دیدبان
در رادیو جوان

حداد عادل: مسئله فساد ناشی از مجرد بودن است که با بگیر و ببندها حل نمی شود و راه حل، تشویق جوانان به ازدواج است

حداد عادل: مسئله فساد ناشی از مجرد بودن است که با بگیر و ببندها حل نمی شود و راه حل، تشویق جوانان به ازدواج است
دیدبان"غلامعلي حداد عادل" نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ساعت 16 امروز در برنامه "پرس و جو" که از شبکه راديويي جوان پخش شد در معرفي خود اظهارداشت: تصور مي‌کنم جوان‌ها بنده را مي‌شناسند اما مختصرا عرض مي‌کنم بنده غلامعلي حداد عادل متولد 1324 در يکي از محلات جنوبي تهران و نامزد انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري هستم.

بيش از 47 سال است كه تدريس مي‌كنم

وي افزود: شغل اصلي من معلمي است و 50 سال است که وارد دانشگاه شدم و 47 سال است كه معلم دانشگاه و مدرسه هستم، هم در دوره دکتراي فلسفه دانشگاه تهران و هم در دبيرستان تدريس مي‌كنم.

اين كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد:‌ در مجلس هم 4 دوره ششم، هفتم، هشتم و نهم از طرف مردم تهران نماينده هستم كه در سه دوره هفتم، هشتم و نهم نماينده اول تهران در دوره هفتم هم رئيس مجلس بودم.

حداد عادل در تشريح ساير فعاليت‌هاي خود در كشور تصريح كرد: از اول انقلاب تا به حال نيز مسئوليت‌هاي فراواني داشتم که اميدوام بتوانم در آينده هم به خدمت خود ادامه بدهم. 

المپيادهاي علمي يادگار بنده است 


وي در ادامه افزود: در پاسخ به سوال شما يک نمونه از کارهايي که بنده کرده‌ام و اگر خدا قبول کند و من جزو افتخارات زندگي خودم مي‌دانم اشاره کنم و آن راه اندازي المپيادهاي علمي در کشور، المپيادها يادگار بنده است.

حداد عادل تصريح كرد: وقتي معاون وزير آموزش و پرورش بودم متوجه شدم که رشته رياضي در مدرسه‌ها روبه افول است و جوان‌ها به رشته رياضي نمي‌روند چون خودم ديپلمم رياضي بود و در دانشگاه هم  فيزيک خوانده بودم و اهميت رياضيات را در علوم و مهندسي و براي اداره کشور مي‌دانستم با برگزاري مسابقات سراسري داخلي سعي کردم دانش آموزان را به تحصيل در رشته رياضي تشويق کنم به موازات اين حرکت باخبر شدم که در دنيا يک مسابقه جهاني به نام المپياد وجود دارد و من دانش آموزان برگزيده همين مسابقات داخلي را در سال 1365 يعني 27 سال پيش انتخاب کردم و اعزام کردم به کوبا، اول بار در المپياد شرکت کردند و براي بار اول دانش آموزان با استعداد ايراني بين 42 کشور رتبه 26 شدند و مدال گرفتيم.

وي افزود: اين پيروزي نسبي باعث تشويق همه شد با جديت کار را دنبال کرديم، سال بعد مقام بهتري به دست آورديم به تدريج المپيادهاي ديگر را هم شناختيم فيزيک، شيمي‌، رايانه، زيست شناسي، نجوم و المپيادهاي ديگر و بنده مرتبا در کار اين المپيادها هم جوانان را تشويق مي‌کردم و هم سازمان دهي مي‌کردم، باشگاه دانش پژوهان جوان را تاسيس کردم نتيجه اين شد در سطح بين‌المللي براي کشور عزتي خلق شد و امروز در دنيا دانش آموزان ايراني در المپياد در ده درصد بالاي کشورها هستند.

حداد عادل تاكيد كرد: ايران کشوري است که بعد از چين با جمعيت فراوان خودش در آسيا بالاترين افتخارها را دارد و در ميان کشورهاي اسلامي موفقيت‌هاي هيچ کشوري قابل مقايسه با ايران نيست؛ ايران در المپيادها يک وزنه از نظر علمي به شمار مي‌رود و اثرش در داخل کشور اين بود که براي المپيادي شدن در همه جاي ايران حرکت علمي آغاز شد.

وي ادامه داد: از عمق روستاها عشق به المپياد داشتند تا شهرهاي بزرگ نتيجه رشد علمي است که امروز مي‌بينيم اين که مي‌بينيم ايران اول است و سرعت رشد علمي ما 11 برابر سرعت رشد متوسط جهان است يکي از جهاتش همين زيرسازي‌هايي است که ما از 20، 30 سال پيش در آموزش و پرورش شروع کرديم تشويق دانش آموزان به درس خواندن نتيجه‌اش اين شد که تعداد بيشتري با کيفيت بيشتري وارد دانشگاه شدند و کل المپيادي‌ها 70،‌80 نفر بودند ولي چند ميليون نفر به عشق المپياد کار مي‌کردند آنها به توسعه علمي دست پيدا مي‌کردند كه براي کشور نتيجه بخش بود.

اين كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: کساني که خاطرات دهه 70، 60 را به ياد داشته باشند يادشان مي‌آيد که معمولا وقتي دانش آموزان از هواپيما پيدا مي‌شدند اولين کسي که حلقه گل گردن آن‌ها مي‌انداخت و آن‌ها را تشويق مي‌کرد بنده بودم خدا را شکر مي‌کنم که در اين انقلاب اين فرصت پيدا شد که اين حرکت را براي جوان‌هاي کشور انجام دهد. 

حکومتي موفق است که متفکر تربيت كند

حداد عادل در ادامه در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه کاري که شما از لحاظ علمي در جامعه کرديد چه انعکاسي به ويژه در دانشگاه‌ها داشت گفت: فکر کردن مهمتر از معلومات داشتن است آدمي که محفوظات داشته باشد ولي قدرت تفکر نداشته باشد چندان نمي‌تواند مفيد باشد ولي کسي که اهل فکر باشد و فکر کردن بلد باشد و از فکر کردن لذت ببرد آن جايي که نياز به معلومات و محفوظات داشته باشد با فکر خودش مي‌فهمد چه نيازي دارد و براي رفعش اقدام مي‌کند.

وي تصريح كرد: فکر کردن، انديشيدن، يعني همان تعقّل کردن، خرد ورزي، خرمند بودن اين‌ها اصل است، رشته بنده فلسفه است يعني سرو کار من دائم با فکر است ما معلمان فلسفه وقتي سرکلاس مي‌رويم يکسره بايد خودمان فکر کنيم حرف بزنيم و از دانشجويمان انتظار داشته باشيم که او هم فکر کند بنابراين بنده فکر کردن را اساس مي‌دانم و معتقدم حکومتي موفق است که مردم را متفکر بار بياورد و اگر از من بپرسند خوشبخت چه کسي است؟ پاسخ بنده اين است که خوش به حال کسي که ياد گرفته باشد فکر کند و جواب بنده اين است کسي که ياد بگيرد در زندگي فکر کند آدم خوشبختي است.

فلسفه بايد وارد نظام آموزشي شود


وي ادامه داد: فکر کردن را ما بايد قبل از دانشگاه ياد دانشجويان بدهيم اگر يک دانشجويي در دوران دانش آموزي فکر کردن را ياد نگرفته باشد کار سختي در دانشگاه است و فکر کردن را در دبستان و حتي مهدکودک ما بايد به بچه‌ها ياد بدهيم؛ امروزه در دنيا فلسفه را بردند براي کودکان به سراغ کودکان رفته‌اند يعني در دبستان‌ها دارند درس فلسفه تدريس مي‌كنند تا بچه از بچگي فکر کردن ياد بگيرد در کشور ما هم رهبري توصيه به چنين کاري کردند و تلاش‌هايي در حال انجام است که فکر کردن را از دوره دانش آموزي ياد بدهند.

اين كانديداي يازدهمين دوره رياست جمهوري تصريح كرد: فکر کردن مهم است استادها بايد دانش آموزان را به فکر کردن توصيه کنند و براي فکر کردن تربيت کنند، روش‌هاي آموزشي ما بايد اصلاح شود، روش آموزشي تستي خيلي با فکر کردن نسبت ندارد درس انشاء بايد مهم تلقي شود براي اين که انشاء دانش آموز را به فکر کردن محبور مي‌کند و فلسفه به معناي وسيع کلمه بايد وارد نظام آموزشي ما شود. 

حداد عادل درپاسخ به سوالي مبني براينکه رهبر انقلاب هميشه به تزريق اميد و نشاط تاکيد کرده‌اند شما براي ايجاد اميد و نشاط در جامعه چه برنامه‌اي داريد گفت: مسئولان و مديران بايد خود را جاي جوانان بگذارند و بايد مثل جوانان فکر کنند و بدانند جوان چه مي‌خواهد و نبايد توقع داشته باشند که جوان‌ها خود را مثل آنها قرار دهند و هر کدام از مابايد به دوران جواني خود برگرديم و ببينيم ما در سن آن‌ها چه آرزوهايي داشتيم و نگراني‌هايمان چه بود اين بايد مبنا باشد تا در برنامه‌ريزي براي جوانان فراموش نکنيم و با يک زباني فکر کنيم و حرف بزنيم که جوانان ذوق پيدا کنند.

وي تصريح كرد: من اين را تاکيد مي‌کنم يکي از توطئه‌هاي دشمن نااميد کردن جوان‌هاست و شما اگر به شبکه‌هاي ماهواره‌اي نگاه کنيد مي‌بينيد جز نااميدي چيز ديگري تحميل نمي‌کنند اين سايت‌هاي اينترنتي جز نااميد کردن جوان‌ها وظيفه ديگري ندارند،‌در حالي که تمام کشور ما افتخارش همه جوانان است و جوانان را بايد با اين واقعيت آگاه کنيم.

ورزش تنها راه نشاط آفريني براي جوانان


حداد عادل ادامه داد: راه حل عملي بنده توجه به ورزش است، چون ورزش ذاتا نشاط آور است و اعتماد به نفس، آرامش و اميد ايجاد مي‌کند، دومين مورد توجه به هنر جوانان است و از آنجايي كه جوان‌ها مجذوب هنر هستند ما بايد حقيقت را در جام زيباي هنر بسته بندي کنيم و تحويل جوان‌ها بدهيم چنانكه در صنعت اگر کالايي خوب باشد ولي بسته بندي خوب نداشته باشد خريدار ندارد ولي بعضي اوقات کالاهاي بد با بسته خوب خيلي پرمشتري است.

ارزش‌هاي اخلاقي را با بسته‌بندي زيبا به جوانان عرضه كنيم

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: حقيقت، دين، تقوا، اخلاق و معرفت را بايد با بسته بندي زيباي هنر به جامعه و جوانان عرضه کنيم انواع هنرها را بايد توسعه دهيم و خود جوان‌ها را به عنوان بازيگر اصلي وارد عرصه هنر کنيم؛ البته يکي ديگر از فعاليت‌هايي که اجرا مي‌کنم کار دسته جمعي است بنده معتقدم همه مديران کشور خصوصا آموزش و پرورش، معلم‌ها، مديران يكي از واجبات کار خودشان را مبتني بر طراحي کارها به صورت دسته جمعي براي جوانان قرار دهند، يعني مشکلات جامعه را به صورت رايگان به دست جوانان حل کنيم. 

وي ادامه داد: آخرين نکته توجه به کتاب و کتابخانه است که اين‌ها در ايجاد آگاهي، نشاط و اميد موثر باشد. 

اين عضو ائتلاف پيشرفت در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه شما اشاراتي داشتيد به بستر امنيت اجتماعي و آرامش عمومي و در اين بستر امنيت اجتماعي و آرامش عمومي در جامعه تزريق شود برنامه عملياتي شما براي اين موضوع چيست اظهار داشت: براي اين که جامعه‌اي داشته باشيم كه برخوردار از آرامش عمومي باشد، بايد در درجه اول اين آرامش در درون تک تک افراد ايجاد شود و اگر افراد آرامش شخصي و دروني نداشته باشند و در درون با انواع طوفان‌ها سرو کار داشته باشند، دغدغه ها بيشتر خواهد بود.

وي تصريح كرد:  آرامش بيرون در آرامش درون بايد پايه ريزي شود هر چه قدر ايمان مذهبي تقويت شود آرامش دروني بيشتر مي‌شود و ايمان با عقل و امنيت هم ريشه است و اين ايمان با اطمينان هم ريشه است کسي که ايمان دارد اطمينان به جايي دارد كه به او آرامش مي‌دهد درست مثل ماه رمضان كه آمار جرم و جنايت پايين مي‌آيد براي اين که ايمان مذهبي آرامش ايجاد مي‌کند در زندان‌ها شايد درصدد بالايي از زنداني‌ها اصلا مذهبي نيستند، پس ريشه امنيت و آرامش ايمان است.

حداد عادل ادامه داد: اعتدال بايد در تربيت رعايت شود يکي از چيزهايي که آدم‌ها را در جامعه متعادل مي‌کند توجه به انواع نيازهاي روحي و رواني است، انسان‌ها همان طور که از نظر جسمي به انواع مواد غذايي نياز دارند از نظر روحي و رواني هم به چيزهاي متنوعي نياز دارند. 

اين كانديداي يازدهمين دوره رياست جمهوري افزود: يکي از آثار تربيتي هنر اين است که انسان‌ها را متعادل مي‌‌کند ما بايد مبناي آرامش اجتماعي را در تامين امنيت فردي بدانيم و به عنوان مديران بايد جامعه را شاد نگاه داريم.

وي تصريح كرد: ايجاد آرامش و امنيت اجتماعي احتياج به تدابير اجتماعي و انضباطي دارد يعني اگر پارک و فضاهاي تفريحي احداث مي‌كنيم  بايد نيروي انتظامي به عنوان مظهر اقتدار نظام و پشتيباني از کرامت افراد هم در کنار مردم باشد که امنيت آنها را در جامعه حفظ کند. 

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوالي مبني براينکه نيازهاي اساسي انسان نيازهاي مادي و معيشتي است و تورم باعث کاهش قدرت خريد مردم شده و آثار سويي در بلند مدت داشته است راهکار شما براي تورم در کوتاه مدت در دولت آينده چيست گفت: مشکلات گراني ناشي از تورم است تورم مقدار زيادش به گران شدن ارز برمي‌گردد گران شدن ارز ناشي از کمبود ارز است و فشارهايي که دشمنان بر ما وارد کردند منشا اين مشکلاتي است که ما حس مي‌کنيم براي اين که اين فشار دشمنان و اين تحريمي که بر ما تحميل کردند ما همان طور که 8 سال جنگ تحميلي داشتيم شايد سال‌ها تحريم تحميلي داشتيم و براي پيروزي در اين جنگ اقتصادي همان طور که در جنگ تحميلي صدام فداکاري کرديم، شهيد داديم اما کشور را حفظ کرديم در جنگ اقتصادي هم بايد فداکاري کنيم و انقلاب را حفظ کنيم و اين کار را خواهيم کرد.

نرخ ارز را ثابت نگه داريم


وي افزود: دولت هم بايد با توجه به وضعيت ارز سعي کند قيمت آن ثابت نگه دارد تا از تلاطم بازار که موجب بي نظمي و سرگرداني و سواستفاده مي‌شود جلوگيري کند، بايد با نظارت دقيق بر بازار ارز دولت نرخ ارز را تثبيت کند و بازار را رونق ببخشد و از هرج و مرج در مصرف جلوگيري کند و کاري کند که با همين مقدار ارز محدود ما بتوانيم به نيازهاي اوليه جامعه برسيم علاوه بر اين بايد تلاش کنيم که از راه‌هاي ديگري هم تحريم‌ها را دور بزنيم. 

حداد عادل ادامه داد: ما اگر تدبير و تقوا داشته باشيم مي‌توانيم تحريم را به فرصت تبديل کنيم با ايجاد شغل و رونق اقتصادي تورم را کنترل کنيم و با افزايش توليدات ملي کاري کنيم تا رفاه در جامعه بيشتر شود. 

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه در اجراي مرحله اول هدفمندي يارانه‌ها اصلاح الگوي مصرف مورد توجه قرار گرفته راهکار عملي شما در اين باره چيست،گفت: نمايندگان مجلس قانون هدفمندي يارانه‌ها را تصويب کرديم به اين موضوع هم توجه کرديم آيا پول نفت به دست مردم دادن سبب نمي‌شود که عده‌اي اين پول را صرف چيزهايي کنند که خيلي ضرورت ندارد و بعد براي مصارف ضروري کم بياورند اين يک مسئله‌اي بود که هنوز هم مطرح است.

وي اظهار داشت: بهترين راه اين است که پول را به دست مردم بدهيم و به مردم آگاهي داده شود که اين 45 هزار توماني كه به حساب شما ريخته مي‌شود با افزايش قيمت بنزين، هزينه‌هاي برق و گاز بالا مي‌رود و اين پول براي جبران اين فشار است كه صدا و سيما بايد براي اجراي صحيح قانون هدفمندي يارانه‌ها برنامه‌هاي آگاهي بخشي براي مردم توليد كند.

حداد عادل در پاسخ به اين سوال كه تدبیر و برنامه‌ریزی‌های وي برای ازدواج آسان چیست، اظهارداشت: بنده اگر در انتخابات موفق شوم از همان ابتدا برنامه ریزی برای نهضت ازدواج آسان را انجام خواهم داد، کاری خواهم کرد که ازدواج آسان شود، بنده معتقدم در حال حاضر ازدواج سخت شده، حلال سخت و حرام آسان شده است، ما باید کار را برعکس کنیم تا حلال آسان شود، آن وقت در کار حرام سخت گیری کنیم. 

ترويج ازدواج آسان مهمترين برنامه دولت من

وي افزود: باید توجه داشت که امر ازدواج و مسائل زناشوئی به صورت طاعون درآمده که کمتر کسی جرات می‌کند وارد عرصه شود، تا صحبت از ایجاد تحول می‌کنیم ابرو درهم می‌کشند و تفسیر می‌کنند، اما آنها راه حلی برای فساد ندارند و اين در حالي است كه مسئله فساد ناشی از مجرد بودن است که با بگیر و ببندها حل نمی‌شود و راه حل این است که در راستای تشکیل خانواده جوانان را تشویق به ازدواج کنیم تا طلاق کم شده و بنیان خانواده محکم شود. 

حداد عادل ادامه داد: با توجه به آیات قرآن، انسان هم چنانکه نیازمند لباس است، به همسر هم نیاز دارد. پدر و مادرها همچنان که به فکر پوشاک بچه‌ها هستند، باید به فکر همسر برای فرزندانشان نیز باشند، راه حل این است که مراسم ازدواج را ساده و راه ها را منطقی کنیم؛ در حال حاضر سنت‌های پوچ و بی معنا گرداگرد اصل ازدواج را گرفته‌اند که نیازهایی پرهزینه و غیر ضروری طلب می‌کنند. 

وی در ادامه افزود: عدم ازدواج را علل مفاسد اقتصادی و گناه می‌دانم و اگر جوانان ما ازدواج نکنند، باعث می‌شود  به گناه بیفتند و رابطه شان با خدا به هم بخورد و آرام آرام از دین هم دور شوند. 

حدادعادل تصریح کرد: ازدواج نکردن و عدم تشکیل خانواده دروازه ورود به انواع گناهان است و خیلی از بدحجابی‌ها، آرایش‌های زننده و مدگرایی نیز ناشی از دغدغه‌هایی است که جوانان دارند که مبادا بی همسر بمانند، لذا ما باید کاری کنیم که همسریابی و همسرگزینی و ازدواج یکی از کارهای عادی و متعارف شود و زنجیرهایی که خودمان به دست و پای خودمان بستیم، دوربریزیم. 

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درپاسخ به این سوال که برنامه شما جهت ایجاد اشتغال چیست گفت: اشتغال با ایجاد زیرساخت‌ها تامین می‌شود، دولت باید برای ایجاد اشتغال جهت گیری‌های صحیح داشته باشد و باید امکان سرمایه گذاری برای بخش خصوصی را فراهم کند تا بتوان کارآفرینی کرد تا ایجاد اشتغال شود. 

وی در ادامه اظهار داشت: اگر به قبل از انقلاب برگردیم، چیزی به نام تولید ماهی پرورشی نداشتیم و به ندرت ممکن بود چند فروشگاه در میدان تجریش ماهی پرورشی بفروشند، اما امروز شما به هر روستایی که در مناطق پرباران است می‌روید، مشاهده می‌کنید که در مسیر رودخانه که به سمت دریا می‌رود بدون آنکه آب را مصرف کنند از آب گذرا استفاده کرده و ماهی پرورش می‌دهند، اینها انواع شغل‌هایی است که ایجاد شده و باید رونق پیدا کند، منتها مشکلات اشتغال جوانان علاوه بر مشکلات اقتصادی، ارزی، تحریم، گرانی و تورم یک مقدار ناشی از غلط بودن نظام آموزش عالی ماست، ما بی جهت رشته‌هایی را توسعه دادیم که بازار کار ندارد. 
 
 بی جهت رشته هایی را توسعه دادیم که بازار کار ندارند 

حدادعادل ادامه داد: در حال حاضر 4 تا 4.5 میلیون دانشجو داریم که بیش از 2 میلیون آن در رشته‌های علوم انسانی درس می‌خوانند و زمانی که به یک شهرستان دورافتاده می‌روید، مشاهده می‌کنید که افراد زیادی لیسانس در رشته‌های علوم انسانی گرفته‌اند بدون آنکه شغلی برایشان وجود داشته باشد، این درحالی است که در همان شهر یا روستا کارگاه‌هایی منتظر کارگر ماهرند، اگر ما نظام آموزش عالی را در قالب دانشگاه آزاد، پیام نور، حساب شده توسعه می‌دادیم، این مشکل ایجاد نمی‌شد، لذا من بعد باید کنترل شده این موضوع را دنبال کنیم و رشته‌هایی که بازار کار ندارد را توسعه ندهیم. 

وی با تاکید بر اینکه این مشکلات، مشکلات زیرساختی است که باعث نارضایتی و بیکاری شده است، گفت: توسعه دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه علمی_ کاربردی می‌تواند مقداری از بیکاری‌ها که در اثر اشتباه ما در آموزش عالی بوده جلوگیری کند.

 حدادعادل در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌اي داريد كه مطلوبیت زندگی در روستاها را بالاتر ببریم، تا فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در روستاهای خود بمانند، گفت: اولا ما باید آموزش و پرورش روستایی را شبیه آموزش و پرورش شهری نکنیم، الان اشکال بزرگ در نظام آموزش و پرورش کشور ما که همیشه به وزرای آموزش و پرورش آن را تذکر داده‌ام که متاسفانه عملی نشده است این است که ما در دورافتاده ترین نقطه کشورمان همان نظام آموزشی را اجرا می‌کنیم که در قلب تهران و تبریز و مشهد و اصفهان اجرا می‌کنیم. 

وی در ادامه با طرح این سوال که مگر ما آموزش و پرورش را برای تربیت افراد برای زندگی در جامعه نمی‌خواهیم، گفت: براین اساس باید اقتضای محیطی آموزش‌ها متناسب با آن محیط باشد، وقتی ما 12 سال یک دختر یا پسر روستایی را مدرسه می‌بریم و به او هیچ چیزی که به درد زندگی روستایی نمی‌خورد آموزش نمي‌دهيم، چه توقعی داریم که در روستا بماند، علتش آن است که ما یک برنامه آموزشی داریم که آن را هم در تهران اجرا می‌کنیم و هم در روستاهای دورافتاده، ما باید تفاوت بگذاریم بین دانش آموز روستایی و دانش آموزی که در شهر آموزش می‌بیند.

حداد عادل تاكيد كرد: دانش آموز روستایی را باید با برنامه‌ای تربیت کنیم که کارایی و توانایی و دلبستگی برای زندگی در روستا پیدا کند و از طریق مهارت خود بتواند درآمد کسب کرده و در روستا بماند. 

روستاها با مرگ روستاییان می‌میرند/ ما همه را شهری تربیت می‌کنیم 

وي گفت: الان چرا روستاها با مرگ روستاییان می‌میرند؟ این به این دلیل است که ما روستایی تربیت نمی‌کنیم و همه افراد را شهری تربیت می‌کنیم، اين به معنی تبعیض شهر و روستا نیست، بلکه این خدمت به روستاست. ما معتقدیم هیچ فرقی از نظر کرامت انسانی بین شهری و روستایی نیست، روستایی باید زندگی مرفه داشته باشد ولی این در صورتی تامین می‌شود که روستایی بتواند روستایی بماند و به کار و کشت و انواع صنایع دستی که در روستا قابلیت تحقق دارد، آشنا شود، لذا در پاسخ به شما جهت دهی آموزشی موثر است. 

حداد عادل در ادامه در پاسخ به این سوال که بخشی از مشکلات روستاییان ما به بحث خدمات از جمله خدمات سلامت بر می‌گردد، گفت: درست است که ما مشکلاتی داریم، اما مشکلاتمان نسبت به اوایل انقلاب خیلی کم شده  و درهر استانی که برویم، مراکز درمانی در حال گسترش است و بیمارستان‌های مجهز خیلی زیاد شده‌اند، ما در روستاها امکان دسترسی روستاییان را به پزشک فراهم کرده‌ایم و طرح‌هایی مثل پزشک خانواده و درمانگاه‌هایی که در روستاها ایجاد شده و بیمارستان‌هایی که در مناطق دورافتاده ایجاد شده موثر بوده، ما در سال‌های قبل از انقلاب و در سال‌های 57، 58 و 59 تعداد زیادی پزشک هندی، بنگلادشی و پاکستانی در ایران داشتیم، اما الان پزشک اضافه هم تربیت کردیم و پزشک متخصص تربیت کردیم، در حال حاضر در شهرستان‌های ما پیوند اعضا صورت می‌گیرد، اینها هم خدمت است همچنین کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران و ... از جمله موفقیت‌های ما بوده است، در گذشته روستاییان ما دندانشان را با گازانبر می‌کشیدند، ولی الان روستاییان ما مشکلشان این است که چرا MRI ندارند ما باید این راه را ادامه دهیم و انشاءالله در آینده بتوانیم کمبودهای جبران نشده در طی این سال‌ها را جبران کنیم. 

وي در پاسخ به اینکه برای ایجاد وحدت در کشور در صورت پیروزی در انتخابات چه خواهید کرد تصریح کرد: جامعه را به دو شکل متفاوت می‌توان اداره کرد، یکی ایجاد تضاد و جنگ و دیگری ایجاد وحدت در کشور است. 

تلاش براي تشكيل دولت وحدت


حداد عادل افزود: نگاه من در جامعه وحدت بخش است و کارنامه 34 ساله من نشان دهنده همین مسئله است که به دنبال جدال، کینه و دشمنی نیستم و اگر موفق به تشکیل دولت شوم، پیامم ایجاد وحدت خواهد بود. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه واکنش شما در برابر منتقدین سیاسی در صورت پیروزی در انتخابات چه خواهد بود، تصريح کرد: از منتقدین سیاسی استقبال و به سخنان آنها گوش خواهم سپرد تا عیب‌های کار خود را از این طریق پیدا و رفع کنم. 

وی اضافه كرد : امیدوارم در جامعه ما فرهنگ انتقادپذیری به جای تهمت زدن و سیاه نمایی رواج پيدا كند.

حدادعادل در پایان خاطرنشان کرد: مردم اگر فکر من را پسندیدند، امیدوارم به من رای دهند تا آنچه را که در اندیشه دارم، محقق کنم.

منبع:باشگاه خبرنگاران

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران