دیدبان

درخواست اتحادیه اروپا برای پایان حمله نظامی به طرابلس

درخواست اتحادیه اروپا برای پایان حمله نظامی به طرابلس

دیدبان؛ گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به شبه‌نظامیان وفادار به ژنرال «خلیفه حفتر» در نزدیکی شهر «سبها» در جنوب غرب لیبی، و کشتن 6 تن از این عناصر را بر عهده گرفت. گروه تروریستی داعش این خبر را از طریق رسانه‌های وابسته به خود اعلام کرده است.

در حالی‌که، «احمد المسماری» سخنگوی نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی»- به ریاست حفتر- حمله داعش را رد و کشته شدن شماری از این نیروها را تکذیب کرده است.

شبه‌نظامیان حفتر در ژانویه گذشته کنترل سبها را پس از عملیات نظامی گسترده علیه گروه‌های مسلح در جنوب و غرب لیبی به دست گرفتند.

در تحولی دیگر از لیبی، اتحادیه اروپا از ژنرال خلیفه حفتر خواست که حمله نظامی به طرابلس، پایتخت را متوقف کند. این ژنرال شورشی در زمانی به دقت محاسبه‌شده و بعد از آنکه چراغ سبز را از سوی کشورهای عربی خلیج‌فارس و منطقه‌ای مانند عربستان سعودی، امارات و مصر، و نیز از سوی قدرت‌های جهانی مانند روسیه، فرانسه و آمریکا دریافت کرد، حمله نظامی به سمت طرابلس را آغاز کرد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمله نظامی به طرابلس، که نیروهای ژنرال خلیفه حفتر آغاز کرده‌اند، غیرنظامیان، از حمله مهاجران و آوارگان، را تهدید می‌کند و روند عملیات سیاسیِ تحت نظارت سازمان ملل متحد را به بن‌بست می‌کشاند.»

موگرینی خاطرنشان کرد که این تحرکات نظامی پیامدهای وخیمی برای لیبی و کل منطقه دارد و خطر تروریسم را افزایش می‌دهد.

وی افزود: «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو در آن، از تمامی طرف‌های درگیر در لیبی می‌خواهند تمام عملیات را فورا متوقف کنند و ارتش ملی لیبی و تمامی نیروهایی که به سمت طرابلس و اطراف آن حرکت کرده‌اند، عقب‌نشینی کنند و به درخواست‌های سازمان ملل متحد برای آتش‌بس انسانی پاسخ مثبت دهند.»

بیانیه اتحادیه اروپا درباره تحولات لیبی به دلیل اختلافات میان فرانسه و ایتالیا درباره نحوه تعامل با بحران، با یک روز تاخیر صادر شد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان