دیدبان

نخست وزیر عبدالمهدی: امنیت امروز عراق به‌دلیل حمایت‌ ایران است

نخست وزیر عبدالمهدی: امنیت امروز عراق به‌دلیل حمایت‌ ایران است

دیدبان؛ عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در نشست خبری مشترک با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از میزبانی رئیس‌جمهور ایران از طرف عراقی و همچنین فرا رسیدن سال نو به مردم ایران گفت: امروز خیلی خوشحال هستم که در ایران حضور دارم. ایران یک کشور مسلمان و همسایه و دوست است و کشوری برخوردار از فرهنگ و تاریخ که در عمق تاریخ نفوذ کرده و قدمت بالایی دارد و نمی‌توان دو کشوری را در جهان پیدا کرد که چنین تاریخ و فرهنگی داشته باشند. هر دو کشور کنار یکدیگر بودند و تمدن و سرزمین عمیقی دارند و دستاوردهای زیادی در زمینه علوم‌های مختلف داشته‌اند.  آقای رئیس‌جمهور روحانی همه آن مواردی را که در عراق مورد بحث قرار گرفته بود توضیح دادند، در زمینه قدس و جولان و همکاری‌های اقتصادی صحبت کردند. می‌خواهم بگویم که در همه این موارد هم‌نظر با ایشان هستیم و معتقدم که اینها ما را به آینده بهتر و بزرگ‌تر و روشن‌تر هدایت خواهد کرد.  امروز تأکید می‌کنیم که در خوشی و ناخوشی کنار هم هستیم ما کنار شما مردم ایران هستیم. به شما تسلیت می‌گوییم بابت حوادث اخیری که در شهر و روستای ایران رخ داده است. وقتی سیل بیاید هر دوی ما دچار مشکل می‌شویم اما نعمت‌های خداوند فراوان است و باید برنامه‌ریزی کنیم تا از این نعمات استفاده بهتری کنیم.

وی با بیان این مطلب که "در برابر تروریست‌ها موفقیت‌های بزرگی با کمک ایران به دست آوردیم و سفرهای مهمی امروز به عراق انجام می‌شود" تصریح کرد: این رفت و آمدها به عراق به‌نفع منطقه و همه کشورها است. امروز عراق امنیت و موفقیت خوبی به‌دست آورده است و این به‌دلیل حمایت‌های جمهوری اسلامی بوده است. ما به‌دنبال این هستیم که روابط پیشرفته با ایران را گسترش دهیم تا این روابط الگویی برای روابط با همه کشورهای منطقه باشد. عراق نمی‌خواهد خود را منحصر به این سطح روابط با یاران کند بلکه به‌دنبال گسترش و تعمیق روابط است. ما می‌خواهیم روابطی با کویت، امارات،‌ سعودی، اردن و مصر هم داشته باشیم.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم به ما بسیار کمک کرده است، گفت: امروز شاهد صلح و ثبات بیشتر در عراق هستیم. موفقیت‌های زیادی کسب کردیم، از پایتخت‌های مختلف شخصیت‌های گوناگون به عراق سفر می‌کنند و شاهد بروز یک تحول کیفی در عراق هستیم که به نفع کشورهای منطقه است. جایگاه و امنیت امروز را مدیون حمایت‌های ایران هستیم.

عبدالمهدی با بیان اینکه ما به دنبال توسعه روابط دو کشور هستیم، گفت‌: تلاش می‌کنیم روابط ما بیش از پیش گسترش یابد. روابط تهران – بغداد می‌تواند الگویی برای روابط ما با دیگر کشورهای منطقه باشد. به دنبال این هستیم که در منطقه ما  و از جمله یمن صلح، ثبات، امنیت و آرامش حاکم باشد. معتقدیم تنها راه حل مشکل یمن راه‌حل سیاسی است. ما عزم خود را جزم کرده ایم در مقابل هرگونه تهدیدی که ممکن است از خاک عراق علیه ایران اعمال شود،  بایستیم. قانون اساسی عراق ممنوع کرده که از خاک عراق علیه کشوری تهدید ایجاد شود. همه ما برای برقراری صلح و ثبات و امنیت در دو کشور و منطقه تلاش می‌کنیم و اگر اختلافی هم وجود داشته باشد، سعی می‌کنیم از راه‌های مسالمت‌آمیز آن را رفع کنیم.

عبدالمهدی در پایان تأکید کرد: همه تلاش خود را بکار خواهیم بست که توافق‌هایی که بین دو کشور حاصل شده، اجرایی و عملیاتی شود.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان