دیدبان

رئیس شورای نظامی سودان استعفا کرد

رئیس شورای نظامی سودان استعفا کرد

دیدبان؛ یک روز بعد از تشکیل شورای نظامی انتقالی در سودان، «عوض بن عوف» رئیس این شورا از سمت خود کناره‌گیری کرد. بن‌عوف بامداد شنبه در بیانیه‌ای با اعلام استعفای خود، ژنرال «عبدالفتاح البرهان» بازرس کل ارتش سودان را به‌عنوان ریاست جدید شورای نظامی انتقالی منصوب، اما ژنرال «کمال عبدالمعروف» را از معاونت خود برکنار کرد.

 شبکه الحدث گزارش داد که رئیس جدید شورای نظامی سودان، کسی است که شخصا «عمر البشیر» رئیس‌جمهور مخلوع این کشور را بازداشت کرده است.

 گفته می‌شود درپی استعفای بن‌عوف، مردم سودان به خیابان‌ها آمدند و در حال شادی هستند. منابع سودانی می‌گویند، عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیروهای زمینی سودان در جنگ یمن است. همچنین او فردی نزدیک به امارات است.

این در حالی است که وی روز جمعه طی یک کنفرانس خبری ضمن اذعان به اینکه هیچ راه‌حلی برای سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی این کشور ندارد، گفته بو دپس از اینکه حکومت هیچ پاسخی به خواسته‌های معترضان نداد، تصمیم به ایجاد تغییر در سودان گرفت.

«عوض بن عوف» وزیر دفاع سودان بعدظهر پنجشنبه (روز گذشته) با قرائت بیانیه‌ای اعلام کرد که «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان کنار گذاشته شده و قرار است طی دو سال حکومت انتقالی تشکیل داده شود  اما پس از قرائت بیانیه بن عوف بسیاری احزاب و گروههای سیاسی اعلام کردند که شورای نظامی را غیر قانونی و اقدام ارتش را کودتا می‌دانند و خواهان یک حکومت غیر نظامی هستند. همچنین هزاران نفر در مقابل مقر فرماندهی ارتش تجمع کرده و شعار دادند.

شهرهای بزرگ سودان از ۱۹ دسامبر گذشته تقریبا شاهد تظاهرات روزانه مردم این کشور علیه اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و گران شدن نان است. معترضان تداوم ریاست جمهوری عمر البشیر را باعث این اوضاع می‌دانستند و طی این مدت خواهان برکناری او از قدرت بودند. عمر البشیر از سال ۱۹۸۹  رئیس جمهوری سودان بود.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان