دیدبان

تشکیل وزارت بازرگانی مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است

تشکیل وزارت بازرگانی مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است

دیدبان؛ بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در نامه‌ای به علی لاریجانی به احیای وزارت بازرگانی اشاره کرده و مواردی در این مورد بیان داشت.  متن این نامه به شرح ذیل است: 

جناب آقای دکتر علی لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم
با توجه به تصمیم دولت دوازدهم و بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر احیای مجدد وزارت بازرگانی، بر خود وظیفه میدانیم که نکاتی را خدمت جنابعالی عرض بنماییم.

بررسی مبانی علمی و تجارب قبلی تشکیل وزارت بازرگانی نشان می‌دهد، با تشکیل این وزارتخانه به دلیل تفکیک میان بخش‌های یکپارچه تولید و تجارت، واردات رواج خواهد یافت و تولید داخلی به حاشیه می‌رود و این خود ضرر بسیاری را به تولید‌کننده داخلی متحمل می‌سازد. به همین منظور نیاز است تا مجلس دلیل مشخصی برای بررسی چنین طرحی که با قوانین و اسناد بالادستی مغایرت دارد ارائه دهد و اعلام کند به چه دلیل در سال رونق تولید به جای حمایت از تولید داخلی به دنبال بازکردن درب‌های واردات است.

این تصمیم زمانی در دستور کار قرار میگیرد که طبق اعلام اداره کل قوانین مجلس، طرح تشکیل این وزارتخانه مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی، ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و نظام اداری است.

اما به منظور حل مشکلات کنونی معیشت خانوار‌ها پیشنهاد می‌شود مجلس به جای تحمیل هزینه‌های کلان اقتصادی به مردم، اقدام به حذف یارانه‌های ارزی کرده و برای افزایش قدرت خرید آنان اقدام به افزایش یارانه نقدی هرفرد از محصل حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی کند. این موضوع نه تنها باعث از بین رفتن رانت ارزی می‌شود بلکه باعث کاهش التهابات بازار محصولات اساسی نیز خواهد شد.

امید است در سال رونق تولید به بیان حکیمانه پیرجماران حضرت امام خمینی (ره)، مجلس در راس امور باشد و با اقدامی ارزشمند از رواج یافتن واردات جلوگیری کند که اگر چنین نشود نمایندگان مجلس در سال منتهی به انتخابات باید پاسخگوی نظام و ملت باشند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان