دیدبان

حتی یک دلار هم کمک خارجی برای سیل زدگان دریافت نکرده‌ایم

حتی یک دلار هم کمک خارجی برای سیل زدگان دریافت نکرده‌ایم

دیدبان؛ علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به اقدامات این جمعیت در مناطق سیل زده کشور اظهار کرد: هلال احمر تا این لحظه حتی یک دلار کمک خارجی برای سیل دریافت نکرده است و به دنبال بسته بودن حساب سوئیفت و حساب ارزی هلال احمر در اثر تحریم‌ها، با وجود اعلام عدد‌ها و ارقام، مبلغی به حساب هلال احمر ایران واریز نشده است.

رئیس جمعیت هلال احمر بیان کرد: با این وجود کمک‌های غیر نقدی مثل پتو، چادر، بسته بهداشتی و ... از کویت، ترکیه، آذربایجان، فرانسه، آلمان، ارمنستان و پاکستان  به ایران ارسال شده است.

پیوندی با اشاره به فروکش کردن سیل در گلستان و مازندران گفت: خوشبختانه سیل در گلستان و مازندران فروکش کرده است، اما استان‌های لرستان، ایلام و خوزستان همچنان درگیر سیل هستند.

وی با اشاره به اسکان اضطراری ۲۲۷ هزار نفر در مناطق زلزه زده افزود: تاکنون بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته و یک ماهه و ۴۷ هزار چادر توزیع شده است. همچنین تیم‌های درمان اضطراری نیز به مراکز سیل زده فرستاده شده‌اند و کمک‌های مردمی بسیار گسترده‌ای نیز داشتیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه تا به امروز ۱۰۰ میلیارد تومان به سیل زدگان کمک مردمی شده است، تصریح کرد: ابعاد حادثه بسیار گسترده است و همچنان نیاز به کمک‌های مردمی داریم.

پیوندی ادامه داد: تاکنون نیز بیش از ۳۰ میلیارد تومان کمک مردمی در قالب اقلام خوراکی، بسته‌های بهداشتی، موکب و ... شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تحریم‌های خارجی و بسته بودن حساب سوئیفت، ما را از کمک ایرانیان خارج از کشور محروم کرده است، عنوان کرد: در عین حال کشور‌های دیگر نیز ابراز علاقه‌مندی برای کمک به ایران کردند؛ اما تاکنون مبلغی به حساب ایران واریز نشده است.

وی از تصویب رقم ۵۰۰ هزار یورویی کمک صلیب سرخ جهانی به ایران خبر داد و گفت: با وجود تصویب پرداخت مبالغی از سوی اتحادیه اروپا تاکنون ایران مبلغی را دریافت نکرده است.

پیوندی گفت: فدراسیون جهانی صلیب سرخ باید در نظر داشته باشد که تحریم‌ها نباید به مردم ایران آسیب برساند و از هر طریقی که صلاح می‌داند مسیر ارسال کمک‌ها به ایران را هموار کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه ۶۳ میلیارد تومان کمک نقدی از سوی مردم جمع‌آوری شد، افزود: بعد از پایان عملیات امدادی مذکور بهره پول را نیز به این مبلغ اضافه و براساس پروتکل‌های مشخص و سیستم‌های نظارتی بین مردم زلزله‌زده کرمانشاه توزیع کردیم.

پیوندی تشریح کرد: در سیل اخیر نقاط قوت و یک سری مشکلات مشخص شد، نقطه قوت ما تلفات اندک در برابر این سیل‌های عظیم بود.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه ۷۰ نفر بر اثر سیل جان باختند، گفت: این آمار حاکی از عملکرد خوب تمام تیم‌های عملیاتی و امدادی است که از این آمار ۲۰ نفر برای حادثه ناگهانی شیراز بود.

پیوندی با اشاره به اینکه امید است با توجه به گستردگی سیل کمک‌های مردمی افزایش پیدا کند، بیان کرد: سیلاب به مراتب از زلزله بدتر است.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه بعضی از راه‌های ارتباطی روستا‌های لرستان به صورت ۱۰۰ درصد برقرار نیست، اظهار کرد: روز‌های اول حادثه شرایط و هیجانات خاصی را ایجاد می‌کند و ما در این روز‌ها دچار بی نظمی بودیم که این طبع حادثه است و به کمک سایر نهاد‌ها توانستیم به سرعت نظم ببخشیم تا امدادرسانی با سرعت  قوت انجام شود.

پیوندی مطرح کرد: در زمینه بهداشت و درمان اضطراری نیز اکنون تیم‌های یادشده در مناطق سیل زده حضور دارند و مشغول ارائه خدمات متنوع و مختلف بهداشتی و درمانی از جمله ویزیت سرپایی، خدمات پرستاری، خدمات مادر و کودک و خدمات بهداشت روان هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: همچنین تیم‌های حمایت روانی و اجتماعی به منظور همراهی اجتماعی سیل زدگان به این استان‌ها اعزام شدند که یکی از اقدامات مهم این گروه ها، تلطیف فضای کمپ‌های اسکان اضطراری برای کودکان و نوجوانان و بازگرداندن روحیه شادی و نشاط به آن‌ها از طریق انجام بازی‌های گروهی، نقاشی، موسیقی و نمایش است که باعث کاهش دغدغه بزرگسالان و سایر افراد خانواده نیز می‌شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت انبار‌های امدادی بیان کرد: حجم انبار‌های ما کاهش یافته است، البته حداقل‌های لازم را داریم تا اگر اتفاقی افتاد پاسخگو باشیم.

پیوندی با اشاره به فروش چادر‌های جمعیت هلال احمر در سایت دیوار گفت: اقلام ما تحت هیچ شرایطی قابل فروش نیست و فروش آن جرم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از سایت‌ها این کار را انجام می‌دهند و نیروی انتظامی اعلام کرده  که با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

پیوندی در پایان با اشاره به اقدامات جمعیت هلال احمر در ایام نوروز گفت: ۱۴۰۰ پایگاه امداد ثابت ایجاد شد که ۵۵۰۰ امدادگر در آن مستقر بودند؛ ضمن اینکه بیش از ۱۰هزار نفر جوان ارائه خدمات کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه ۳۷درصد تلفات ما نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، عنوان کرد: تعداد ۵۷ نفر تلفات رانندگی در روز سال گذشته به ۳۷نفر در نوروز امسال رسید.

پیوندی با بیان اینکه ۳ میلیون و۵۰۰هزار نفر به پایگاه‌های جمعیت با عنوان ایمنی و بیش از ۲۴۰هزار نفر از خیمه نماز، ۷۷۴هزار نفر از ایستگاه سلامت مراجعه کردند، گفت: همچنین ۷۴۴هزار نفر میثاق نامه طرح رانندگی بهرفت را امضا کردند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان