دیدبان

ثبت نام 25 هزار دانش آموز در جشنواره «زندگی به سبک روح الله»

ثبت نام 25 هزار دانش آموز در جشنواره «زندگی به سبک روح الله»

دیدبان؛ این جشنواره که به همت وزارت آموزش و پرورش و در بین دانش آموزان و فرهنگیان برگزار می شود تلاش دارد تا این دو قشر مهم جامعه را بیش از پیش با سیره و سبک زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آشنا سازد.

جشنواره «آیینه زمان» در هفت رشته هنرهای ادبی، فیلم کوتاه، رسانه دیجیتال، هنرهای آوایی، هنرهای نمایشی، سخنوری و هنرهای تجسمی برگزار می شود و شرکت کنندگان تلاش می کنند تا آثار خود را با استفاده از موضوعات مرتبط با زندگی حضرت امام (ره) و سبک زندگی ایشان تولید کنند.

در رشته هنرهای ادبی، زیرمجموعه های «خبرنویسی»، «شعر و داستان»، «نامه ای به امام (ره)»، «زیباترین جمله ای که از امام شنیدم» و «زیباترین خاطره ای که از امام شنیدم» دیده می شود که رشته «خبرنویسی» شامل تهیه گزارش، مصاحبه، تیتر، یادداشت و تحلیل است.

همچنین زیرمجموعه های رشته فیلم کوتاه، تهیه فیلم های داستانی، مستند یا نماهنگ در مدت زمان 2 تا 5 دقیقه با احتساب تیتراژ است که در این زمینه می توان از تلفن های همراه هم استفاده کرد.

رشته رسانه دیجیتال نیز شامل بخش های تولید پادکست (تدوین صوتی) و همچنین ویدئوکست است که این آثار باید حداقل 5 و حداکثر 20 دقیقه زمان داشته باشند.

هنرهای آوایی، رشته دیگر تعریف شده در این جشنواره است که سرود همگانی و سرود گروهی را به عنوان زیرمجموعه در خود دارد؛ سرودهایی که باید بین 5 تا 7 دقیقه باشند و حداکثر به صورت 20 نفره اجرا شوند.

و اما هنرهای نمایشی شامل نمایش های صحنه ای، نمایش های خیابانی، نمایشنامه خوانی، نقالی و همچنین برنامه جوانه ها از دیگر بخش های جشنواره «آیینه زمان» است. در این زمینه هم اعلام شده که نمایش های خیابانی باید در زمان 10 تا 12 دقیقه طرح ریزی شوند تا امکان اجرای آن ها در زمان زنگ تفریح مدارس وجود داشته باشد.

در برنامه جوانه ها نیز زیرمجموعه هایی مانند قصه گویی، کارگاه اندیشه و تلاش، بازی گروهی و جُنگ جوانه ها در مدت زمان 15 تا 25 دقیقه و با حداکثر 4 نفر به عنوان عوامل اجرایی، قابلیت رفتن روی صحنه دارد.

در این جشنواره، خوشنویسی نستعلیق، نقاشی، پوستر و نقاشی دیجیتال هم به عنوان زیرمجموعه های رشته هنرهای تجسمی معرفی شده است.

اکبر علی بابایی به عنوان دبیر این جشنواره به خبرنگار فارس در قم گفت: جشنواره «آیینه زمان» یا همان «زندگی به سبک روح الله» برای نخستین بار است که در وزارتخانه آموزش و پرورش برگزار می شود و البته مدیران و مسؤولان به دنبال آن هستند تا آن را در تقویم سالانه فعالیت های فرهنگی و پرورشی این وزارتخانه بگنجانند. دبیرخانه این جشنواره در قم مستقر است و بنده به عنوان رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان قم، امور مربوط به دبیرخانه را با کمک همکاران دنبال می کنیم.

دبیر جشنواره «زندگی به سبک روح الله (ره)» با بیان این که تاکنون 25 هزار نفر در سامانه این جشنواره به نشانی www.aynehzaman.ir ثبت نام کرده اند خاطر نشان کرد: دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین فرهنگیان ارجمند می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این جشنواره، ضمن اطلاع از جزئیات رشته ها و ضوابط جشنواره، اقدام به ثبت نام کنند.

وی مهلت ثبت نام در این جشنواره را تا پایان فروردین ماه 1398 دانست و گفت: البته امکان تمدید مهلت جشنواره با توجه به میزان استقبال از آن وجود دارد.

بابایی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاری در قم درباره این که آیا بهتر نبود والدین دانش آموزان را نیز در این حرکت فرهنگی سهیم می کردید پاسخ داد: باید گفت دو عنوان «زیباترین جمله ای که از امام شنیدم» و «زیباترین خاطره ای که از امام شنیدم» برای همین هدف طراحی شده است؛ چراکه عُمر دانش آموزان ما به سال های حیات امام نمی رسد و عملا با شنیدن این جملات و یا خاطرات از زبان خانواده های خود و بزرگترها، می توانند آنان را نیز در این برنامه فرهنگی سهیم سازند.

وی درباره اختتامیه این جشنواره نیز گفت: پس از پایان مهلت ارسال آثار به جشنواره و داوری و ارزیابی آن ها، همایش پایانی این جشنواره با حضور برگزیدگان کشوری و همچنین حضور وزیر آموزش و پرورش و حضور نمایندگانی از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در قم برگزار خواهد شد.  

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان