دیدبان

سیاست تهاجمی آمریکا در حال از بین بردن حقوق بین‌الملل است

 سیاست تهاجمی آمریکا در حال از بین بردن حقوق بین‌الملل است

دیدبان؛ "ویچسلاو والودین" رئیس دومای دولتی روسیه در سخنرانی خود در صدوچهلمین نشست مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس در دوحه، آمریکا را به اجرای سیاست خارجی تهاجمی و از بین بردن حقوق بین الملل متهم کرد.

وی گفت: «در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی جهان امروز جایگزین شدن تصمیمات یک‌جانبه بجای قوانین معتبر و شناخته شده بین المللی است. اجرای سیاست یکجانبه گرایانه، نادیده گرفتن منافع سایر کشورها و ملل و تحقق نظریه "حق قوی‌تر"، راهی مستقیم به سمت مناقشات جدید و جنگ است. برای یافتن نمونه این قبیل سیاست‌ها نباید راه دوری رفت. تصمیم یک جانبه رئیس جمهوری آمریکا درباره حاکمیت اسرائیل بر منطقه بلندی‌های جولان که مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت است، گویای این مسئله است، آنهم در شرایطی که بدون این چنین تصمیمات غیرسازنده‌ای هم صلح و ثبات در خاورمیانه شکننده و در معرض خطر قرار دارد. بدین ترتیب جامعه جهانی اسیر چنین سیاست‌هایی  می شود و اینکه این برخوردها به کجا خواهد انجامید، در تاریخ درس‌های زیادی وجود دارد.»

 رئیس دومای روسیه یادآور شد: «دقیقا بیست سال از زمان بمباران بلگراد (پایتخت یوگسلاوی سابق) توسط هواپیماهای ناتو می گذرد. بعد از آن ما شاهد حمله نظامی آمریکا به عراق و آغاز جنگی خانمان سوز در این کشور بودیم، بعد نوبت به عملیات نظامی در لیبی و از بین بردن استقلال و وحدت لیبی رسید و سپس تلاش شد تا با کمک گروه‌های تروریستی دولت قانونی در سوریه هم سرنگون شود. حال باید دید اکنون نوبت کدام کشور است؟ آیا ونزوئلا هدف بعدی است؟ »

والودین دولت آمریکا را به نابود کردن اقتصادی ونزوئلا متهم کرد تا از این طریق بتواند به هدف خود در سرنگونی دولت این کشور که مورد پسند واشنگتن قرار ندارد و جایگزین کردن دست نشانده آمریکا، یعنی "خوان گوایدو" رئیس جمهوری خودخوانده، دست یابد.

به گفته وی، آمریکا از هیچ اقدامی فروگذار نکرد تا به اقتصاد ونزوئلا آسیب برساند: حساب‌های بانکی این کشور را مسدود کرده، عملاً 30 میلیارد دلار پول متعلق به مردم ونزوئلا را ربوده است، تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه کاراکاس اعمال کرده وحملات سایبری به زیرساختارهای راهبردی این کشور سازماندهی کرده است.  

رئیس دومای دولتی روسیه در پایان از همه کشورهای شرکت کننده در مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس خواست تا کنار ننشسته و فکر نکنند که وضعیت ونزوئلا مربوط به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نمی شود، چرا که چنین برخوردی از سوی آمریکا ممکن است برای هر یک از کشورهای جهان اتفاق بیفتد. 

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان