دیدبان

بدون مشارکت روسیه، نظم نوین جهانی ممکن نخواهد بود

 بدون مشارکت روسیه، نظم نوین جهانی ممکن نخواهد بود

دیدبان؛ "هنری کیسینجر" مشاور سابق رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی و وزیر امور خارجه اسبق این کشور در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «راسیسکایا گازیتا» و خبرگزاری «تاس» روسیه چنین ابراز عقیده کرد که در حال حاضر روابط روسیه و آمریکا در وضعیت منجمد قرار داشته و گفت‌وگوی پیگیرانه‌ای بین دو طرف وجود ندارد.

کیسینجر تاکید کرد: «به عقیده من در شرایط کنونی روابط کشورهای ما در وضعیت منجمد و متوقفی به سر می برد، برای اینکه گفت‌وگوی سیستماتیک و پیگیرانه‌ای بین طرفین صورت نمی‌گیرد، ولی من همچنان امیدوار هستم که وضعیت به سمت بهبود پیش برود.»

این سیاستمدار برجسته آمریکایی در عین حال معتقد نیست که در حال حاضر جنگ سرد دیگری در روابط روسیه و آمریکا بوجود آمده باشد، چرا که رویارویی دو کشور در دوران جنگ سرد شکل کاملا متفاوتی نسبت به زمان حاضر داشت.

وی با یادآوری اینکه در این راستا نباید فراموش کرد که کشورها اهداف ملی متفاوتی را دنبال می‌کنند و دیدگاه آنها در این رابطه باید مورد توجه قرار بگیرد، خواستار آن شد که در حل و فصل مسائل بین المللی برخورد واقع بینانه‌ای بر اساس منافع ملی همه طرفین صورت بگیرد.

وزیر خارجه سابق آمریکا معتقد است، در حال حاضر وظیفه اصلی ایجاد نظم نوین جهانی است و در تحقق این هدف همه کشورهای نقش آفرین در عرصه بین المللی، از جمله روسیه، باید حضور داشته باشند. وی افزود: «من از سیاست آمریکا بر اساس منافع ملی حمایت می‌کنم، ولی روسیه کشور بزرگی با تاریخی بسیار بزرگ است و من نمی‌توانم تصور کنم که نظم نوین جهانی بدون مشارکت چنین بازیگر مهمی قابل تحقق باشد. این یک هدف است و روسیه و آمریکا باید با احترام متقابل و همکاری در این جهت گیری حرکت کنند. البته زمان زیادی برای دستیابی به این هدف به لازم است تا ما به موفقیت دست یابیم، ولی همیشه باید به رسیدن به این هدف فکر کنیم.»

هنری کیسینجر که طرفدار نظریه سیاست رئالیسم است، در شکل گیری و تحقق سیاست خارجی ایالات متحده در دوره زمانی سال‌های 1960- 1970 نقش بسیار مهمی بازی می‌کرد. بسیاری از اقدامات دیپلماتیک واشنگتن، از جمله کاهش تیرگی روابط بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی نتیجه تلاش‌های وی بود.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان