دیدبان
خارج از دید 16/

از خودباختگی ایرانی تا فرمول خون بحرینی

از خودباختگی ایرانی تا فرمول خون بحرینی

دیدبان؛ سید مناف هاشمی مهره نیم سوخته اتفاقات اخیر سیل گلستان، اسم رمز ماله کشان برای مصون ماندن عامل اصلی قصور و تقصیرهای اخیر شد. بدین منظور یکی از اساتید زبده هنر فرافکنی باز به میدان آمد. یاشار سلطانی، افشاگری که می خواست از امواج خروشان سیل گلستان سواری بگیرد غریق یک گردباد انتخاباتی شد. سلطانی یکی از روزنامه نگارانی بود که در آستانه انتخابات 96 با انتشار اخبار آمیخته با کذب (املاک نجومی)، نامی در رسانه ها برای خود دست و پا کند. چندی بعد محمدباقر قالیباف در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری املاک نجومی را ترفند دولت برای لاپوشانی حقوقهای نجومی خواند.

حالا صبح نو (روزنامه نزدیک به محمدباقر قالیباف) کف تایم لاین توییتر فارسی دورویی یاشار سلطانی را پرچم کرده است. کاشف به عمل آمد آقای افشاگر که در سنگ زدن به استاندار معزول و بی کفایت گلستان گوی سبقت را از دیگران ربوده بود روزگاری با مناف هاشمی در یک لیست انتخاباتی قرار داشته است:

در این بین توییتربازی که در شایعه پراکنی و کینه توزی نسبت به مصادیق مدیریت جهادی متبحر شده، دسترسی های خفن و محرمانه خود را به رخ دیگران کشید.

مخاطبان عزیز اگر قادرید از مرزهای شرافت عدول کنید و از قضا کفگیرتان به ته دیگ خورده، افشاگری و هوچی گری را در توییتر امتحان کنید. ظاهراً درآمد آن هم بدک نیست. ضمنا راست و چپ هم ندارد. قاعده هم ندارد. هر که دریده تر پیروزتر.

سیل شیراز

بدون شک یکی از مهیب ترین صحنه هایی که خشم و خروش طبیعت را به وضوح نشان می داد پیشروی سیل در شیراز بود. در کشاکش این حادثه ناگوار دو کاربر نکات قابل تاملی بیان کردند. یکی معترض رفتارهای تقلیدی و تهی از معنای نسل جدید شد و دیگری میزان تخصص و دغدغه مهدی حاجتی یکی از اعضای شورای شهر شیراز را به چالش کشید:

معمار تحریم

اظهارات ریچارد نفیو مورد توجه برخی کاربران توییتری قرار گرفت. آیا توافق ننگین تری در راه است؟

خودباختگی

مخاطب ایرانی عادت کرده است برخی رفتارهای انسان دوستانه را صرفا از لنز دوربین های غربی ببیند. باورش سخت است اینجا ایران است و شوربختانه باید برای اثبات نیک بودن فعلی آن را با رفتار مشابه غربی مقایسه نمود. اگر این خودباختگی ناشی از رسوبات فکری تقی زاده ها نباشد پس چه کسی فرهنگ سیاسی و خودباوری ملی را به چنین بلایایی گرفتار نموده است؟

اسلام هراسی

از منظر توییتری ها کشتار تروریستی مسلمانان نیوزلند زوایای پنهان دیگری نیز داشته است. اولاً ردپایی از الکساندر دوگین یافت شده است. ثانیا انتقادات و اعتراضات جدی درباره کتابها و آموزه های جردن پیترسون بالا گرفت:

می توان گفت تقریبا همان فعل و انفعالات شیمیایی در درون مغزی که تتلو را به دیدار رئیسی کشاند در سطح فکری- نخبگانی دوگین و میرباقری در یک قاب تماشایی جای داد.

مدتها قبل عبدالله شهبازی تحلیلگر برجسته تاریخ و سیاست افکار تئوریسین روسی را این گونه توصیف نموده بود:

مجوز فروش آثار جرج پیترسون نیز محل نزاع گیشه های کتابفروشیهای نیوزلند شده است:

پیترسون استاد روانشناسی و نویسنده کتاب مشهور «۱۲ قانون زندگی» یک ماه پیش از حمله به مساجد مسلمانان در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند سخنرانی داشت. در این مراسم او با یکی از طرفدارانش عکسی به یادگار گرفته است. روی تی‌شرت این فرد نوشته شده: من افتخار می‌کنم که یک اسلام‌هراس‌ام. نمیتوان رد شد و نگفت جردن پیترسون روانشناس محبوب تعدادی از رسانه های شاخص اصلاحطلب است.

جهاد ادامه دارد

فعالی توییتری با ابتکار قابل ستایشی مجاهدتهای دیروز و امروز را مصور نمود:

فرمول خون

چرا فریادهای ملت بحرین گوش شنوایی در سازمان های پوشالی حقوق بشری ندارد؟

لطائف هفته

توییتهای انتقادی اولین واکنش اعتراضی بسیاری از کاربران به سیل و نحوه مدیریت دولت بود:

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه