دیدبان

انتقاد قانونگذاران آمریکایی از وتوی مصوبه ضدسعودی توسط ترامپ

انتقاد قانونگذاران آمریکایی از وتوی مصوبه ضدسعودی توسط ترامپ

دیدبان؛ اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در وتوی قطعنامه مصوب کنگره این کشور در خصوص قطع حمایت‌های واشنگتن از ائتلاف عربستان سعودی در جنگ یمن با واکنش و انتقاد چهره‌های مطرح کنگره آمریکا از قبیل «برنی سندرز» مواجه شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که کشورش از آغاز حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن(ششم فروردین ۱۳۹۴)، انواع حمایت‌های نظامی، اطلاعاتی و سیاسی را به متجاوزان ارائه داده است، بامداد امروز چهارشنبه مصوبه کنگره که خواستار قطع حمایت نظامی این کشور از ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنگ علیه یمن بود را وتو کرد.

این قطعنامه، ۲۳ اسفند سال گذشته با ۵۴ رأی موافق و ۴۶ رأی مخالف در مجلس سنا و ۱۵ فروردین سال جاری، با ۲۴۷ رأی در برابر ۱۷۵ رأی در  مجلس نمایندگان تصویب شد و کاخ سفید قبلاً تهدید کرده بود که ترامپ این مصوبه را وتو خواهد کرد.

ترامپ در بیانیه‌ای، قطعنامه مصوب‌شده در کنگره را «تلاشی خطرناک و غیرضروری» برای تضعیف اختیارات رئیس‌جمهور به موجب قانون اساسی خوانده است.

«برنی سندرز» نماینده مردم ایالت «ورمونت» در مجلس سنای آمریکا و یکی از منتقدان جدی جنگ ائتلاف سعودی در یمن، از وتوی این مصوبه انتقاد کرد.

این سناتور نام آشنا که نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هم شده، در توییتی نوشت: «مردم یمن به شدت به کمک‌های انسان دوستانه نیاز دارند و نه بمب‌های بیشتر».

سندرز افزود: «من از اینکه ترامپ قطعنامه دو حزبی کنگره برای پایان دادن به مداخله آمریکا در این جنگ وحشتناک در یمن را وتو کرد ناامید شدم اما تعجب نکردم».

علاوه بر برنی سندرز، برخی دیگر از قانونگذاران آمریکایی هم از وتوی مصوبه کنگره درباره جنگ یمن انتقاد کردند.

«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت»، یکی دیگر از منتقدان جنگ یمن و مواضع عربستان سعودی هم به وتوی ترامپ واکنش نشان داد.

این عضو مجلس سنای آمریکا در توییتر نوشت: «اگر ما با اراده خود در کشتار غیرنظامیان مشارکت کنیم، دیگر آمریکا هیچ جایگاهی نخواهد داشت. امروز (با وتوی مصوبه کنگره درباره جنگ یمن)، یکی از تاریک‌ترین روزهای ریاست جمهوری ترامپ است».

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان