دیدبان

چین، اظهارات پمپئو علیه پکن را غیرمسئولانه خواند

چین، اظهارات پمپئو علیه پکن را غیرمسئولانه خواند

دیدبان؛ «لو کانگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهارات اخیر «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا را که در انتقاد از سیاست‌های پکن در آمریکای جنوبی مطرح کرده بود، محکوم کرد و آن‌ها را اظهاراتی دروغین خواند.

مایک پمپئو روز جمعه در یک سفر سه روزه به شیلی، پاراگوئه و پرو، چین را به کمک به تخریب اقتصاد ونزوئلا از طریق حمایت مالی از «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور این کشور متهم کرد. این درحالی است که آمریکا خواستار کناره گیری مادورو شده و از کشور‌های مختلف درخواست کرده است در به رسمیت شناختن «خوان گوایدو»، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا با آمریکا همراه شوند.

مایک پمپئو در سخنانش چین را به «ریاکاری» متهم کرد و گفت پکن از کشور‌های دیگر می‌خواهد در امور داخلی ونزوئلا دخالت نکنند؛ اما مداخله اقتصادی چین در این کشور، به نابودی آن کمک کرده است.

وزارت امور خارجه چین این اظهارات مایک پمپئو را دروغ خواند و گفت: اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درباره روابط چین و آمریکای لاتین دروغین، تعمدا تحریک‌آمیز، غیرمسئولانه و غیرمنطقی است. ما به شدت با آن مخالف هستیم.

وی در ادامه افزود: آمریکا مدتهاست که آمریکای لاتین را مثل حیات خلوت خود می‌داند و این کشور‌ها را تحت فشار قرار داده، تهدید کرده و حتی رژیم سیاسی کشور‌های دیگر را سرنگون کرده است. کشور‌های منطقه خیلی زود خواهند فهمید که «دوست واقعی» آن‌ها چه کسی است.

چین یکی از شرکای تجاری اصلی برزیل –بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین و اصلی‌ترین صادرکننده سویا در جهان—محسوب می‌شود. بهبود روابط تجاری چین با این کشور‌های آمریکای لاتین باعث خشم واشنگتن شده است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان