دیدبان

ظریف در ترکیه: علاقمندیم مشکلات سوریه از طریق گفت‌وگو بخصوص بین کشورهای منطقه حل شود

ظریف در ترکیه: علاقمندیم مشکلات سوریه از طریق گفت‌وگو بخصوص بین کشورهای منطقه حل شود

دیدبان؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دومین مقصد سفرش بعد از دمشق وارد آنکارا شد، در بدو ورود در جمع خبرنگاران در تشریح رایزنی‌هایش در سوریه گفت: در دمشق دیدارهای بسیار خوبی داشتیم، مخصوصا دیدار با آقای بشار اسد مفید بود و بحث‌های خوبی درباره گفت‌وگوهای آستانه و همکاری‌های دو کشور داشتیم. 

وی افزود: در سفر به ترکیه هم درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو خواهیم کرد بخصوص درباره سوریه و مسائل شمال آفریقا بحث خواهیم کرد. درباره روابط دوجانبه نیز با ترکیه گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشتیم، سفر آقای رئیس جمهور را داشتیم و سفرهای دیگر را داریم و این دومین سفر من در فروردین ماه به ترکیه است که سفر اول برای شرکت در اجلاس اضطراری مقابله با اسلام ستیزی سازمان همکاری اسلامی در استانبول بود و در این سفر هم با مقامات ترکیه درباره مسائل دوجانبه بخصوص تحولات منطقه گفت‌وگو خواهم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آیا بین دو سفر به دمشق و آنکارا ارتباطی وجود دارد؟ عنوان کرد: ما علاقه‌مندیم مشکلات سوریه از طریق گفت‌وگو مخصوصا از طریق گفت‌وگو بین کشورهای منطقه حل شود، ولی این دو سفر به خاطر نیاز به این زمانبندی اینگونه انجام شد و امیدواریم بتو‌انیم به رفع مشکلات در منطقه کمک کنیم. 

 ظریف همچنین درباره سفرش به سوریه بیان کرد: بحث بسیار خوبی با آقای بشار اسد داشتیم. درباره روند آستانه، موضوع همکاری‌های دوجانبه مخصوصا نتایج سفر ایشان به تهران و نتایج سفر آقای جهانگیری به سوریه و توافقات حاصله و چگونگی عملیاتی کردن این توافقات صحبت شد. درباره جلسه آینده روند آستانه و همینطور همکار‌ی‌هایی که در چارچوب سازمان ملل برای یافتن راه حل سیاسی برای سوریه است، هماهنگی‌های خوبی صورت گرفت.

وی افزود: در مورد وضعیت در شرق فرات و ادلب که هر دو نگران کننده است و ضرورت خارج کردن نیروهای بیگانه از سوریه و پایان دادن حضور تروریست‌ها در سوریه نیز گفت‌وگوی خوبی داشتیم. 

وی خاطرنشان کرد که در سفرش به ترکیه درباره پرونده‌های دوجانبه بحث خواهد شد و افزود: همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه، همکاری‌های سیاسی و تصمیماتی که در جلسات کمیسیون عالی روابط دوجانبه در سطح روسای جمهور اتخاذ می‌شود، دو وزیر خارجه مسئول پیگیری آنها هستند و لذا در این سفر در این باره نیز گفت‌وگو خواهد شد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان