دیدبان

مجلس آمریکا به پایان حمایت از سعودی در جنگ یمن رأی داد

مجلس آمریکا به پایان حمایت از سعودی در جنگ یمن رأی داد

دیدبان؛ مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به متوقف کردن حمایت نظامی این کشور از جنگ ائتلاف نظامی تحت امر رژیم سعودی در یمن رأی داد. از این مصوبه به‌عنوان اقدامی از سوی هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای محدود کردن قدرت رئیس جمهور در عرصه سیاست نظامی آمریکا یاد شده است.

بر این اساس، این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا با 247 رأی موافق و 175 رأی مخالف تصویب شد که رئیس‌جمهور را موظف می‌کند «ظرف 30 روز مشارکت نیروهای مسلح آمریکا در درگیری‌های نظامی در یمن و یا مواردی را که بر آن کشور تأثیر خواهد گذاشت متوقف کند».

این قطعنامه، که ماه گذشته به‌تصویب مجلس سنا نیز رسید، در واقع اقدامی از سوی هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای محدود کردن قدرت رئیس‌جمهوری در عرصه سیاست نظامی آمریکا تلقی شده است. از سال 1973 تاکنون برای نخستین بار است که کنگره چنین قطعنامه‌ای را به‌تصویب می‌رساند.

با این حال احتمال می‌رود «دونالد ترامپ» این مصوبه را وتو کند. کاخ سفید این اقدام را «نادرست» توصیف کرده و مدعی شده است چنین اقدامی علاوه بر ضربه زدن به کنترل تنش در منطقه، عربستان سعودی را تضعیف خواهد کرد.

برخی اعضای دموکرات کنگره طی ماه‌های اخیر با اعلام مخالفت‌ با حمایت آمریکا از ائتلاف جنگی علیه یمن، تأکید کرده‌اند که حمایت نظامی آمریکا از عربستان و متحدانش در جنگ یمن بدون تصویب کنگره خلاف قانون اساسی است.

منتقدان دولت آمریکا نیز تأکید دارند که ائتلاف سعودی در جنگ یمن از تسلیحات آمریکایی برای کشتار غیرنظامیان استفاده کرده‌اند.

آمریکا با فروش تسلیحات، مشارکت در سوخت‌گیری جنگنده‌ها و در زمینه اطلاعات امنیتی از ائتلاف نظامی سعودی در یمن پشتیبانی می‌کند. جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، که از 25 مارس 2015 آغاز شده است طبق اعلام سازمان ملل، تاکنون بیش از 10 هزار کشته به‌جای گذاشته است. سازمان ملل، که جنگ یمن را بزرگترین فاجعه بشری جهان خوانده است، همچنین می‌گوید حدود 14 میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض گرسنگی و قحطی هستند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان