دیدبان

مخالفت حماس با 3 مسأله در مذاکرات آتش‌بس

مخالفت حماس با 3 مسأله در مذاکرات آتش‌بس

دیدبان؛ غازی حمد از اعضای ارشد حماس اعلام کرد، رژیم صهیونیستی طی مذاکرات آتش‌بس غزه قصد داشته سه مسأله دیگر نیز در این مذاکرات بگنجاند اما شکست خورده است.

بنا به گفته وی سه مسأله مذکور عبارتند از: سلاح (مقاومت در غزه)، تونل‌های مقاومت و منطقه حائل در مرزها.

غازی حمد ضمن اعلام اینکه حماس هیچ امتیازدهی سیاسی در این مذاکرات نداشته، تأکید کرد: اجازه نمی‌دهیم که اسرائیل پرونده‌های سیاسی را بر ما تحمیل کند.

این عضو حماس ادامه داد: طرف فلسطینی موفق شد مسائل سیاسی که اولین آنها تعرض (رژیم) اشغالگر به قدس و اقدامات آن علیه اسرا بود، روی میز بگذارد.

وی از برخی گفته‌ها مبنی بر اینکه مذاکرات مذکور بخشی از «معامله قرن» است ابراز تعجب کرد و گفت: تشکیلات خودگردان در جریان توافق‌های مربوط به آتش‌بس در غزه قرار دارد و میانجی مصری (همزمان) با ما (حماس) و تشکیلات گفت‌وگو می‌کند. ما اسرائیل را مجبور به مذاکره و امتیازدهی کردیم و زمانی که برای آتش‌بس رفتیم، گفتیم گزینه اساسی ما آشتی فلسطینی است و هنوز هم همینطور است. زمانی که تشکیلات خودگردان از مسئولیت‌های خود شانه خالی کرد و غزه را مشکلات و بحران‌ها فرا گرفت برای کم کردن از (رنج) ملتمان به سمت گزینه آتش‌بس رفتیم.

وی درباره آنچه تا کنون در مذاکرات آتش‌بس حاصل شده، گفت: اسرائیل بسیاری از مطالبات فلسطینی مانند بازگشایی معابر، افزایش تعداد کامیون‌ها، افزایش دامنه صید، اجازه ورود اموال و اجرایی کردن طرح‌های بین‌المللی در نوار غزه را محقق کرده است. پیشرفتی در پرونده تبادل اسرا رخ نداده و مصر و طرف‌های بین‌المللی برای به نتیجه رسیدن این پرونده وارد عمل شده‌اند اما رژیم صهیونیستی ابتدا باید تمام اسرای توافق «شالیت» را که دوباره بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

مذاکرات آتش‌بس میان غزه و رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری مصر از اواخر سال گذشته (1397) وارد فاز جدی‌تری شده و هنوز ادامه دارد. 

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان