دیدبان

آغاز نصب زنجیره 20تایی سانتریفیوژ IR6 در نطنز

آغاز نصب زنجیره 20تایی سانتریفیوژ IR6 در نطنز

دیدبان؛ امروز (سه‌شنبه) در سیزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای  ۴ دستاورد صنعت هسته‌ای به صورت ویدئو کنفرانس و پنج دستاورد هم در محل سالن اجلاس سران رونمایی شد. اولین دستاوردی که در این مراسم به صورت ویدئو کنفرانس مورد بهره‌برداری قرار گرفت، نصب زنجیره 20 تایی سانتریفیوژ IR6 در مجتمع نطنز (شهید احمدی روشن) بود.

حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از این دستاورد آن را دستاورد بسیار بزرگی برای ملت ایران خواند و افزود: به نام خداوند برزگ و با توسل به روح حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) آغاز نصب زنجیره 20 تایی ماشین سانتریفیوژ IR6 در سایت شهید احمدی‌روشن را اعلام می‌کنم. 

صالحی هم درباره این دستاورد گفت: این ماشین از صفر تا صدش در مرکز مدرن مونتاژ سانتریفیوژ که بنا به دستور مقام معظم رهبری که فرموده بودند زیرساخت‌های ساخت سانتریفیوژهای جدید را آماده کنید، آماده کردیم، این سانتریفیوژها در آنجا ساخته شده است.

*بهر‌ه‌برداری از مرکز ملی فناوری خلاء

حسن روحانی همچنین دستور افتتاح و بهره‌برداری مرکز ملی فناوری خلاء ایران را صادر کرد.

این پروژه به نام حضرت قمر بنی هاشم در پنج سال گذشته کلنگ آن زده شد و پس از 5 سال کار تحقیقاتی ظرف هشت ماه عملیات اجرایی آن آغاز و انجام شد. 

 این مرکز به منظور فعالیت‌های مرتبط با تولید، تست، صحه گذاری و کالیبراسیون تجهیزات خلاء در سطح سازمان انرژی اتمی و ارائه خدمات به مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی کشور، طراحی و احداث مرکز ملی فناوری خلاء ایران پس از مطالعات همه جانبه در دستورکار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و با راهبری ریاست سازمان آقای صالحی در سال 1397 عملیات اجرایی آن در مجتمع غنی سازی شهید علیمحمدی (سایت فردو) در زمینی به مساحت 1500 مترمربع با زیربنایی به مساحت حدود سه هزار و 300 متر مربع با نام قمر بنی هاشم و با عزمی راسخ و تلاشی شبانه روزی آغاز شد.

این مرکز شامل آزمایشگاه‌های مرتبط با انواع اتصالات، شیرآلات، فشارسنج‌ها، پمپ‌ها و محفظ‌های خلاء، آزمایشگا‌ه‌های پشتیبان شامل آب‌بندها و پوشش دهی، برق و الکترونیک، بخش خدمات فنی و مهندسی و تعمیرات و تست کالیبراسیون تجهیزات می‌باشد. همچنین در بخش دیگر این مرکز خط تولید فشارسنج‌های خازنی مشتمل بر تجهیزات شستشو، جوش شیشه، فعال سازی ماده جاذب و کالیبراسیون می‌باشد که با همکاری یکی از دانشگاه‌های کشور منجر به تولید آزمایشی فشارسنج‌های خازنی برای صنعت غنی سازی و تدوین دانش فنی آن می‌باشد.

حسن روحانی در این باره بیان کرد: بسیار خوشحالیم هر روز صنعت جدیدی در فردو نصب می‌شود. فردویی که آرزوی دشمنان این بود که برای همیشه بسته شود. نه تنها فردو باز ماند بلکه فردو هر رزو میزبان یک تکنولوژی جدید است و امروز بسیار خوشحالیم که یک مرکز ملی بسیار مهمی در فردو افتتاح می‌شود و باز هم در آینده فردو میزبان فناوری‌های دیگر خواهد بود.

بر همین اساس حسن روحانی به نام خدا و با توسل به روح پرچمدار ابی عبدالله الحسین قمر بنی هاشم (ع) راه‌اندازی مرکز ملی مهندسی و فناوری خلاء ایران در سایت فردو را صادر کرد.

 در این مراسم همچنین مرکز مدیریت پسماند غنی سازی در مجتمع غنی سازی نطنز (شهید احمدی‌روشن) از طریق ویدیو کنفرانس بهره‌برداری شد.

روحانی در این باره گفت: برای ما خوشحال کننده است سایت نطنز در هر سال یک بخش مهم آن تکمیل و افتتاح می‌شود. امسال بخش پسمانداری افتتاح شد.

وی  به نام خداوند بزرگ و با برکت ایام مبارک ماه رجب و ایاد شعبانیه راه‌اندازی رفع آلودگی و مدیریت پسماندسازی در سایت نطنز را اعلام کرد.

 دستگاه شتاب دهنده الکترون خطی پزشکی به نام امید نیز دستاورد دیگری بود که امروز با دستور رئیس جمهور افتتاح شد.

در این مراسم از این دستاوردها رونمایی شد شامل سامانه کوانتوم تکنولوژی یا در هم تنیدگی کوانتومی، دستگاه سانتریفیوژ زونار پیوسته، دستگاه اف تی آی آر که با رونمایی از آن ایران در جایگاه پنجمین کشور دارنده این فناوری قرار خواهد گرفت. رونمایی از رادیوداروی پیشرفته در تشخیص و درمان سرطان کبد که ایران در جایگاه دوم جهان قرار می‌گیرد و نمونه اکسیژن 18 .

روحانی در این باره گفت: با تشکر از زحماتی که سازمان در زمینه سلامت مردم فعالیت می‌کند. به نام خداوند بزرگ و با توسل به روح سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین طراحی و ساخت شتاب دهنده خطی پزشکی 6ام دی در اصفهان شهرک سلامت را افتتاح کنید.

 علی اصغر زارعان دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی در امور اجرایی و دبیر ستاد برگزاری مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای روز یکشنبه (18 فروردین ماه) در نشستی خبری در این باره عنوان کرد: امسال ۱۱۴ دستاورد رونمایی می‌شود، البته ۱۵۵ دستاورد به دبیرخانه و ستاد مراسم واصل شده و بعد از ممیزی ۱۱۴ دستاورد انتخاب شده است.

وی عنوان کرد: ۵ دستاورد داخل سالن اصلی رونمایی می‌شود و ۴ دستاورد به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی می‌شود شامل دو دستاورد در سایت نطنز (شهید احمدی روشن) که پروژه‌های بسیار ویژه‌ای است و یکی از آنها حتی در بعد بین‌المللی می‌تواند اثربخش باشد. یک پروژه ملی در فردو و یک پروژه هم در اصفهان. 
وی افزود: ۱۰۵ دستاورد در سالن جنبی محل برگزاری مراسم با حضور رئیس جمهور، تعدادی از وزرا و مسئولان کشوری و لشکری رونمایی خواهد شد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان