دیدبان

نخست‌وزیر لیبی، خلیفه حفتر را به نقض توافق‌های سیاسی متهم کرد

نخست‌وزیر لیبی، خلیفه حفتر را به نقض توافق‌های سیاسی متهم کرد

دیدبان؛ فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی، خلیفه حفتر، رئیس شبه‌نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی را به نقض توافق‌های سیاسی که تحت نظارت سازمان ملل به دست آمده، متهم کرد.

السراج در یک بیانیه تلویزیونی گفت: «ما دامنه صلح را گسترش دادیم؛ اما تجاوز نیرو‌های حفتر و اعلام جنگ علیه شهر‌ها و پایتختمان و در نتیجه نقض توافق‌های سیاسی توسط او را شاهد بودیم که این مسئله ما را مصمم‌تر می‌کند و به ما قدرت می‎‌دهد».

بحران در لیبی از پنج‌شنبه آغاز شد؛ زمانیکه ژنرال خلیفه حفتر به نیرو‌های خود دستور داد تا طرابلس، پایتخت این کشور را از نیرو‌های تحت حمایت دولت وفاق ملی بگیرند. پیش از آن نیز ارتش ملی لیبی که تحت کنترل حفتر است بخش‌هایی از شهر‌های کوچک در مسیر راه به پایتخت را گرفته بود؛ در حالی که السراج به نیرو‌های تحت فرمان خود دستور داده بود در صورت لزوم از زور استفاده کنند.

پس از مرگ معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی چندین سال است که این کشور شاهد درگیری‌ها و شورش‌های خونین بوده و دولت مرکزی واحدی در آن تشکیل نشده است. پارلمان مستقر در طبرق که در سال ۲۰۱۴ انتخاب شد و از حمایت ارتش ملی لیبی برخوردار است بر شرق این کشور حکومت می‌کند؛ حال آنکه دولت وفاق ملی که در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد کنترل بخش‌های غربی لیبی، از طرابلس به بعد را به عهده دارد.

در اواخر سال ۲۰۱۵ طرفین درگیری، «توافقنامه سیاسی لیبی» را در شهر اسکیران مراکش با هدف ایجاد دولت وفاق ملی به عنوان دولت قانونی موقت لیبی امضا کردند. با این وجود، این توافقنامه به دلیل مخالفت پارلمان شرق با برخی از مفاد آن به طور کامل اجرایی نشد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان