دیدبان

«گوترش» ناراحت و نگران لیبی را ترک کرد

«گوترش» ناراحت و نگران لیبی را ترک کرد

دیدبان؛«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد بعد از دیدار با «خلیفه حفتر»، از فرماندهان سابق ارتش لیبی اعلام کرد که این کشور را ترک می‌کند.

او شامگاه جمعه (۱۶ فروردین) بعد از این دیدار که در پایگاه نظامی «الرجمه» واقع در شهر «بنغازی» صورت گرفت، گفت: «لیبی را با نگرانی شدید و قلبی ناراحت ترک می‌کنم».

دبیر کل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که از «درگیری‌های خونین» در طرابلس، پایتخت رسمی لیبی اجتناب شود. او گفت که سازمان ملل صرف نظر از آنچه که در این کشور آفریقایی روی می‌دهد، ملزم به دست‌یابی به راه حل سیاسی در لیبی است.

گوترش صبح جمعه برای جلوگیری از درگیری‌ها در شهر طرابلس و اقناع ژنرال حفتر برای توقف عملیات «فتح» این شهر راهی شهرهای طُبرُق و بنغازی شد. او بعد از اینکه حفتر به درخواست‌های او برای توقف این عملیات وقعی ننهاد، راهی بنغازی شد تا از نزدیک با او دیدار و گفت‌وگو کند. خلیفه حفتر نیز بعد از دیدار با آنتونیو گوترش گفته که عملیات ادامه خواهد یافت.

عملیات تصرف شهر ساحلی لیبی که پایتخت رسمی و مهمترین شهر ساحلی لیبی است، از شامگاه پنجشنبه بعد از فرمان ژنرال حفتر صادر شد. او طی فایل صوتی، از ساکنان پایتخت خواست خود را تسلیم کرده و سلاح بر زمین‌ بگذارند.

ارتش تحت امر خلیفه حفتر به فاصله دقایقی بعد از صدرو این فرمان، حرکت به سمت شهر طرابلس را آغاز کردند. بر اساس گزارش‌های خبری، نیروهای تحت امر حفتر از جنوب پایتخت پیشروی کرده و با نیروهای ارتش «دولت وفاق ملی» لیبی به ریاست «فایز السراج» درگیر شدند.

ارتش دولت وفاق ملی امروز در تلاش برای مقابله با پیشروی‌های ارتش حفتر، ۱۴۵ تن از آن‌ها را اسیر کرد و ۶۰ خودرو آن‌ها را نیز به غنیمت گرفت. لیبی از زمان سرنگونی رژیم سرهنگ «معمر القذافی»، رئیس جمهور سابق به دست انقلابیون و ناتو در سال ۱۳۹۰ فاقد دولت مرکزی مقتدری بوده است. طی این مدت گروه‌های مسلح و برخی قبایل اداره شهرها و مناطق این کشور را به دست گرفتند و داعش توانست در غیاب دولت مرکزی در این کشور اعلام خلافت کند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان