دیدبان

تشریح دستاوردهای سفر ظریف به آنکارا از زبان سفیر ایران

تشریح دستاوردهای سفر ظریف به آنکارا از زبان سفیر ایران

دیدبان؛ محمد فرازمند سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در پایان سفر ظریف به آنکارا در صفحه توئیترش به مهمترین توافقات سفر وزیر امور خارجه ایران پرداخت و مهمترین توافقات دو جانبه این سفر را «افزایش همکاری در زمینه انرژی، ایجاد سازوکار مالی شبیه اینستکس، بروزرسانی لیست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی، استفاده از پول ملی در تجارت بینابینی و استفاده از ظرفیت صادرات مجدد» برشمرد.

وی همچنین در توئیت دیگری با اشاره به اعلام همدری مقامات ترکیه در این سفر در پی سیل در ایران و اعلام آمادگی برای ارسال کمک رسانی بیشتر به مواضع ترکیه در قابل قبول نبودن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و مخالفت با قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریستی ایران اشاره کرد.

سفیر ایران در آنکارا به تبریک ظریف به مقامات ترکیه در پی انتخابات شهرداری‌ها و موفقیت حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز اشاره کرد.

وی «تلاش مشترک و نزدیک‌تر برای حل بحران سوریه، رایزنی درباره ادلب، شرق سوریه و حضور نیروهای آمریکا، انتقال دیدگاه‌ها بین پایتخت‌ها، نگرانی مشترک از تحولات شمال آفریقا و همسویی مواضع به ویژه در بحران‌های لیبی و سودان در جهت حمایت از حق تعیین سرنوشت توسط مردم» را از دیگر مواردی برشمرد که در سفر ظریف به آنکارا با مقامات ترکیه درباره آن گفت‌وگو شده است.

سفر ظریف دومین سفرش به ترکیه ظرف یک ماه جاری بود. وزیر خارجه ایران در پی پیشنهادش به همتای ترکیه‌ای برای برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی پس از اقدام تروریستی نیوزیلند، در نخستین روز سال جاری (اول فروردین) راهی استانبول شد تا در این نشست که یک روز بعد (دوم فروردین)‌ در این شهر برگزار شد، حضور یابد و در این نشست هم سخنرانی کرد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان