دیدبان

ظریف: اروپایی‌ها بسیار عقب هستند

ظریف: اروپایی‌ها بسیار عقب هستند

دیدبان؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (یکشنبه)‌ در حاشیه رونمایی از  پایگاه اینترنتی «دیپلماسی اقتصادی» وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران درباره سازوکار ایرانی متناظر با اینستکس گفت: این سازوکار متناظر در ایران هفته گذشته راه‌اندازی شده و الان اروپایی‌ها هیچ بهانه‌ای ندارند برای اینکه کار خود را شروع کنند.

وی تأکید کرد: این یک اقدام مقدماتی توسط اروپاست اروپایی‌ها در اردیبهشت گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام تعهدات متعددی را مطرح کردند که برای شروع اجرای آن تعهدات، نیاز بود که اینستکس را راه بیندازند.

ظریف افزود: معتقدیم حالا باید برای مدت زیادی اروپایی‌ها تلاش و فعالیت کنند تا بتوانند تعهداتشان را انجام دهند، بسیار عقب هستند و نباید این گونه تصور کنند که جمهوری اسلامی منتظر آنها می‌ماند. ما بحمدالله روابط بسیار خوبی با همسایگان داریم، سازوکارهای مشابهی را با بسیاری از کشورها راه‌اندازی کردیم و دارد عمل می‌کند. من نمی‌دانم اروپایی‌ها برای یک سازوکار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند؟

 رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: اولین کاری که ایران انجام داد بلافاصله بعد از صدور بیانیه شورای عالی امنیت ملی بود که سنتکام در عمل متقابل تروریستی اعلام و دولت آمریکا را به عنوان رژیم حامی تروریسم شناسایی کرد و اقداماتی در مجلس در جریان است و ما هم با دوستان در مجلس در حال مشورت هستیم که چه اقداماتی می‌تواند صورت بگیرد. البته نمایندگان در این زمینه تلاش‌هایی را کردند و طرح‌هایی را ارائه دادند و همکاران ما با آنها در تماس هستند.

وی گفت: بنده نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت درباره غیرقانونی بودن اقدام آمریکا و سیاست‌های بسیار غلطی که آمریکا در منطقه ما داشته است، نوشتم. در صحنه رسانه‌ای فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.

ظریف افزود: در صحنه روابط دوجانبه ما با سایر کشورها، پیام‌هایی از سوی بنده برای وزرای خارجه همه کشورها، امروز که روز اجرایی شدن تصمیم ایالات متحده آمریکا است، ارسال خواهد شد که نسبت به این اقدام و موضع گیری که از سوی کشورها ضروری است صورت بگیرد، تذکرات لازم و عواقب بسیار خطرناکی که اقدام بی سابقه‌ای آمریکا در این زمینه داشته است،  به همه وزرای خارجه داده شود.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان