میزان مشکلات اقتصادی اوکراین بکاهد.

پروشنکو در ماه‌های پیش از انتخابات به حدی نامحبوب شد که بسیاری از تحلیلگران پیروزی وی در انتخابات را تقریبا ناممکن می‌دانستند. در یک نظرسنجی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸، ۵۰ درصد از مردم اوکراین گفتند که قطعا او رأی نمی‌دهند. نیمی از دیگر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم گفتند احتمالا به او رأی نخواهند داد. نهایتا پروشنکو در دور نخست انتخابات تنها ۱۵ درصد رأی آورد و به همراه زلنسکی به دور دوم انتخابات رسید.

پیش از این کارشناسان با توجه به وضعیت اقتصادی اوکراین پیش بینی کرده بودند که ریاست جمهوری پروشنکو یک دوره‌ای خواهد بود و وی نخواهد توانست دو دوره رئیس جمهور اوکراین بماند.

زلنسکی در سال ۲۰۱۵ در فیلمی با عنوان «خادم ملت» نقش رئیس‌جمهور اوکراین را بازی کرده بود. او بعدا حزبی به همین نام تشکیل داد و وارد سیاست شد. وی از گفت‌وگو با روسیه حمایت کرده، اما گفته کی‌یف باید از مسکو مستقل باشد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان