دیدبان
خارج از دید 17/

دیدار اردوغان و آیت‌الله سیستانی

دیدار اردوغان و آیت‌الله سیستانی

دیدبان؛ اتفاقات و رویدادهای هفته گذشته را برای دقایقی در خارج از دید شماره 17 دنبال کنید:

زمان اعتدال است

دو قطبی سازی همواره راهبردی کلیدی برای اختلاف افکنی در بین صفوف متحد علما و مراجع تشیع بوده است. به ویژه با طرح دوگانه قم و نجف، غربگرایان داخلی درصدد آن هستند شکاف فقاهتی ولایت مقیده و ولایت مطلقه را تبدیل به گسلی سیاسی نموده تا با شکل گیری زلزله ای محتمل استحکامات محور مقاومت سست شود.

از نگاه برخی کاربران توییتری پس لرزه های این نقشه شوم در سال 97 با میدان داری سایت شفقنا احساس شده است.

ایده انتقال مرجعیت سیاسی از قم به نجف (با تمام خام اندیشی ها و کم تجربگی های محسوس) حدود 15 سال قبل صراحتا از زبان یک عضو سابق سیا که به محافل نئوکانها نزدیک است شنیده شد:

هرچند مشاهدات میدانی پس از سقوط صدام نمایانگر قرابت دو ملت عراق و ایران در کنار روابط حسنه دولتهای دو کشور بوده اما رشته تحولات کنونی و اقدامات آشکار و نهان نشان می دهد آتش فتنه‌ای زیرخاکستر است. به ویژه در ماههای اخیر کوششهای معناداری برای کم رمق نمودن جایگاه انقلابی حوزه قم قابل مشاهده بود. هفته گذشته یک اکانت عربی که از قضا از اثرگذاری کیفی مناسبی در شبکه برخوردار است توییت قابل تاملی را ارسال نمود:

این توییت آشکارا با دوقطبی سازی سیاسی میان قم و نجف، تشیع را به دو بخش میانه رو و تندرو تقسیم کرد و درنهایت به انتشار یک خبر حساس پرداخت: آیا رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به دیدار آیت الله العظمی سیستانی خواهد رفت؟

بازی با مرجعیت

رفتارهای دوگانه و رنگ عوض کردنهای مستمر پیشه جریان غربگرا در ایران شده است. در یک نمونه قابل تامل فعالی توییتری، مواضع افراطی و تفریطی فرید مدرسی یکی از روزنامه نگاران برجسته جریان مذکور را بررسی نمود:

بگذارید بازی کنند

‏ اکانتی موسوم به ریحانه (حساب توییتر بخش زن و خانواده سایتKHAMENEI.IR ‎) در سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) نکته پندآموزی را به اشتراک گذاشت:

بنز سوار

انتشار بریده ای از خاطرات اسدالله عسگر اولادی تاجر مشهور خشکبار جنجالی در توییتر به پا کرد:

 

سیل سوار

سیل و بارش باران در نقاط مختلف آزمونی برای ارزیابی داشته ها و نداشته های کشور شد. از همان روزهای نخست به محوریت رسانه های معاند تلاشهای نیروهای امدادی با تخصص و تجهیزات کشور های غربی مقایسه شد. حتی بدون رعایت اخلاف حرفه ای تلفات انسانی در آن سوی آبها را به کل منکر شدند. این مساله اعتراض برخی از کاربران را در پی داشت:

حافظه تاریخی

مرور وقایع تاریخی مخاطبان خاصی را در بین اهالی توییتر دارد:

دزد دستاوردها

تنبلی و ضعف مفرط دو دولت یازدهم و دوازدهم موجب شده تلاشها و دستاوردهای دستگاههای دیگر از سوی دولت مصادره شود. حالا کار به طبیعت رسیده و در حالی که ستاد احیای دریاچه ارومیه با بودجه کذایی اش نتوانست کاری را از پیش ببرد، بارانهای اخیر به عنوان دستاورد آسمانی دولت دوازدهم ثبت شد:

لطائف هفته

این هفته کاربران توییتری سوژه های متنوعی را برگزیده بودند:

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه