دیدبان

وزیر کشور در مجلس: بیش از ۴۴۰۰ روستا درگیر سیل شدند

وزیر کشور در مجلس: بیش از ۴۴۰۰ روستا درگیر سیل شدند

دیدبان؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیرکشور و قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به منظور توضیحات وزرای کشور، راه، جهاد و کشاورزی درباره سیل اخیر در استان‌های کشور تشکیل شده بود،گفت: 25 استان کشور درگیر سیل شد؛ سیلی که در نوع خود بی‌نظیر بود و موجب شد در 25 استان با شدت و حدّت متفاوت درگیر مشکلات زیادی از جمله آبگرفتگی و تخریب منازل، زمین‌های کشاورزی، پل‌ها و جاده‌ها شدیم.

وی افزود: این سیل می‌توانست این عظمت میزان خسارات انسانی بیشتری داشته باشد ولی با لطف خدا و همکاری دستگاه‌های اجرایی، ستاد میدیریت بحران و در رأس همه که مردم بودند و کمک کردند و این اتفاق نیفتاد.

وزیرکشور تصریح کرد: حجم سیلاب‌ها بسیار شدید بود، در کرخه که می‌تواند 1000 متر مکعب آب در ثانیه عبور دهد تا حد 2800 متر مکعب آب جابجا و عبور داده شد. در کارون در اهواز 3200 متر مکعب آب در ثانیه عبور داده شد که خارج از ظرفیت‌های رودهایی است  حجم آنها که به خاطر رسوب‌گیری کم شده بود و به سمت منازل سرایز شد.

رحمانی فضلی ادامه داد:از مردم،نهادها و از نیروهای نظامی ارتش و سپاه و نیروی انتظامی که از دقایق اول برای امداد رسانی حضور داشتند و ما را یاری دادند تشکر می‌کنم. ویژگی این مرحله از مقابله، هماهنگی بین دستگاه‌ها بود. بیش از 4400 روستا درگیر سیل بود و به‌قول مقام معظم رهبری بسیج شوندگی و تامین امکانات در ایام عید وه همچنین هماهنگی  کار مهمی  بود که انجام شد.

وی با بیان اینکه در دز خوزستان بالاترین حجم بارش و خسارات اتفاق افتاد اظهار کرد: سیل‌برهایی در کارون و دز داریم که می‌تواند 1000 متر مکعب آب را عبور دهد ولی در سال‌های متمادی به علت عدم لایروبی و همچنین ساخت‌وسازها این میزان کاهش یافته بود؛ توانستیم با انفجارهای عظیم که در کانال‌ها انجام شد، 40 درصد ظرفیت این را فعال کنیم.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان