دیدبان

همکاری ایران و عراق برای مقابله با تهدیدات هوایی

همکاری ایران و عراق برای مقابله با تهدیدات هوایی

دیدبان؛ سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جمع خبرنگاران درباره دیدار با رییس ستاد ارتش عراق گفت: ما با ارتش عراق روابط گرمی داریم و در جلسات قبلی در سفر به دمشق که اجلاس سه جانبه ایران عراق و‌ سوریه بود صحبتهایی کرده بودیم. در این جلسه هم تفاهم وجود دارد که دو کشور علایق و روابط بسیار عمیقی دارند. روابط ایران با عراق متفاوت از روابط ما با سایر کشورها و ما دارای تهدیدات و علایق مشترک هستیم. رفت و آمد زوار ایرانی حجم قابل قبول و قابل توجهی دارد و نیروهای مسلح دو کشور باید در راستای اهداف دو‌ کشور همکاری‌ها را توسعه دهند.

وی‌افزود: در مورد موضوعات مختلف مرزی بحث شد. بخصوص در مورد اینکه بر اساس تفاهم مقامات عالی دو کشور لایروبی اروند  قرار است به سرعت انجام شود. امنیت این کار را نیروهای مسلح دو‌ کشور بر عهده گرفتند. در خصوص همکاری دو کشور در دهانه اروند به خلیج فارس نیز گفتگو شد تا شاهد امنیت بهتر در خلیج فارس باشیم.

سرلشکر باقری ادامه داد: من در رابطه با ضرورت بازگشایی مرز خسروی برای زوار صحبت کردم که طرف مقابل قول داد به سرعت امنیت استان دیالی و مسیر تردد زوار را تامین کند و این مرز ان‌شالله بازگشایی شود و زوار ایرانی بتوانند از طریق مرزهای مشترک عراق به سوریه هم بروند و به زیارت حرم حضرت زینب (س) بروند. طرف عراقی اعلام آمادگی کامل کرد ‌ در حال آماده سازی جاده‌های مرزی است. طرف سوری نیز آمادگی اولیه را اعلام کرده است که باید آن را دنبال کنیم.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در مورد سایر ابعاد همکاری‌ها نیز بحث شد؛ همچون دفاع هوایی پیوسته ایران و عراق زیرا ممکن است ما از جانب مرزهای غربی تهدیدات هوایی را احساس کنیم که قرار شد بخش‌های دفاع هوایی دو کشور با هم کار کنند و به هماهنگی بیشتری در این زمینه برسیم.

وی ادامه داد: همچنین در مورد همکاری‌های آموزش و رزمایش‌های مشترک و انتقال تجربیات ایران به عراق هم تفاهم‌های خوبی شد که در سفر رسمی ایشان به ایران این همکاری‌ها نهایی خواهد شد.

سردار باقری درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق گفت: در مورد مسئله مقابله با تحریم ایران و عدم مشارکت عراق در تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم مقامات سیاسی - نظامی اطمینان می‌دهند و تا الان هم همکاری خوبی با کشور ما داشته‌اند. در مورد حضور نظامی آمریکا در عراق صحبت شد. طرف عراقی اطمینان داد که کنترل‌های بیشتری در این باره خواهد داشت و‌ نیروهای آمریکایی حضورشان صرفا برای آموزش نیروهای عراقی است  و آن‌ها تحت کنترل ارتش عراق هستند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان