دیدبان

ترکیه: آمریکا مسئول بحران اقتصادی سال گذشته در ترکیه بود

ترکیه: آمریکا مسئول بحران اقتصادی سال گذشته در ترکیه بود

دیدبان؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز پنج شنبه کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا را مسئول راه اندازی بحران اقتصادی سال گذشته میلادی در کشورش دانست.

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهور ترکیه در نشستی با حضور اصحاب رسانه اعلام کرد تلاش های گروهی از کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا، برای افزایش فشار بر آنکارا دلیل تغییرات بازار ارز ترکیه در آگوست گذشته بود.

روابط میان آنکارا و واشنگتن از ماه آگوست گذشته و پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اقدام به افزایش تعرفه های آلومینیوم و فولاد ترکیه کرد، دچار تنش بیشتری شد. این اقدام دولت آمریکا سبب کاهش چشمگیر و تاریخی ارزش لیر، واحد پول ترکیه شد. دولت ترکیه نیز در اقدامی مقابله ای بر بیست و دو نوع از کالاهای ساخت آمریکا به ارزش پانصد و سی و سه میلیون دلار تعرفه وضع کرد. لیر ترکیه در سال جاری ۳۸ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد که باعث افزایش شدید قیمت‌ها و از بین رفتن اعتماد به یکی از اقتصاد‌های نوظهور بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاران شد.

رئیس جمهور ترکیه، پیش‌تر نیز آمریکا را به تهاجم اقتصادی به کشورش متهم کرد. او با اشاره به افزایش نرخ برابری دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه در ماه‌های اخیر گفت: نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل لیر که ماه مارس ۳/۸ لیره بود در ماه آوریل به ۴ و در ماه ژوئن به ۴/۶ لیر رسید.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان