دیدبان

واکنش مقام آمریکایی به خروج مصر از ائتلاف ضد ایرانی

واکنش مقام آمریکایی به خروج مصر از ائتلاف ضد ایرانی

دیدبان؛ یک مقام دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به تصمیم مصر برای انصراف از مشارکت در طرح مورد حمایت آمریکا برای ایجاد ائتلاف موسوم به «ناتوی عربی» علیه ایران واکنش نشان داد. 

خبرگزاری «رویترز» بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران) در خبری به نقل از منابع آگاه از کناره‌گیری مصر از مشارکت در طرح «ناتوی عربی» که به ابتکار آمریکا و با هدف ایجاد جبهه‌ای واحد علیه ایران مطرح شده خبر داده بود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که خواسته نامش فاش نشود در واکنش به این خبر به صدای آمریکا گفت: «مصر نقش بسیاری مهمی در امنیت منطقه دارد و ایالات متحده و همه کشورهای عضو ائتلاف استراتژیک خاورمیانه می‌خواهند مصر بخشی از این ائتلاف، که منافع بسیاری خواهد داشت، باشد.»

این مقام آمریکایی اضافه کرد: «همزمان با شکل‌گیری این ائتلاف ما از مصر می‌خواهیم فرصت ایفای نقش رهبری (در آن) را از دست ندهد.»

خبرگزاری رویترز تصمیم مصر را «ضربه‌ای به راهبرد دولت [دونالد] ترامپ [رئیس‌جمهور آمریکا] برای مهار قدرت ایران» توصیف کرده و نوشت مصر رسما تصمیم خود به انصراف از مشارکت در این ائتلاف را به آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، مصر به نشست روز یکشنبه اعضای این ائتلاف هم که در شهر ریاض عربستان سعودی برگزار شد، هیأتی اعزام نکرده است.

رویترز با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد جبهه‌ای متشکل از متحدان عرب‌اش برای مقابله امنیتی، سیاسی و اقتصادی با ایران، به نقل از منابع آگاه، نوشته است: «مصر به این دلیل انصراف داد که در جدی بودن این ابتکار تردید داشت و هنوز سندی رسمی که این طرح را تشریح کند، دریافت نکرده بود. علاوه بر این، به این دلیل که این طرح خطر بروز مناقشه با ایران را افزایش می‌داد.»

یک منبع عربی دیگر هم گفته است که عدم اطمینان به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا و احتمال اینکه جانشین ترامپ طرح ناتوی عربی را کنار بگذارد هم از جمله عوامل اثرگذار بر تصمیم قاهره بوده است.

یک منبع سعودی در مورد روند پیشرفت این طرح گفته است: «خوب پیش نمی‌رود.»

طرح ناتوی عربی را اولین بار در سال ۲۰۱۷ سعودی‌ها پیشنهاد کردند. این پیشنهاد با استقبال آمریکا مواجه شد و بعدا نیز مقام‌های آمریکایی از آن به عنوان یکی از ستون‌های برنامه ایالات متحده برای مقابله با ایران یاد کردند. عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت، بحرین، قطر، عمان و اردن اعضای این ائتلاف هستند.

خبر خروج مصر از این ائتلاف در حالی اعلام می‌شود که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر که به واشنگتن سفر کرده، این هفته با همتای آمریکایی‌اش دیدار کرد. ترامپ پیش از نشست بدون اشاره به ائتلاف عربی، گفته بود قصد دارد با سیسی در مورد موضوعات امنیتی نیز گفت‌وگو کند.

دو منبع مطلع به رویترز گفته‌اند که دیگر کشورهای عربی حاضر در ائتلاف تلاش می‌کنند ضمن پیشبرد این طرح، مصر را هم برای بازگشت به ائتلاف تحت فشار دیپلماتیک قرار دهند. یک منبع عربی گفته تصمیم مصر نهایی نیست، اما بعید است که بتوان قاهره را به بازگشت به این ائتلاف متقاعد کرد.

رویترز خروج مصر، به عنوان دارنده بزرگترین ارتش جهان عرب را، جدیدترین لطمه به ابتکار موسوم به «ائتلاف امنیت خاورمیانه» (مسا) توصیف کرده است. واکنش‌های جهانی به «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول و همچنین ادامه تنش کشورهای تحت رهبری عربستان سعودی با قطر، از جمله دیگر ضرباتی است که به این ائتلاف که به صورت غیررسمی به ناتوی عربی معروف شده، خورده است.

این موضوعات موجب شده تا جلسه رسمی امضای اسناد مربوط به این ائتلاف که قرار است در واشنگتن برگزار شود، بارها به تعویق بیافتد. رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ مدافع اصلی این طرح در دولت آمریکا و معمار سیاست واشنگتن برای مهار ایران است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان