دیدبان

ترکیه: سامانه‌های اس-۴۰۰، تهدیدی برای اف-۳۵ آمریکا نیست

ترکیه: سامانه‌های اس-۴۰۰، تهدیدی برای اف-۳۵ آمریکا نیست

دیدبان؛ «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه شامگاه جمعه گفت سامانه‌های پدافند موشکی روسی S-400 که قرار است به آنکارا تحویل داده شود، امنیت جنگنده‌های آمریکایی F-35 را تهدید نمی‌کند.

چاووش‌اوغلو طی نشست خبری در آنکارا درباره عدم فروش سامانه‌های پدافندی «پاتریوت» از سوی آمریکا به ترکیه گفت: «ما برای یک دهه نتوانستیم چنین سامانه‌هایی را از متحدان خود خریداری کنیم اما اکنون S-400 را از روسیه تحویل می‌گیریم».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وی ضمن اشاره به نگرانی آمریکا از تهدیدی که S-400 می‌تواند برای F-35 داشته باشد، توضیح داد: «ایالات متحده می‌گوید که این سامانه‌ها آسیب‌پذیری جنگنده‌های F-35 را افزایش می‌دهد. ما چنین نظری نداریم، اما کار را به کاردان واگذار می‌کنیم. اگر خیلی نگران هستند،‌ پیشنهاد داده‌ایم که کمیته مشترکی برای بررسی این مسئله تشکیل شود».

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه دولت آمریکا هنوز هیچ پاسخی به این پیشنهاد ترکیه نداده، تاکید کرد که سامانه‌های پدافندی روسی به‌طور کامل تحت کنترل آنکارا خواهند بود و مسئله کشور سوم نیز موضوعیت ندارد.

چاووش‌اوغلو سپس به بی‌خطری سامانه‌های S-400 در سوریه برای جنگنده‌های آمریکایی اشاره کرد: «این سامانه‌ها در سوریه هستند و جنگنده‌های آمریکا نیز ده‌ها بار بر فراز منطقه پرواز می‌کنند. جنگنده‌های ناتو نیز بر فراز نروژ (محل استقرار سامانه‌های S-400 در مرز روسیه) پرواز می‌کنند اما کسی نگران نیست».

وی در ادامه تصریح کرد متحدان ترکیه در ناتو باید درک کنند که این کشور به پدافند هوایی قوی نیاز دارد و اگر آنها این پوشش را به آنکارا ارائه نکنند، پس ترکیه هم مجبور است هرچه سریعتر چنین سامانه‌هایی را از هرجا که می‌تواند به‌دست بیاورد.

تنش‌ها بین آمریکا و ترکیه بر سر اختلاف درباره خرید سامانه‌های پدافندی روسی همزمان با تحویل گرفتن جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی بالاگرفته است. «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده بود که ترکیه باید بین عضویت در ناتو و سامانه‌های روسی، یکی را انتخاب کند. در مقابل، «فواد اُکتای» معاون رئیس‌جمهور ترکیه نیز هشدار داد که واشنگتن هم باید بین ترکیه و تروریست‌های شمال سوریه یکی را انتخاب کند.

دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه S-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

حدود دو ماه قبل، یک هیأت از کنگره آمریکا با سفر به آنکارا، به ترکیه پیشنهاد داد که اگر سامانه‌های S-۴۰۰ را از روسیه خریداری نکند، آنگاه می‌تواند جنگنده‌های F-۳۵ که پول آنها را نیز پرداخت کرده‌، تحویل بگیرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی S-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد.

ترکیه طی قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، ۱۰۰ فروند جنگنده F-۳۵ از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است. این کشور هم‌اکنون مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ ۱ تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان