دیدبان

ایجاد سازوکاری مالی شبیه اینستکس میان ایران و ترکیه

ایجاد سازوکاری مالی شبیه اینستکس میان ایران و ترکیه

دیدبان؛ مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا به دنبال ایجاد سازوکار تجاری جدیدی با ایران شبیه سازوکار اینستکس است. وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی پس از گفتگو با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه آنکارا مخالف تحریمهای آمریکا علیه ایران است افزود: «تهران و آنکارا نیاز دارند برای افزایش تجارت دوجانبه به هدف تعیین‌شده ۳۰ میلیارد دلار (سه برابر سطح کنونی) به گفتگوهای خود ادامه دهند».

 وی  عزم و همبستگی دو کشور را بسیار مهم دانست و  اعلام کرد: «افزون بر سازوکارهای موجود، ما این مسئله را بررسی کردیم که چگونه می‌توانیم سازوکار مالی جدیدی مانند اینستکس ایجاد کنیم و موانع پیش‌روی خود و پیش‌روی تجارت دوجانبه را برداریم».

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه در ادامه تأکید کرد: « سپاه پاسداران ایران سازمانی تروریستی نیست و امیدواریم آمریکا از تصمیم خود در این باره صرف‌نظر کند».

چاووش اوغلو همچنین در پیامی توئیتری نوشت: «روابط ایران و ترکیه روز به روز مستحکم‌تر می‌شود؛ روابطی که صلح و امنیت منطقه را در پی دارد. ما مخالف تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران هستیم؛ تحریم‌ها تنها به زندگی مردم ایران و همکاری‌های بین‌المللی ضربه می‌زند. باید در پی مشارکت سازنده با ایران بود و نه انزوای آن».

آمریکا ۱۸ اردیبهشت ۹۷ به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و تمام تحریم‌ها علیه ایران را در آبان‌ بازگرداند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامد‌های آن روبرو خواهد شد.

طرف‌های اروپاییِ برجام یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس، ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از این توافق مدعی شدند که علی‌رغم خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، برای حفظ این توافق، بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی آن را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان پس از 9 ماه با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران را اعلام کردند. این کانال مالی اینستکس  INSTEX نام دارد.

بنا به گزارش‌ها، این کانال تبادل مالی در فرانسه ثبت شده و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت اجرایی آن را بر عهده دارد. انگلیس هم رئیس هیأت نظارت است. از هر کدام از این کشور‌ها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت و دیگر کشور‌های اروپایی هم می‌توانند به این سه‌کشور بپیوندند. اما با گذشت دو ماه از این ثبت اینسازوکار مالی هیچ اقدام موثر عملی در رابطه با روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان