دیدبان

علی لاریجانی از عملکرد آمریکا در قبال سیل‌زدگان ایران انتقاد کرد

علی لاریجانی از عملکرد آمریکا در قبال سیل‌زدگان ایران انتقاد کرد

دیدبان؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که برای حضور و سخنرانی در اجلاس بین‌المجالس جهانی (IPU) به قطر سفر کرده است، با "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان دیدار کرد.

لاریجانی با اشاره به بارش‌های اخیر کشور که منجر به وقوع سیل در ایران شد، اظهار داشت: اصل این بارش‌ها که پس از سال‌ها در ایران رخ داد، یک نعمت بزرگ الهی بود و تقریبا بر اثر این بارش‌ها بیش از 100 سد در کشور ما پر شد، برای مثال طی روزهای گذشته بنده در استان خوزستان و شاهد بودم که برخی از سدها مانند سد کرخه که 6 میلیارد مترمکعب گنجایش آب داشت، پر شده است.

وی با یادآوری اینکه اگر چنین سدهایی در کشور ما، به‌ویژه در استان خوزستان نبودند، یک فاجعه رخ می‌داد، افزود: متأسفانه در برخی دیگر از استان‌ها نیز این بارش‌ها منجر به وقوع سیل شده و خساراتی به جاده‌ها و زیرساخت‌های کشور وارد کرده است و برای مردم گرفتاری‌های بسیاری را پدید آورده است.

رئیس مجلس ادامه داد: متأسفانه آمریکایی‌ها طی روزهای گذشته اجازه ارسال کمک به داخل ایران را ندادند و حتی مانع کمک‌های صلیب سرخ به ایران شدند.

لاریجانی، سفر اخیر رئیس مجلس لبنان به  کشور عراق را سفری موفقیت‌آمیز ارزیابی و عنوان کرد: با توجه به نقش جناب "نبیه بری" در تشکیل دولت عراق، حضور شما در کشور عراق بسیار مغتنم بوده است، به‌ویژه اینکه دیدار مهمی با آیت‌الله سیستانی داشته‌اید.

وی، ضمن محکومیت اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل خواستار اقدام عملی کشورهای عربی در این موضوع شد.

محکومیت اقدام اخیر ترامپ در اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل

همچنین، در ادامه این دیدار، "نبیه بری" رئیس پارلمان کشور لبنان مراتب تسلیت خود را به ملت و مسئولان کشور ایران ابراز داشت و گفت: به واسطه سفری که طی 6 روز اخیر به کشور عراق داشتم، از وضعیت بارش‌ها و خساراتی که به کشور ایران وارد شده است، اطلاعات دقیقی نداشتم اما این بارش‌ها در منطقه ما طی روزهای اخیر شدت یافته است، به طوری که در لبنان نیز بارش‌هایی اتفاق افتاده که طی 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده و ارتفاع برف امروز در برخی کوهستان‌های کشور لبنان به بیش از 3 متر رسیده است، اما خساراتی که ایران بر اثر بارش‌ها دیده است از سایر کشورهای منطقه بیشتر بوده است.

وی با اشاره به سفرش به کشور عراق یادآور شد: دیدارهای گسترده‌ای در این سفر داشتم که با نخست‌وزیر عراق و گروه‌های مختلف سیاسی و همچنین تمامی مراجع نجف از جمله آیت‌الله سیستانی دیدار کردم و متوجه شدم که آیت‌الله سیستانی از وضعیت امروز عراق ناراضی بوده و عنوان کردند تا زمانی که این وضعیت تغییر نکند، هیچ‌یک از مقامات و مسئولان عراقی را به حضورشان نخواهند پذیرفت.

رئیس پارلمان لبنان اظهار داشت: در حال حاضر برخی وزارتخانه‌های عراق از جمله وزارتخانه‌های کشور و دفاع و همچنین وزارتخانه دادگستری و آموزش و پرورش بدون وزیر هستند و این وضعیت نابه‌سامانی را در کشور عراق به‌وجود آورده است.

نبی‌بری تأکید کرد: اهمیت دو وزارتخانه دفاع و کشور بر کسی پوشیده نیست، اما امروز به دلیل اینکه داعش بسیاری از زیرساخت‌های فرهنگی را در عراق نابود کرده است، ضرورت دارد هر چه سریع‌تر وزارتخانه آموزش و پرورش نیز کار خود را آغاز کند و زیرساخت‌های فرهنگی که از بین رفته است را احیاء کند.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المجالس عربی در اردن عنوان کرد: یکی از شروط حضور ما در این اجلاس، حضور رئیس پارلمان سوریه بود که پس از سال‌ها این موضوع محقق شد. اجلاس بین‌المجالس پارلمان‌های عربی با حضور 16 رئیس مجلس برگزار شد.

رئیس پارلمان لبنان ضمن محکومیت اقدام اخیر ترامپ در اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، گفت: متأسفانه در این شرایط به جای اینکه شاهد اقدام کشورهای عربی در برابر اسرائیل و آمریکا باشیم، شاهد اقدام آنها علیه کشور قطر هستیم به طوری که 4 کشور عربی امروز در اجلاس بین‌المجالس جهانی حاضر نشدند و در موضوع فلسطین این کشورها فقط حرف می‌زنند و هیچ اقدام عملی صورت نداده‌اند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان