دیدبان

گزارش کامل از شب ششم پخش تبلیغات حدادعادل، رضایی و روحانی در رسانه ملی

گزارش کامل از شب ششم پخش تبلیغات حدادعادل، رضایی و روحانی در رسانه ملی
دیدبان مراسم قرعه کشی برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه(91/3/3) با حضور نمایندگان نامزدها برگزار شد. 
  
با در نظر گرفتن و تعيين شدن جدول پخش برنامه‌هاي کانديداها از رسانه ملي، "غلامعلي حدادعادل" امشب (پنجشنبه) ساعت 20، در برنامه با دوربین شبکه اول سیما حضور یافت. 
 
"محسن رضایی" با حضور در گفتگوی ویژه خبری در ساعت 22:45 از شبکه دوم سيما پاسخگوي سوالات مجري برنامه بود. 
 
همچنين "حسن روحانی" نيز ساعت 23:30 در شبکه جام جم به سوالات ايرانيان خارج از کشور پاسخ داد.

دولتم دولت تقوی و تدبیر خواهد بود/با قبیله‌گرایی و باند بازی مخالفم/نهضت ازدواج آسان را ایجاد می‌کنم


غلامعلي حداد عادل كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در برنامه با دوربين كه از شبكه اول سيما پخش شد به تشريح برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي انتخاباتي خود پرداخت و گفت:‌ سخنم را با سلام بر پيامبران و پاكان به ويژه پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد مصطفي و ائمه معصومين آغاز مي‌كنم. 
 
وي افزود:‌ بر روح پرفتوح امام راحل و شهدا درود مي‌فرستم و به همه هموطنان و ملت بزرگ ايران در همه جاي ايران بزرگ سلام عرض مي‌كنم و براي آنان در خلق حماسه سياسي در خرداد 92 در انتخابات آرزوي موفقيت مي‌كنم.  
 
نماينده مردم تهران در رابطه با معرفي خود به بينندگان تصريح كرد: بنده غلامعلي حداد عادل كه نامزد انتخابات رياست جمهوري هستم نزد شما مردم ناآشنا نبوده و بر حسب وظيفه نكاتي را در معرفي خودم عرض مي‌كنم.  
 
حداد عادل افزود: بنده متولد 1324 در محله جنوب شهر تهران و با تحصيلات ديپلم رياضي در سال 1342،‌كارشناسي فيزيك در دانشگاه تهران،‌كارشناسي ارشد فيزيك از دانشگاه شيراز و بعدا با تغيير رشته در علوم انساني، يك سال علوم اجتماعي خواندم و فو‌ق‌ليسانس خود را در رشته فلسفه و دكتري در فلسفه تخصصي در تخصص فلسفه كانت از دانشگاه تهران اخذ كردم.  
 
كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه از سال 1345 تاكنون معلم دانشگاه بوده‌ام گفت:‌در سال‌هاي اخير تا كنون در رشته فلسفه و در حال حاضر معلم فلسفه و استاد اين درس در دانشگاه تهران هستم.  
 
وي با تاكيد بر اينكه از سال 1341 با نهضت امام همراه و هم‌عقيده بوده‌ام، از اين كه از اين كاروان جدا نشده ابراز خوشحالي داشت و تصريح كرد: بنده سابقه زندان را به همراه برادر شهيدم مهندس مجيد حداد عادل داشته و يكي از خواهرانم مدتي پيش از انقلاب در كميته زنداني بود.  
 
حداد عادل افزود: بنده يكي دو بار از دانشگاه به خاطر فعاليت‌هاي سياسي اخراج و از كار بركنار شدم و بعد از انقلاب اولين مسئوليت‌ام را در اسفند 1357 به سمت معاونت وزير منصوب شدم.  
 
كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: پس از آن در دو شوراي سرپرستي در صدا و سيما در سال 58 به عضويت اين سازمان درآمدم و در اداره صدا و سيما به فعاليت پرداختم.  
 
وي اظهار داشت: در مدت 13 سال در وزارت اموزش و پرورش بودم كه 11 سال آن به معاونت آن وزارتخانه گذشته است. 
 
نماينده مردم تهران گفت:‌برنامه‌ريزي آموزشي و تاليف كتاب‌هاي درسي در دهه 60 عمدتا زير نظر بنده بوده و همچنين مي‌توانم خود را موسس المپيادهاي علمي در ايران معرفي كنم.  
 
وي در معرفي خود با بيان اينكه مديرعامل بنياد دايرة‌المعارف اسلامي و رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي بوده‌ام اظهار داشت: در دوره‌هاي ششم، هفتم، هشتم و نهم نمايندگي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي را داشته‌ام و در دوره هفتم به رياست مجلس انتخاب شدم.  
 
حداد عادل افزود: در مجمع تشخيص مصلحت نظام و همچنين در شوراي عالي انقلاب فرهنگي عضو هستم و بيش از 30 سال است كه عضو شوراي عالي آموزش و پرورش نيز هستم.  
 
كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با تاكيد بر اينكه تاليفات  و مقالات متعددي دارم،‌بيان داشت: افتخار دارم كه مترجم قرآن كريم هستم.  
 
وي در رابطه با خانواده خود تصريح كرد:‌به لطف الهي خانواده خوبي دارم، همسر و همه فرزندان من همگي علمي هستند؛ همسرم خانم دكتر طيبه ماهزاده دانشيار دانشگاه الزهرا در رشته تعليم و تربيت هستند. 
 
حداد عادل گفت:‌دو تن از فرزندانم تا حد دكتري يكي در رشته فناوري نانو و ديگري در رشته علوم سياسي تحصيل كرده‌اند. 
 
نماينده مردم تهران تاكيد كرد:‌دو فرزند ديگرم كارشناس ارشد در مديريت فرهنگي و فلسفه دين هستند. 

وي پس از اين مقدمه نگاهي به اوضاع عمومي كشور داشت و افزود:‌ مهمترين فرصت براي ملت ما در اين لحظه تاريخي اصل وجود انقلاب اسلامي است كه اين مهم منشاء حركات و بركات فراوان در جامعه شده است. 
 
حداد عادل تصريح كرد: با اين انقلاب ما صاحب استقلال شده‌ايم و توانسته‌ايم بر سرنوشت خود حاكم شويم.  
 
نماينده مردم تهران با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي موجب عزت و اقتدار ملي كشور شده است، اظهار داشت:‌ما مردم خوبي داريم و اين سرمايه خوبي است، ملت بزرگ ما ملتي مومن و فداكارند؛ ما صاحب رهبري ديني هستيم كه مورد اعتماد ملت و محبت آنان قرار دارد.  
 
وي افزود: كشور ما به بركت انقلاب اسلامي و علي‌رغم اعمال فشارها به پيشرفت‌هاي علمي و صنعتي خوبي در رشته‌هاي مختلف نائل شده است.  
 
حداد عادل تصريح كرد: يكي ازتوفيقات ما در 34 سال گذشته توفيق در توسعه نيروهاي انساني و منابع انساني بوده است، به طوري كه از اين طريق توانسته‌ايم به جايگاه‌هاي بالايي در عرصه بين‌المللي دست يابيم.  
 
نماينده مردم تهران با بيان اينكه ما با انقلاب اسلامي خودمان الهام بخش بيداري اسلامي در جهان شده‌ايم به چالش‌هاي موجود در جامعه اشاره داشت و افزود:‌در كنار اين چالش‌ها چالش‌هايي از  آغاز تاكنون بويژه امروز بر سر راه ما قرار دارد و بزرگترين آن مسئله اقتصاد است. 
 
كانديداي انتخابات رياست جمهوري بيان داشت: دشمنان با اعمال تحريم مي‌خواهند ما را تحت فشار اقتصادي قرار دهند و مشكلات اقتصادي براي ما بوجود آورند. 
 
وي ادامه داد:‌علاوه بر اين ما مشكلات مديريتي نيز داريم برخوردهاي پرهزينه و كم‌فايده در عالم سياست وجود دارد كه ملت ما را مي‌رنجاند. 
 
حداد عادل تصريح كرد: من به وحدت و همبستگي ملي ميان همه ايران اعتقاد دارم و از سعي مي‌كنم از اشرافي‌گري پرهيز كنم،‌صرفه‌جويي ملكه اينجانب است و آنرا عادت رفتاري دائمي خود مي‌دانم. 
 
كانديداي انتخابات رياست جمهوري افزود:‌بنده عميقا به مردم باور دارم و خود را در كنار آنها مي‌بينم و معتقدم رئيس جمهور هر كه باشد بايد به مردم پاسخگو باشد. 
 
نماينده مردم تهران با بيان اينكه براي مقابله با فساد عزمي جدي داريم، تاكيد كرد:‌براي هيچ كس در دستگاه دولتي حتي اطرافيان خود از اين حيث خط قرمز قائل نيستم و با قبيله‌گرايي و رانت‌بازي به شدت مخالفم. 
 
وي اضافه كرد:‌ معتقدم كه يا بايد همه جاي ايران آباد شود يا هيچ جاي آن آباد نخواهد شد.  
 
حداد عادل با بيان اينكه اگر نتوانيم همه جاي ايران را به نحو متوازن به پيشرفت برسانيم،‌پيش بردن به يك نقطه دردي را درمان نمي‌كند، اظهار داشت:‌در مديريت كلان كشور معتقدم بايد با ديوان ‌سالاري فجيعي كه داريم مقابله كرد.  
 
نماينده مردم تهران تصريح كرد:‌دولت بايد نقش خود را به خوبي تعريف كند و به خوبي بشناسد و مرز وظايف حاكميتي را از آنچه مي‌بايد بر عهده مردم باشد جدا كند.  
 
كانديداي انتخابات رياست جمهوري افزود: دولت بايد عمدتا به سياست‌گذاري، برنامه‌رزي، هماهنگي،‌حمايت،‌هدايت و نظارت بپردازد و زيرساخت‌هاي لازم را براي توسعه فراهم كند.  
 
وي تاكيد كرد:‌دولت بايد بستري ايجاد كند براي فعاليت آزادانه مردم و بقيه امور را به آنها بسپارد.  
 
حداد عادل با بيان اينكه بنده قويا معتقدم كه بايد مديريت كشور با مفاسد اقتصادي مبارزه جدي كند،‌اظهار داشت:‌ به دولت دانش‌بنيان معتقدم و توجه به محيط زيست را اساسي مي‌دانم چرا كه يكي از نشانه‌هاي حكومت خوب را توجه به محيط زيست تلقي مي‌كنم.  
 
كانديداي انتخابات رياست جمهوري گفت: اصل شايسته‌سالاري و شايسته‌گزيني را در همه سطوح مهم مي‌دانم،‌دولت‌ام برنامه محور خواهد بود و با تمركززدايي موافقم و در يك كلام شعار دولت‌ام تقوا و تدبير خواهد بود.  
 
وي با اشاره به مسائل اقتصادي كشور تصريح كرد:‌تاكيد مي‌كنم كه در حال حاضر مهمترين مسئله مردم موضوع اقتصادي است كه گراني، تورم،‌مشكلات معيشتي و مشكلات ناشي از بيكاري در آن قرار دارد. 
 
حداد عادل افزود: مردم گاهي شب مي‌خوابند و صبح برمي‌خيزند و مي‌بينند قيمت اجناس به طور پيش‌بيني نشده‌اي تغيير كرده است اينها مسائل واقعي مردم است كه ملت از دولت آينده انتظار دارند براي حل آن تلاش كند.  
 
كانديداي انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: بنده براي كند كردن تورم،‌مبارزه با آن و توقف اين مقوله، تثبيت بازار ارز را امري مهم مي‌دانم،‌چرا كه از اين طريق مي‌توان نظارت بر قيمت‌ها را اعمال كرد.  
 
وي تاكيد كرد: در هر حال بايد نظارت بر قيمت‌ها اجرايي شود كه موضوع تثبيت بازار ارز محتاج بررسي‌هاي فراوان است كه بيان آن در اين مختصر نمي‌گنجد. 
 
حداد عادل با اشاره به مشكل نقدينگي در كشور تصريح كرد:‌از ديگر مشكلات اقتصادي كشورمان فراواني نقدينگي در دست مردم است كه اين نقدينگي به كارهاي غيرمفيدي از جمله خريدن سكه،‌ ارز و انباشته كردن آنها در خانه‌ها يا هجوم بر زمين‌خواري يا سوداگري در كار مسكن صرف مي‌شود كه همه اينها با رونق اقتصادي مغاير است.  
 
كانديداي انتخابات رياست جمهوري با تاكيد بر اينكه بايد نقدينگي مردم را به سمت توليد سوق دهيم، اظهار داشت: توليد مي‌تواند ايجاد اشتغال كند، بنابراين بايد از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني حمايت شود كه اين مهم مي‌تواند به رونق اقتصادي كشور كمك كند.  
 


حداد عادل با تاکید بر توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی و تعاونی گفت: دولت در شرایط فعلی انضباط مالی را می‌بایست به حد اکثر رعایت برساند و از ریخت و پاش در دستگاه‌های دولت جلوگیری کند همچنین بنده در توزیع ثروت در جامعه تاکید می‌کنم مبارزه با فقر و تامین عدالت اجتماعی هدف ما از اقتصاد است.

وی تصریح کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون سهام عدالت باید به درستی اجرا شود مبارزه با مفاسد اقتصادی لازمه مدیریت اقتصادی دولت است این مبارزه هم باید به صورت ساختاری و هم در جهت مبارزه با مفسدان باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به برنامه‌های خود در بخش فرهنگ اشاره کرد و گفت: ترویج ایمان، اخلاق و درستکاری باید سرلوحه کارها قرار گیرد همچنین قانون مداری خیرخواهی باید جز امور باشد ما باید کاری کنیم مردم به مسلمان و ایرانی بودن خود افتخار کنند.

وی با بیان اینکه بنده تمام عمرم را در تعلیم و تربیت گذراندم افزود: معتقدم به تعلیم و تربیت اصالت نیز می بایست اضافه شود چراکه خشت اول هر تحولی باید در آموزش و پرورش از مهد کودک و مدرسه تا دانشگاه و حوزه بنیان گذاری شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات من حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی است گفت: حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی در درجه اول مستلزم کار فرهنگی است و لازم به ذکر است بگویم بنده به هنر نیز توجه دارم و معتقدم حقیقت را به هنر باید آراسته کنیم.

وی از توجه به زبان و ادب فارسی در برنامه‌های خود خبر داد و اظهار داشت: توجه به زبان و ادب فارسی به عنوان یکی از ارکان هویت ملی ما همواره مورد توجه من است همچنین بنده معتقدم باید روزنه امید و عزم و اراده و تلاش در آحاد ملت به ویژه جوانان تقویت شود.

حدادعادل خاطر نشان کرد: شادی و تفریحات سالم می‌بایست در جامعه افزایش یابد همچنین باید به ورزش همگانی و ورزش قهرمانی توجه کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بر لزوم رعایت حقوق شهروندی تاکید کرد و گفت: گسترش آزادی نرم و انتقاد مهم است دولت باید از نقد مردم از دولت استقبال کند.

وی ادامه داد: در دولت بنده باد توجه ویژه‌ای به کرامت زن شود و اداره جامعه باید براساس اصالت دادن به خانواده تنظیم شود بنده اگر توفیق مسئولیت در قوه مجریه را پیدا کنم در صدد هستم نهضت ازدواج آسان را ایجاد کنم.

حداد عادل با اشاره به امر سلامت و درمان افزود: توجه به امر سلامت و درمان از وظایف مهم اجتماعی حکومت است همچنین توجه به قشرهایی مانند جوانان ایثارگران، سالمندان و بازنشستگان باید مورد لحاظ قرار گیرد و با پدیده شوم مانند اعتیاد به طور جدی مقابله شود.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: معتقدم دوران سربازی باید به عنوان یک دوران آموزش باشد و هر خانواده پس از فرستادن فرزند خود به سربازی با پایان آن دوره شاهد رشد فکری و عقلانی او باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به برنامه های خود در عرصه سیاست داخلی اشاره کرد و گفت: بنده بر امنیت تاکید عمده دارم چراکه مردم از حکومت انتظار تامین امنیت را دارند همانطور که آرامش برای مدیران امنیت ذهنی را موجب می شود این معقوله برای جامعه نیز باعث رشد می شود.

حداد عادل به حفظ لزوم وحدت و همبستگی ملت اشاره کرد و گفت: به وحدت و همبستگی ملت اهمیت می دهم چراکه مردم مانند رگه های یک پر طاووس زیبا هستند لذا تفاوت رنگها، زبان، لهجه ما را از هم جدا نمی کند و اگر این فاکتورها به نحو موزون در کنار هم قرار گیرند زیبایی پر طاووس را پیدا می کنند.

حداد عادل با بیان اینکه بنده به تقویت و مشارکت مردمی معتقدم ادامه داد: دولت آینده بنده به تقویت و مشارکت مردمی و احزاب و جمعیت ها معتقد است سرمایه های اجتماعی باید حفظ و افزون شود و اعتماد عمومی مردم نسبت به حکومت بالاتر رود ملت باید باور کنند که تصمیم گیری های رئیس حکومت عقلانی و بر پایه منطق است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: قویا به تقویت بنیه دفاعی معتقدم چراکه ملت ما در گرو تقویت بنیه دفاعی است آنچه گفتم اصول مورد نظر من بود اما پیدا است که اجرای آن احتیاج به انواع کارهای کارشناسی دارد.

وی اظهار داشت: من براساس آنچه در محضر استادانم به ویژه شهید مطهری آموختم به عقلانیت معتقدم دولت من دولت تقوا و تدبیر خواهد بود وظیفه رئیس جمهور مدیریت است.

این نامزد اصولگرای انتخابات در بخش دیگری از صحبت‌های خود از صدا و سیما به خاطر برنامه‌های متنوع و متعدد برای نامزدها تشکر کرد.

حداد عادل گفت: مبنای بنده برای مدیریت استفاده از نیروهای با تقوا بدون در نظر گرفتن وابستگی های گروهی است و همواره سعی کرده ام آنچه که امروز گفتم در مدیریت اعمال کنم.

حداد عادل با اشاره به مسئولیت‌های خود در آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش این توفیق را داشتم در سالهای جنگ کتابهای درسی فرزندان شما را آماده کنم خدا را شکر هیچ گاه در آن سالها با مشکل فقدان کتاب مواجه نبودیم شاید گاهی مواد غذایی کم می‌شد اما هیچ گاه کتاب نایاب نشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در موسسات خدمت کرده از جمله مجلس هفتم تلاش کردم آنچه را که گفتم اجرا کنم کما اینکه به توفیق‌های خوبی نائل شدیم ما برای افزایش حقوق فرهنگیان کارهای خوبی را کردیم همچنین حداقل حقوق بازنشستگان را از 119 هزار تومان به نزدیک 200 هزار تومان رساندیم.

وی با بیان اینکه توجه به بودجه سلامت و درمان یکی دیگر از اقدامات مفید مجلس هفتم بوده است گفت: در این مجلس بنزین را سهمیه بندی کردیم که این امر امروز از افتخارات دولت و نظام و از یادگارهای مجلس هفتم است فراموش نمی‌کنم آنقدربر ضرورت سهمیه بندی بنزین پافشاری کردم که یکبار در اواخر مجلس هفتم یکی از خبرنگاران از من پرسید تصور نمی‌کنیم این همه تلاش تو باعث شود برای مجلس بعدی رای نیاورید من نیز پاسخ دادم مهم نیست که رای نیاورم چراکه نیز کار من به نفع ملت است ولی مطمئن باش مردم آنقدر با بصیرت هستند که متوجه می شوند چه کسی چه کاری را انجام می دهد نتیجه آن شد که در مجلس هشتم مشاهده کردیم.

حداد عادل اظهار د اشت: ملت مومن و با بصیرت کهن و انقلابی ایران با همت و وحدت و ایمان خود تهدید تحریم را به یک فرصت مبدل خواهند کرد فرصتی برای رهایی از وابستگی و رسیدن به یک اقتصاد مقاومتی.

وی تصریح کرد : حال که ملت ایران طعم شیرین استقلال و آزادی و حکومت اسلامی را چشیده است می‌تواند بر این مشکلات نیز غلبه کند و بتواند با خلق حماسه سیاسی، اقتصادی به سوی تمدن اسلامی رهسپار و چشم و چراغ همه ملت های آزادی خواه جهان شوند.

حداد عادل در پایان تاکید کرد: از مردم ایران سپاسگذاری می کنم و برای همه آنها در همه عرصه ها آرزوی توفیق روز افزون دارم.


به دنبال اصلاح رابطه دولت و مردم هستم/ سبک مدیریتی من "گلوله‌های برفی" است


محسن رضایی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به چه دلیل وارد ساز و کار رقابت شدید؟ گفت: یا اباالفضل. اول گله می‌کنم از دوستان صدا و سیما،‌ یک اتفاقی افتاد و آقایان بخشی از صحبت‌های من را احساس کردند بر اساس قانون سانسور کنند و از من سؤال کردند و من قبول کردم چون اساس من تابعیت از قانون است و یکی از دلایلی که به صحنه آمدم این است که می‌خواهیم قانون‌شکنی را کنار بگذاریم اما این درست نبود که رئیس صدا و سیما در روزنامه‌ها بگوید مسئله امنیت ملی بوده و آن جمله را بازگو کند.  
 
وی در ادامه افزود: یکی از دلایل آمدن من این است که ما چرا مردم را محرم نمی‌دانیم، چرا مگر انقلاب به دست مردم محقق نشده؟ مگر ما جنگ را با مردم تمام نکردیم؟ مگر مهم‌ترین مسائل و سیاست‌های کشور را به مردم نمی‌گفتیم؟
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من معتقدم یکی از دلایلی که باید حل کنیم رابطه دولت و مردم است که باید بازسازی و تعریف بشود، رابطه فعلی درست نیست و به ما آسیب‌های فراوانی وارد می‌کند اما همه انگیزه من این نیست.  
 
رضایی با اشاره به انگیزه دوم خود بیان کرد: انگیزه دوم من این است که در کشور ما پیشرفت‌های بسیار عظیم صورت گرفته که ایران را تبدیل به یک قدرت بسیار بزرگ در منطقه کرده است به طوری که دیگران نیز به ما تکیه می‌کنند؛ از جمله سوریه، لبنان، فلسطین، عراق که به ما تکیه کرده‌اند اما ما در گوشت و مرغ و کره می‌مانیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهم مثالی بزنم ملت‌ها را همیشه به یک پرنده تشبیه می‌کنم که بال سیاست و امنیت و بال زندگی اقتصاد دارد که بال سیاست و امنیت بزرگ شده و بال زندگی و اقتصاد کوچک مانده است که من می‌خواهم این عدم توازن را حل کنم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: مسئله دیگر این است که ما نمی‌توانیم به خوبی در سیاست خارجیمان از اهرم‌ها و امکانات و پتانسیل‌ها استفاده کنیم.
 
وی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی گفت:‌مسئله دیگر ما تحریم‌های اقتصادی است و من آمده‌ام چون احساس خطر و عقب‌ماندگی می‌کنم و من فقط در دو انتخابات شرکت کردم؛ پس از همین جا می‌شود فهمید که من نمی‌خواستم وارد سیاست شوم  و در سال 88 که وارد انتخابات شدم عرض کردم که اگر کاری نکنیم ممکن است کشور به سمت پرتگاه برود و از کلمه پرتگاه می‌شود فهمید که من به دنبال رفع خطر هستم.  
 
رضایی با بیان اینکه رابطه دولت و مردم را اصلاح می‌کنم، بیان کرد: من چهار انگیزه دارم که اصلاح رابطه دولت و مردم،‌عدم توازن با اقتصاد و زندگی و امنیت و دفاع بهبود یابد و از اهرم‌ها و پتانسیلمان در روابط خارجی خوب استفاده کنیم و مسئله دیگر مسئله تحریم‌های اقتصادی است که باید حل شود.

رضایی با بیان اینکه اولین کاری که بعد از مردمی کردن اقتصاد می‌کنیم از بین بردن اقتصاد تک‌محصولی است، تشریح کرد: اقتصاد ایران مثل یک ساختمان یک ستونه است، هر ساختمانی باید ستون مناسب با بدنه خود را داشته باشد به جای اینکه یک ساختمان 77 طبقه 77 ستون داشته باشد در کشور ما یک ستون نفت دارد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: چند محصوله کردن اقتصاد ایران از جمله اهداف من است که کشاورزی، صنعت، آی تی،‌ توریست،‌ تجارت از جمله ستون‌های قوی که به اندازه نفت است زیر ساختمان کشور قرار می‌دهیم و اقتصاد را چند محصوله می‌کنیم.  
 
وی در پاسخ به اینکه شما همیشه بیان کردید دوای درد ایران را می‌دانستید اما مجال خدمت پیدا نکردید، دلیل‌اش چیست؟ گفت: همیشه خود را سرباز ملت ایران می‌دانم و هر جا خطر بوده حاضر شدم و در خنثی کردن کودتا، شورش منافقین،‌ فرمانده سپاه بودن در صحنه حاضر بوده‌ام و بعد از جنگ تا امروز می‌توانستم کارهای بزرگی انجام دهم اما اختیار نداشته‌ام البته به دولت‌ها برنامه و ایده‌های خود را ارائه داده و آن‌ها را کمک کرده‌ام.  
 
رضایی با اشاره به دست خطی متعلق به شهید حسن باقری در 13 بهمن 1360 در دفترچه خاطراتش بیان کرد: در این خاطره ذکر شده که برادر محسن به من گفت این یک واقعیت است که آمریکا هر کاری در ایران می‌خواسته انجام داده و ناکام شده است از این به بعد دو کار منزوی کردن ایران و محاصره  اقتصادی را دنبال می‌کند لذا این سند نشانه نگرانی‌های من است.
 
وی در ادامه افزود: بیش از بیست و خورده‌ای سال از جنگ گذشته و دغدغه من این بوده که کشور از آسیب‌پذیری رها شود.
 
رضایی در ادامه گفت: من که سرباز ملت هستم و توطئه‌ها را دیدم دستم بسته است و جز با صبر و حوصله کار دیگری نتوانستم بکنم و دلیل اینکه اقتصاد خواندم علی‌رغم اینکه رشته‌ام مهندسی مکانیک بود بعد از انقلاب اقتصاد خواندم چرا که می‌دانستم نیاز جامعه‌ام را برطرف می‌کند.   

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من دانش اقتصاد را فرا گرفتم و زمانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد شدم ریاست کمیسیون اقتصادی در مجمع را بر عهده گرفتم و به کمیسیون امنیت نرفتم چرا که من خطر را در اقتصاد می‌دیدم.
 
وی با اشاره به ورود خود به صحنه انتخابات در سال 88 گفت: خوشحالم که در سال 88 به صحنه وارد شدم و ایده‌ها و هشدارهای خود را بگویم اما متاسفانه به هشدارهای من توجه نشد چرا که من از نگرانی و بیکاری و شاخص فلاکت صحبت کردم و حتی به احمدی‌نژاد هم گفتم که اگر دوباره رئیس‌جمهور شدی به من بگویید که بیکاری و گرانی را چگونه می‌خواهید برطرف کنید.  
 
رضایی افزود:‌ دلیل استمرار من در این مسیر این بود که احتمال می‌دادم در کشورم چنین شرایطی به وجود بیاید.
 
وی در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال می‌دهید برنامه‌هایی که طراحی کردید امکان عملیاتی شدن را داشته باشد، اظهار داشت: خیلی زیاد؛ یکی اینکه حرف‌های من کارشناسی شده است و من ساعت‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام در اتاق فکر آن که دبیرخانه است ساعت‌ها با کارشناسان دولت خاتمی و احمدی‌نژاد صحبت کرده‌ام؛ پشتوانه کارشناسی برنامه من قوی است لذا اقتصاددان هستم و می‌فهمم که چه اتفاقی می‌افتد و در متن برنامه‌ریزی بوده‌ام.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: معمولا ایده‌هایی که می‌دهم مال خودم است اما برنامه‌ها محصول کار جمعی با کارشناسان کشور است.
 
رضایی تصریح کرد:‌پیش خود گفتم من که می‌خواهم رئیس‌جمهور شوم مروری بر برنامه‌ها داشته باشم که آیا می‌توانم برنامه‌ها را عملی کنم و اینکه قدرت تعامل من و اغنا کردن دوستان در حوزه‌های حکومتی مثل مجلس و قوه قضاییه بالا است و هیچ‌گاه درگیری با جناح‌های سیاسی نداشته و سعی کرده‌ام طوری رفتار کنم که در عین اینکه انتقاد داشته‌ام اما مشکل خاصی پیش نیامده است.  
 
وی بیان کرد: به دنبال تشکیل دولت فراگیر از همه اقوام و پتانسیل‌ها هستم و دو شرط قبول رهبر انقلاب و آدم با عُرضه و دلیل اینکه وارد ائتلاف‌ها نشدم این است که نمی‌خواستم هیچ تعهدی به جز ملت ایران به جای دیگری داشته باشم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد:‌ سابقه عبور من از مشکلات به پشتوانه کار من برمی‌گردد از هفده هجده سالگی که به زندان افتادم تا الان که 40 سال است کار سیاسی می‌کنم بحران‌های بسیار سنگینی را به لطف و عنایت پروردگار گذراندم.  
 
رضایی با اشاره به سبک مدیریتی خود با عنوان "گلوله‌های برفی" تصریح کرد: در این سبک آدم‌های ناشناخته را پیدا می‌کنم و از بالای قله‌های جمعیتی مثل استان‌ها و اقوام سرازیر می‌کنم در دامنه مردم و در آنجا این ابرها تبدیل به توده‌های برف می‌شوند که وقتی به فقر و گرانی و بیکاری می‌رسند آن را پودر کرده و مشکلات مردم را رفع می‌کنند.  
 
وی در ادامه گفت: من افرادی را در زمان تصدی خود در سپاه پیدا کردم که کسی آن‌ها را نمی‌شناخت و به آن‌ها میدان دادم و مهدی باکری از جمله کسانی است که از قله سهند و سبلان به درون مردم آمد و گروه‌های زیادی از مردم را دور خود جمع کرد و تبدیل به لشکر 31 عاشورا شد و الان افتخار ملت ایران و آذربایجان است و معتقدم در جامعه ایران ده‌ها مهدی باکری و خرازی وجود دارند.
 
رضایی اظهار داشت:‌ امیدوارم با سبک "گلوله‌های برفی" بتوانم جوانان این کشور را راه بیندازم و به کوری چشم دشمنان نشان می‌دهیم؛ جمهوری اسلامی که در صحنه دفاع شکست نخورد در صحنه اقتصاد نیز شکست‌ناپذیر است.  
 
وی گفت:‌ مسئله دیگر فراهم کردن بسترها است و من 50 درصد کار را جلو رفته‌ام چشم‌انداز و سیاست‌های اصل 44 مهیا است و برنامه‌ها من درست در این مسیرها تنظیم شده است.

رضایی در پاسخ به این سؤال که منظور شما از یارانه سبز درآمدی و غیر تورمی چیست؟ گفت: در دولت من رابطه جدیدی میان دولت و مردم برقرار می‌شود، نگاه دولت‌مردان به اداره کشور را عوض می‌کنم چرا که نگاه دولت‌مردان امروزی با توجه به دیدگاه گذشته انقلاب بوده و نگاهی سیاسی-امنیتی است که متأسفانه این نگاه مانع از اداره کشور است لذا ما نیازمند دیدگاهی فرهنگی-اقتصادی هستیم و اولین کاری که انجام می‌دهم این است که نگاه دولت‌مردان را نسبت به اقوام، استان‌ها و دانشگاه‌ها از حالت سیاسی-امنیتی به نگاهی فرهنگی-اقتصادی تبدیل می‌کنم.

وی افزود: بنده ساختار دولت را عوض می‌کنم، دولت پادگانی که رضاشاه در تهران ایجاد کرده رفتار و اختیارات را از مردم گرفته است بنده این رفتار دولت‌مردان را نمی‌پسندم چرا که کسی که در رأس قدرت است باید مسئولیت پذیر باشد و از انجام وظایف خود عقب نشینی نکند لذا بنده اگر دولت را در دست بگیرم هر حرفی که بزنم بر عهده می‌گیرم و اگر نتوانم، جلوی تلویزیون از ملت ایران عذرخواهی می‌کنم و اگر لازم باشد کنار می‌کشم و یک دقیقه وقت مردم را نخواهم گرفت.

رضایی با اشاره به تخصیص یارانه سبز به کشاورزی گفت: در مرحله دوم یارانه‌ها دولت یک تعهدی داده که باید آن را انجام دهد، بنده یارانه 45 هزار تومانی را به مردم می‌دهم ولی مرحله دوم آن که 65 هزار تومان بوده و جمع آن با 45 هزار تومان می‌شود 110 هزار تومان را هرماه به ازای هر ایرانی می‌دهم، این 65 هزار تومان گردشی بر تولید و سرمایه گذاری و اشتغال انجام می‌دهد وقتی مردم این پول‌ها را در بازار می‌برند معادل آن هم کالا در بازار می‌آید بنابراین تورمی شکل نخواهد گرفت.

کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به سهام عدالت تصریح کرد: آزادسازی سهام عدالت از برنامه های بنده است چرا که در حال حاضر 45 میلیون نفر سهام عدالت را دارند اما عملاً در محاصره دولت است چرا که آن‌ها می‌گویند مردم پول آن‌ها را نپرداخته‌اند، بنده این سهام را آزاد می‌کنم و بورسی به نام سهام عدالت را برای خرید و فروش مردم ایجاد می‌کنم.

دبیر تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سربازی حرفه ای را که با کمک تعدادی از دوستان نظامی‌ام طراحی کرده‌ام که به جای سربازی اجباری باشد که اگر مقام معظم رهبری با این طرح موافقت کند آن را برای تصویب به مجلس ارائه می‌کنم.

رضایی اظهار داشت: 5 میلیون کسب و کار خانگی به وجود خواهم آورد، برنامه ای برای بانوان و طرح کوثر دارم که مسئله حق عائله‌مندی، حق و شأن و بیمه، توانمندسازی بانوان را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: کنترل و هدایت نقدینگی کشور و استقرار بانک مرکزی و احیای صنایع تعدیل شده از طریق در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش، از برنامه های من است همچنین بنده صادرات غیر نفتی را جدی گرفته و بازارچه های محلی را به صورت گسترده ای میان 15 کشور همسایه باز می‌کنم همچنین ارزآوری را از طریق جذب توریسم مورد توجه قرار می‌دهم.

این کاندیدای ریاست جمهوری تاکید کرد: جوانانی که فوق لیسانس و دکتری دارند و سن آن‌ها زیر 35 سال است را برای اداره فرمانداری و استانداری کشور آماده می‌کنم تا از دل آن‌ها وزرای جوانی برای کابینه خود انتخاب کنم، ایالت‌های اقتصادی را در ایران میان استان‌ها  راه‌اندازی خواهم کرد.

وی ادامه داد: بیمه همگانی و پزشک خانواده را اصلاح کرده و تحت عنوان جامعه سالم ارائه خواهم کرد همچنین برنامه ای برای محیط زیست با عنوان شهر آسمانی در نظر دارم که در این طرح احیای دریاچه ارومیه برطرف سازی غبار در یازده استان جنوبی کشور و خشک شدن زاینده رود را در نظر دارم، همچنین برای تمامی شهرهای ایران برنامه ای نوشته‌ام که در سایت خودم قرار داده‌ام.

رضایی اظهار داشت: هزینه ازدواج با 23 میلیون پول جهیزیه برای زوج‌های جوان در نظر گرفته‌ام که این پول را به کارخانه‌ها می‌دهم تا کارخانه‌هایی که نیمه تعطیل هستند جان تازه بگیرند ولی معادل آن را جهیزیه به زوج‌های جوان می‌دهم با این کار هم صنایع تاسیس شده را احیا می‌کنم و هم جهیزیه را در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌دهم.

وی تاکید کرد: بعد از 100 سال که دولت‌های ایران، اقتصادی پول خرج کن داشتند را روی ریل تولید و ثروت و کسب پول تبدیل می‌کنم چرا که اگر پول و ثروتی نباشد نمی‌توان خرج کرد.

وی افزود: دولت‌ها در 100 سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشتند چون پولی را از درون زمین به نام نفت بیرون می‌آورند که اگر قیمت آن بالا برود وضع ما خوب می‌شود و اگر پایین بیاید وضع ما بد می‌شود، این خوب نیست این به معنای آن است که دولت مصرف کننده ثروت و خرج کننده پول است، ما دولت را ثروتمند می‌کنیم به طوری که با راه اندازی تولید منافع زیادی را کسب می‌کنیم این مسئله ممکن است طول بکشد اما نتیجه آن مثبت است.

رضایی تصریح کرد: ما یک میلیون بشکه نفت اضافی در چاه‌ها داریم و این یک میلیون بشکه را می‌توانیم به فرآورده های آن تبدیل کرده و از طریق پالایشگاه‌ها 20 یا 30 هزار بشکه مستقر کنیم لذا این تولید را می‌توانیم به خارج بفرستیم بنده حساب کردم که 150 میلیارد دلار می‌توان از طریق صادرات یک میلیون بشکه نفت و فرآورده های آن به کشورهای اطرافمان به دست بیاوریم که این مهم منابع بنده در خصوص تأمین منابع یارانه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه عدالت و پیشرفت که از دغدغه های اصلی مردم است، گفت: اولین طرح عملیاتی من مسئله ایالت‌های اقتصادی است سرمایه اصلی ما در استان‌ها و اقوام ما هستند که در این راستا باید تبعیض و پارتی بازی و رشوه را برداریم چرا که این‌ها اجازه نمی‌دهند عدالت واقعی شکل گیرد ما باید تبعیض را برداریم تا عدالت حل شود.

این كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصریح کرد: در مسئله پیشرفت ما طرحی می‌خواهیم که نگاهمان را به سیاست خارجی و داخلی درست کند یعنی با یک دست ایستادگی سیاسی را بگیریم و با دستی دیگر پیشروی اقتصاد و فرهنگی که اگر این دو کار را انجام ندهیم نمی‌توانیم به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم.

وی افزود: بعضی‌ها گفتمان انقلاب را در ایستادگی می‌بینند این مهم در دهه اول انقلاب مطرح بود اما امروز گفتمان انقلاب این است که ایستادگی سیاسی را در کنار پیشروی فرهنگی و اقتصادی داشته باشیم اگر ما آن‌ها را در کنار هم نداشته باشیم نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم لذا  ما باید ایستادگی سیاسی را مدنظر بگیریم و به میراث و ارزش‌های انقلاب نیز تکیه کنیم نباید گفتمان انقلاب را محدود به ایستادگی بدانیم من یک ریال را به هیچ کس نمی‌دهم مگر آنکه یک ریال را بیاورد چرا که این موجب تقویت انقلاب و نظام می‌شود.

رضایی افزود: یک جمهوری اسلامی پیشرفته و ثروتمند  می‌تواند حامی ملت خود و جهان اسلام باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که در قبال پرونده هسته ای ایران، همگرایی‌های منطقه ای، و برخورد با آمریکا چه برنامه‌ای دارید، اظهار داشت: بنده معتقدم که به خوبی از اهرم‌هایمان در روابط خارجی استفاده نکرده ایم و من این کار را می‌کنم، ایران آنچنان موقعیتی در منطقه دارد که با یک لبخند می‌تواند میلیاردها دلار کسب درآمد کند چرا که ما از پتانسیل، اهرم، امکانات و موقعیت ژئوپولتیک برخورداریم که اگر بخواهیم از آن‌ها استفاده کنیم هیچ مشکلی نداریم.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: بنده برای این سیاست حارجی استراتژی تعریف کردم به نام "قیچی" یعنی ما با این قیچی قصد داریم که بن‌بست را ببریم و از آن عبور کنیم این قیچی دو لبه دارد که یک لبه آن یک تیم بسیار قوی دیپلماسی است که برای مذاکره آن را بسیج می‌کنم و در ماه اول به آمریکا نشان می‌دهیم که تحریم‌ها در حال بی اثر شدن است چرا که در غیر این صورت کوچک‌ترین امتیازی به ما نمی‌دهند.

رضایی ادامه داد: یک طرحی برای بحث با آمریکا در نظر دارم که رهبر معظم انقلاب با آن موافقت کرده است که در کنار بحث هسته ای 1+5 می‌توانیم با آمریکا روی مسئله هسته ای هم مذاکره کنیم البته ایشان فرمودند که به این مسئله خوش بین نیستم.

وی تصریح کرد: من ر رابطه با مذاکره با آمریکا دو مسئله دیگر را از رهبر معظم انقلاب اجازه خواهم گرفت؛ که مسئله محیط زیست و مواد مخدر است که در صورت موافقت بتوانیم با یک همکاری بین‌المللی این مسائل را حل کنیم.

رضایی تاکید کرد: بنده روی مسئله اسرائیل جدی هستم چرا که ما می‌گوییم همه فلسطینی‌ها باید بازگردند و در سرزمین فلسطین انتخابات برگزار کرده و قانون اساسی وضع شود.

رضایی اظهار داشت: مسئله جدی من در قبال سیاست خارجی خلع سلاح هسته ای است که این مهم باید در روابط بین‌الملل رعایت شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری در پایان خاطر نشان کرد: بنده به شدت قانون گرایی را تقویت می‌کنم هم در بعد مشارکت هم در بعد اعتراض چرا که اصلاً قبول ندارم که مردم در راهپیمایی‌ها و انتخابات باشند اما انتقاد نکنند شما خود می‌دانید که من در سال 88 به خیابان نرفتم چون بر این اعتقاد بودم که اعتراضات از طریق شورای نگهبان صورت می‌گیرد همچنین از کسانی که در این دوره از انتخابات نسبت به احراز صلاحیت‌ها تمکین کردند، تشکر می‌کنم.


اساس برنامه‌هایم تولید ثروت و توزیع عادلانه آن است/موضوع تحریم در میان‌مدت قابل حل است 


حسن روحاني كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در برنامه انتخاب ايراني اظهار داشت:‌ در مقدمه سخن عرض مي‌كنم كشور ايران در سال‌هاي اخير با معضلات و مشكلات اقتصادي،‌اجتماعي،‌فرهنگي و بويژه در زمينه سياست خارجي مواجه بود كه تبعات آن نه تنها شامل حال مردمي كه در اين سرزمين زندگي مي‌كنند شد بلكه شامل حال شما عزيزان در گوشه و كنار جهان نيز گرديد.  
 
روحاني تصريح كرد: من دوست ندارم شما را به عنوان ايرانيان خارج از كشور ياد كنم چرا كه همه ما ايراني هستيم و فاصله جغرافيايي نمي‌تواند در وحدت و هويت ملي ما تاثيرگذار باشد بنابراين ايراني هر كجا باشد ايراني است و همه ما به ايراني و فرهنگ ايراني مغروريم.  
 
وي با اشاره به مشكلات كشور گفت:‌ در برابر مشكلاتي كه امروز با آن مواجه هستيم خوشبختانه به دليل توانمندي‌هاي مديريتي، سرمايه انساني و داشتن متخصصين ،‌دانشگاهيان،‌مديران لايق از يك طرف و دارا بودن منابع غني و جايگاه مهم سرزمين‌مان از سوي ديگر راه حل مشكلات و عبور از معضلات گرچه كمي دشوار اما با ياري همه ايرانيان امكان‌پذير است. 
 
كانديداي انتخابات رياست جمهوري درباره توانمندي‌هاي خود درباره اداره كشور توضيح داد: بنده 5 دوره در مركز قانون‌گذاري، نماينده مجلس بودم همچنين رئيس كميسيون سياست خارجي و دفاع، 16 سال دبير شوراي عالي امنيت ملي،‌بيش از 30 سال عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و همچنين عضو مجلس خبرگان هستم و سال‌ها است رياست مركز تحقيقات استراتژيك را بر عهده دارم و بسياري از تحقيقات اقتصادي، فرهنگي، سياست داخلي و خارجي در اين مركز را مورد بررسي قرار داده‌ام.  
 
روحاني در ادامه با اشاره به مدارك دانشگاهي خود تصريح كرد:‌دانش‌آموخته حوزه علميه قم تا رده اجتهاد و همچنين دانشجوي علم حقوق تا مدرك دكتري هستم لذا مجموعه دانش و توانمندي علمي و تجربه‌ها، اين توان را در من ايجاد كرده تا در خدمت مردم كشور براي اداره بهتر باشم.  
 
وي افزود: مديريت‌هاي قبلي من در بخش هاي مختلف قانون‌گذاري،‌سياست‌گذاري و اجرا و حتي به عنوان كسي كه در دوران دفاع مقدس فرمانده پدافند هوايي بوده‌ام اين توانايي را به من داده است كه امروز بتوانم قبول مسئوليت كنم، البته اداره كشور به مفهوم استفاده درست از كارشناسان، برنامه‌ريزي درست اجرايي و ايجاد هماهنگي و ايجاد اجماع ملي است. 
 
كانديداي انتخابات رياست جمهوري در توضيح تضمين اجراي برنامه‌هاي اعلام شده خود گفت:‌اولا سابقه افراد گوياي عمل آنها است سابقه من در سال‌هاي گذشته اين شهادت را مي‌دهد كه به آنچه گفته‌ام در عمل پايبند بوده‌ام در موضوعات مختلف اقتصادي، سياسي، فرهنگي و در مركز تحقيقات استراتژيك 300 جلد كتاب تحت نظر من به چاپ رسيده است كه همه اينها نشانه پشتوانه و كوله بار علمي و تجربه‌ام براي اداره كشور است.  
 
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به مشكلات اقتصادي كشور اشاره كرد و اظهار داشت: كشور ما در زمينه اقتصادي مشكلات عمده‌اي مانند تورم و برخي موانع در بخش صادرات دارد؛ اساس برنامه اقتصادي من بر دو محور استوار است اول توليد ثروت ملي و دوم توزيع عادلانه ثروت. 
 
نماينده مجلس خبرگان تاكيد كرد:‌ اگر ما بتوانيم ثروت ملي را افزايش دهيم زندگي و معيشت مردم بهبود مي‌يابد. مهمترين اقدام براي ايجاد ثروت ملي بهبود فضاي كسب و كار است كه مي‌توانيم به توليد در بخش صنعت و كشاورزي رونق دهيم. 
 
كانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه در بازار توليد ارائه خدمات بيش از توقعات است، گفت: هنگامي كه عرضه بالاتر از تقاضا است تورم را مهار مي‌كنم، البته خود تورم عوامل مختلفي دارد همچنين نرخ رشد نقدينگي در سال‌هاي اخير متاسفانه از 68 هزار ميليارد تومان در سال 84 امروز به 450 هزار ميليارد تومان رسيده يعني 7 برابر شده است اين نشان مي‌دهد قيمت كالا در طول اين هشت سال 300 درصد افزايش داشته است.  
 
وي درباره مهار تورم گفت: نقدينگي را به سمت توليد هدايت مي‌كنيم امروز نقدينگي به دليل عدم بهبود فضاي كسب و كار به سمت دلالي مانند خريد سكه، ارز و زمين سوق پيدا كرده است؛‌بنابراين مي‌بايست با رانت‌خواري و فساد مبارزه شود چرا كه بدون مبارزه با فساد،‌توليد رونق پيدا نخواهد كرد.  
 
روحاني با بيان اينكه بسته‌هاي حمايتي براي اقشار كم‌درآمد در دولت تدبير و اميد در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: 5 ميليون نفر داراي خدمات بيمه نيستند ما مي‌بايست اين طرح را توسعه دهيم تا همه مردم زير پوشش بيمه قرار گيرند و مخارج درمان  توسعه پيدا كند،‌چرا كه اساس سياست بالا بردن ثروت ملي،‌رونق توليد و بهبود فضاي كسب و كار و توزيع عادلانه است.  
 
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد:‌واقعيت اين است كه ما با بخشي از تحريم آمريكا از ديرباز آشنا بوده و با آن مقابله كرده‌ايم، بويژه در دوران دفاع مقدس كه توانستيم از كشور دفاع و از تحريم‌ها عبور كنيم. 
 
وي با اشاره به مشكلات پيش‌آمده در دو سال اخير اظهار داشت: يكي از مشكلات اين است كه بحث تحريم در شوراي امنيت آغاز شده كه اين امر بي‌سابقه بوده است و مشكل دوم اينكه ما همواره يك فاصله‌اي بين اتحاديه اروپا و آمريكا بوجود آورديم كه اين فاصله گاهي استراتژيكي و گاهي تاكتيكي بوده است؛ بنابراين هنر ديپلماسي دولتمردان و مسئولين اين است كه نگذارند اجماعي عليه كشور شكل گيرد. 
 
روحاني با بيان اينكه امروزه به دليل اجماع كشورهاي اروپايي و آمريكا مشكلات ما بيشتر شده است،‌تصريح كرد: دشمن توانسته با بهانه‌هايي اجماعي عليه ايران بوجود آورد ما نيز بايد با تلاش و مذاكره‌جويي كاري كنيم تا اين اجماع شكسته شده و يك فضاي تنفسي به وجود آيد. 
 
كانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه مي‌بايست قدم به قدم با تحريم‌هاي يكجانبه و بين‌المللي مقابله كرد گفت: اين كار يك شبه امكان‌پذير نيست بايد قدم به قدم پا را پيش بگذاريم و به سمت حل معضلات و ايجاد فاصله به كمك مذاكره جدي برويم، البته مذاكره به معني اعلام مواضع نيست بلكه مذاكره يعني موضوعي را به عنوان مورد بحث بررسي كنيم و پلي بين نظرات دو طرف زده شود و نقاط اشتراكي بوجود آيد.  
 
روحاني با بيان اينكه موضوع تحريم در ميان مدت‌ قابل حل است، تاكيد كرد:‌ كسي كه رئيس‌جمهور خواهد شد سوابق،‌ تفكرات و شعارهايش اولين علامت را به داخل و خارجي‌ها مي‌دهد، اين علامت يا اعتدال و منطق است يا افراطي‌گري و تندروي،‌ بنابراين كليد اين كار در دست مردمي است كه روز 24 خرداد پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند چرا كه انتخاب با آنها است.  

روحاني در رابطه با پاسپورت ايرانيان خارج از كشور گفت:‌ارزش پاسپورت علامت نوع رابطه ما با دنيا است؛ اگر روابط ما با يك كشور،‌قاره يا كل جهان صميمي و بر پايه اعتماد، احترام متقابل،‌منافع متقابل بوده و روابط گرم و دوستانه‌اي ايجاد شود،‌ايراني در آن كشور جايگاه ديگري پيدا مي‌كند. 
 
وي افزود: چهره ايراني را كه مي‌بينند بايد به عنوان چهره يك دوست نگاه كنند در اين صورت پاسپورت آنها هم جايگاه خود را پيدا خواهد كرد اما اگر خدايي ناكرده برنامه دشمن براي ايران هراسي به نتيجه برسد كه به اعتقاد من در يك قدم‌هايي دشمن به اين نتيجه رسيده است و هر قدر ايران هراسي در سطح جهان از طرف دشمن جا بيافتد، ‌مشكلات ما در روابط بيشتر خواهد شد.  
 
كانديداهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: رابطه از اعتماد آغاز مي‌شود و بعد از آن منافع مهم است، اگر بين دو كشور اعتماد نباشد رابطه خوبي برقرار نخواهد شد و اگر اعتماد باشد و منافع متقابل نباشد اين رابطه خوب ادامه پيدا نخواهد كرد اما اگر هر دو مسئله منافع و اعتماد وجود داشته باشند اما بين آن كشورها احترام متقابل نباشد، روابط ادامه پيدا نخواهد كرد،‌لذا ما بايد اين اصول را در كنار هم بچينيم تا به روابط بهتري با دنيا برسيم.  
 
روحاني تصريح كرد: مهمترين برنامه من بعد از اقتصاد ومعيشت مردم ساماندهي صحيح روابط خارجي ما با دنيا است،‌ما نبايد فكر كنيم كه در دنياي امروز دوست دائمي يا دشمن دائمي وجود دارد چرا كه اين تصور اشتباه است. 
 
وي افزود:دوستي و دشمني در روابط را منافع و احترام متقابل مي‌سازد. 
 
كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: اگر ما دچار تئوري توهم شديم و گفتيم كه جهان عليه ما متحد است و به اين فكر كنيم كه راهي جز مقابله و جنگ نداريم (جنگ نه به معني نظامي) بلكه تقابل همه جانبه‌ نداريم روابط ما به سمت خوبي سير نخواهد كرد. 
 
روحاني تاكيد كرد:‌ ما بايد توجه داشته باشيم كه در دنياي امروز هيچ كشوري نمي‌تواند دور خود حصار و ديوار بكشد و هيچ كشوري در انزوا به توسعه نخواهد رسيد و در جهان امروزي بدون ارتباط با جهان اساسا زندگي خوب امكان‌پذير نيست. 
 
وي افزود: جهان امروز جهاني است كه اتصالات فراواني پيدا كرده است و ما بايد نقش ايران را با حفظ منافع‌مان مدنظر قرار داده و اجازه ندهيم توطئه دشمن در زمينه انزواي ايران عملي شود. 
 
كانديداهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: ما بايد روابط خود بويژه با كشورهاي همسايه را تصحيح كنيم چرا كه همسايگان مزيت‌هاي فراوان فرهنگي، اقتصادي و امنيت ملي براي ما دارند.  
 
روحاني گفت:‌كشورهاي همسايه اولين كمربند امنيت ملي ما يا خداي نكرده تهديد ملي خواهند بود؛ ما 15 كشور همسايه داريم كه بايد با همه آنها روابط صميمانه‌اي برقرار كنيم. 
 
وي افزود: با برخي از كشورها روابط ما خوب است كه بايد بهتر شده و به روابط استراتژيك تبديل شود اما با برخي ديگر روابط مناسبي نداريم و بايد مشكلات را حل و فصل كنيم.  
 
كانديداهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: البته اولويت ما بايد در حوزه سرمايه‌گذاري،‌تجارت،‌ حمل و نقل و مسائل فرهنگي با همسايگان باشد اما ارتباط ما با ساير كشورها هم هيچ مشكل و مانعي نخواهد داشت.  
 
روحاني ادامه داد: روابط ما با برخي از كشورها به خاطر نوع رابطه ما با آمريكا است؛ امروز روابط ما با اين كشور در حد تخاصم است كه بايد با تدبير و برنامه‌ريزي تلاش كنيم اين تخاصم را حداقل به سطح تنش برسانيم.  
 
وي اظهار داشت: بحث امروز بحث تهديد و تخاصم است ما 8 يا 10 سال پيش مي‌خواستيم با آمريكا تنش‌زدايي و با برخي از كشورها اعتمادسازي كنيم. 
 
كانديداهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد:‌امروز برخي از كشورهايي كه آن روز به دنبال اعتمادسازي با آنها بوديم بايد به دنبال تنش‌زدايي باشيم و با برخي از آنها كه در آن روزها دنبال تنش‌زدايي بوديم امروز بايد رفع تهديد را دنبال كنيم چرا كه شرايط متفاوت شده است.  
 
روحاني ادامه داد: ما بايد بدانيم با دشمن هم مي‌توان تعامل داشته و دشمني‌اش را كم كنيم و اجازه ندهيم اين دشمني در كشور ما تاثيرگذار باشد. 
 
وي گفت: هنر در شعار نيست بلكه شعار آثار است،‌هنر در اين است كه نگذاريم دشمن در توطئه عليه ملت ما موفق باشد.  
 
كانديداهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره مشكلات بانكي ايرانيان خارج از كشور بيان داشت: علاوه بر شما ايرانيان داخل كشور هم در زمينه‌هاي مختلف مشكل بانكي دارند و اين امر از تبعات تحريم است لذا برنامه دولت تدبير و اميد،‌تعامل سازنده با جهان است و در اين دولت تعامل جاي تقابل را خواهد گرفت.  
 
روحاني افزود: برنامه دولت تدبير آن است كه با همه كشورهايي كه داراي احترام و منافع متقابل هستند با اولين علامت اعتماد،‌بحث و مذاكره را شروع كرده و روابط مان را به سطح بهتري ارتقا دهيم و در اين دولت انزوا مفهومي نخواهد داشت.  
 
وي درباره مسئله هسته‌اي ايران گفت: اصل فناوري هسته‌اي جزء برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور ما بوده و در چارچوب مقررات بين‌المللي بوجود آمده و ادامه پيدا كرده است.  
 
كانديداهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: تنها بخشي كه كشور را دچار مشكل كرد بحث غني‌سازي بود كه با بهانه‌هايي كه آمريكا و غرب و بعد آژانس ايجاد كردند دچار آن شديم. 
 
روحاني افزود: ما اين ادعا را ادعاي درستي نمي‌دانيم چرا كه تمام فعاليت‌هاي هسته‌اي ما تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است چرا كه كار ما قانوني است و آنرا ادامه مي‌دهيم و جزء ضرورت‌هاي برنامه توسعه‌اي ماست. 
 
وي ادامه داد: ما هم براي ساخت نيروگاه و هم براي توليد سوخت نيروگاه تلاش مي‌كنيم و در كنارش برنامه اعتماد سازي را دنبال خواهيم كرد و اجازه نمي‌دهيم شرايط موجودي كه به بهانه برنامه هسته‌اي ايجاد شده ادامه پيدا كند.  
 
كانديداهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره آزادي بيان و نقد گفت:‌ بدون آزادي بيان و نقد ممكن نيست كشوري به رشد و توسعه دست پيدا كند در واقع توسعه اقتصادي بدون توسعه سياسي امكان‌پذير نيست.  
 
روحاني افزود: نقد مي‌تواند موجب تصحيح بسياري از خطاهايي باشد كه دولت انجام داده است، نقد حق مردم است و شايد از لحاظ ديني بتوان گفت وظيفه آنها است. 
 
وي اظهار داشت: دولت تدبير و اميد از نقد استقبال كرده و مردم را دعوت به نقد سازنده درباره فعاليت‌ها و عملكرد خود مي‌كند و اين آزادي نقد ادامه خواهد داشت.  
 
كانديداهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بيان داشت: خود بنده نيز وقتي مسئول پرونده هسته‌اي بودم مورد نقدهايي قرار گرفتم كه فراتر از سازنده و حتي تخريبي بودند كه برخي بداخلاقان آنرا ادامه مي‌دادند ولي ما از هيچ سايت و روزنامه‌اي شكايت نكرده و تنها در موارد ضروري به پاسخ اكتفا كرديم. 
 
روحاني درباره مشاركت اظهار داشت: اساس مردم‌سالاري با حضور و مشاركت مردم امكان‌پذير است اما بايد توجه كنيم اين مشاركت نبايد فقط در فصل انتخابات باشد بلكه مردم در همه جا از تدوين برنامه تا انتخاب وزيران مشاركت داشته باشند.  
 
وي افزود: برنامه مدون من اين است كه در همه برنامه‌هاي اقتصادي از فعالان اقتصاد و كارآفرينان دعوت كرده و از نظرات‌شان استفاده كنم.  
 
كانديداهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: در انتخاب وزير به غير از مجلس كه حق قانوني‌اش است كه به وزير پيشنهادي راي اعتماد دهد يا ندهد با صاحب‌نظران آن بخش مشورت كرده و وزير را انتخاب خواهيم كرد،‌چرا كه آن بخش جامعه كه با وزير سرو كار دارند بايد نسبت به حضور او احساس افتخار كنند و اگر چنين شود باعث اتحاد و همكاري بيشتر و تسهيل حل معضلات خواهد شد.  
 
روحاني ادامه داد: نبايد فراموش كنيم كه ما مالك كشور نيستيم حتي رئيس جمهور يا هر مقام ديگري نيز مالك كشور نيست بلكه تنها و تنها مردم ايران مالك كشور و مسئولين به عنوان امانت‌داران آن هستند. 
 
وي افزود:‌ مشاركت مردم احساس تعلق آنها را بالا برده و اين احساس مالكيت آنها را به باور مي‌رساند چرا كه اگر به باور نرسيم نمي‌توانيم به وحدت و انسجام ملي به معناي واقعي دست پيدا كنيم. 
 
كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره مشكلات ايرانيان خارج از كشور گفت:‌ ما بايد تمام مشكلات ايرانيان را حل كنيم. 
 
روحاني اظهار داشت:‌ در دوره‌اي كه دبير شوراي عالي امنيت ملي بودم براي جوانان ايراني خارج از كشور كه دوره سربازي را نگذرانده بودند تسهيلاتي را فراهم كرده بوديم تا حداقل 3 ماه به ايران بيايند تا رابطه‌شان با ملت و فرهنگ ايراني قطع نشود و اين كار را جزء افتخارات خود مي‌دانم.  
 
وي افزود: ما بايد كاري كنيم تمام ايرانيان به راحتي بتوانند به ايران بيايند و برگردند، حتي آنهايي كه مشكل حقوقي و قضايي دارند بتوانند با هماهنگي قوه قضاييه بدون آنكه مشكلي برايشان پيش بيايد به ايران بازگردند.  
 
كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: ايرانيان خارج از كشور سفيران ايران هستند و بايد بدانند كه بين آنها و ايرانيان داخل كشور از نظر حقوق شهروندي هيچ تفاوتي نيست. 
 
روحاني افزود: راه‌اندازي دولت الكترونيك يكي از راه‌هاي حل مشكلات ايرانيان خارج از كشور است به طوري كه اگر ما با يك كشور ارتباط نداريم بتوانيم از طريق كشورهاي همسايه و به وسيله فضاي مجازي مشكلات را حل كنيم. 
 
وي درباره جذب سرمايه‌هاي ايرانيان خارج از كشور گفت: ما قبل از جذب سرمايه‌هاي خارج بايد به فكر جذب سرمايه‌هاي ايرانيان خارج از كشور باشيم و تسهيلات لازم لازم را براي ورود و خروج سرمايه‌هاي آنها فراهم كنيم.  
 
كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: اگر در اين راه مشكلي پيش آيد لوايح را تقديم مجلس خواهيم كرد تا از رقم سرمايه‌هاي بالاي ايرانيان خارج از كشور در توسعه ايران استفاده كنيم. 
 
روحاني افزود: مردم ايران در هر كجاي دنيا كه باشند بايد دولت را حامي و پناه خود بدانند و حتي اگر كسي تفكر و سليقه متفاوتي دارد اما به ايراني بودن خود افتخار مي‌كند بايد دولت را حامي خود بداند. 
 
وي درباره دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور گفت: موضوع دانشجويان خارجي نيز بايد حل شود به طوري كه دانشجويان دوره كارشناسي بايد به كشور برگردند چرا كه در داخل فضاي زيادي براي تحصيل آنها وجود دارد و دانشجويان دوره ارشد و دكتري براي تكميل دوره تحصيلي خود بايد مشكلات ارزي‌شان حل شود و جذب آنها در داخل امر مهمي است.  
 
كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: برنامه من اين است كه بتوانيم از همه متخصصان و نخبگان ايراني خارج ازكشور استفاده كنيم و تنگ‌نظري‌هايي كه امروز در دانشگاه‌ها وجود دارد را برطرف و فضا را براي دانشجويان و اساتيد فراهم كنيم. 
 
روحاني عنوان كرد: امروز جهان ارتباطات است و بايد به مردم خود اعتماد كنيم و آنهايي كه قصد خيانت دارند تعداد‌شان بسيار اندك است و حساب‌شان جدا است اما قاطبه ملت ايران عاشق ايران و ملت ايران هستند و ما بايد بستري براي رفت و آمد دانشجويان و اساتيد فراهم كنيم. 
 
وي ادامه داد: عزيزان ما در خارج از كشور مي‌دانند كه حتي فارغ‌التحصيلان داخل كشور كه سالانه حدود 900 هزار نفر هستند آنها هم متاسفانه غالبا شغل مناسبي ندارند و من براي اشتغال برنامه جدي خواهم داشت و حل مشكل اشتغال از جدي‌ترين برنامه‌هاي اقتصادي من در ماه‌هاي اول بويژه براي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي است كه در صورت حل اين مشكل مي‌توانيم از فارغ التحصيلان خارج از كشور نيز براي اشتغال،‌جذب نيرو كنيم.  
 
كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: اصلاح نظام اداري از اولويت‌هاي برنامه‌اي من است چرا كه دولت در حال حاضر بيش از حد بزرگ شده است و بايد كوچك‌سازي شود و مقررات دست و پا گير بايد اصلاح شود و دولت به سمت الكترونيكي شدن حركت كند.  
 
روحاني درباره فساد گفت:‌در اين زمينه به غير از دستگاه‌هاي نظارتي كه كار خود را انجام مي‌دهند و دولت با آنها در ارتباط خواهد بود دو كار مهم نيز بايد انجام شود كه گردش صحيح اطلاعات يك از آنها است و من تمام دستگاه‌هاي دولتي را موظف خواهم كرد تا كليه فعاليت‌هاي مالي‌شان شفاف‌سازي شود چرا كه با گردش اطلاعات جلوي بسياري از فسادها گرفته مي‌شود.  
 
وي افزود: دولت بايد به سمت الكترونيكي شدن حركت كند و اين امر نيز مشكلات را كم خواهد كرد چرا كه كاغذبازي يكي از مشكلات است و بايد در فضاي مجازي حل شود و آزادي رسانه‌ها نيز از عواملي است كه جلوي فساد در كشور را خواهد گرفت. 
 
كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پايان خاطرنشان كرد: به همه هموطنان قول مي‌دهم كه افتخارات بزرگان ايراني كه برخي كشورهاي همسايه آنرا تصاحب كردند و احترام پاسپورت ايراني را برگردانم و در دولت تدبير و اميد براي گسترش زبان فارسي تلاش ويژه‌اي خواهم كرد.  


منبع:باشگاه خبرنگاران

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران