دیدبان

الگوی حمایتی غرب از تروریسم؛ نقشه راه ایران چه باید باشد؟

الگوی حمایتی غرب از تروریسم؛ نقشه راه ایران چه باید باشد؟

دیدبان؛ سران غرب از اول انقلاب تاکنون جمهوری اسلامی را به نقض حقوق بشر متهم و تحریم های بسیاری را برای به زانو در آوردن نظام اعمال کرده‌اند؛ یکی از مصادیق مهم نقض حقوق بشر که احساسات انسان را فارغ از هر گونه عقیده و گرایشی جریحه‌دار می‌سازد، اقدامات تروریستی گروهک‌هایی است که مستقیماً به وسیله‌ی غرب و برخی از کشورهای منطقه همچون عربستان تغذیه می‌شوند اما به دلیل جریان‌سازی رسانه‌ای مغفول واقع شده تا جایی که عده‌ای در داخل کشور خودمان در برابر این جنایات سکوت می‌کنند [1]!. در این نوشتار حوادث تروریستی تاسوکی، دارزین، اهواز و خاش و نقش غرب در حمایت از گروهک‌های تروریستی مورد بررسی قرار می‌گیرد.


 

جنایت تاسوکی و دارزین
گروهک تروریستی جندالشیطان در سال 84 با بستن راه زابل-زاهدان و تحت پوشش ایست بازرسی نیروی انتظامی اقدام به متوقف کردن خودروهای عبوری نموده و 22 نفر از هم وطنانمان را به شهادت رساندند و برای ایجاد رعب و وحشت اقدام به فیلم برداری و پخش آن در رسانه‌های وابسته‌ به خود کردند؛ گروهی که خود را منجی و مدعی حقوق مردم بلوچ می‌داند [2]، چگونه آنان را مظلومانه به خاک و خون می‌کشاند؟! برای نمونه سرگذشت یکی از شهدای حادثه تاسوکی را می‌آوریم: «شهید جابر قویدل، کوچکترین شهید حادثه تروریستی تاسوکی بود که در سال 1369 در خانواده ای مستضعف به دنیا آمد. خیلی زود پدر و مادرش را از دست داد و چند سالی بیشتر نتوانست درس بخواند و بخاطر تامین معاش خواهر و برادر کوچکش مجبور شد ترک تحصیل کند. دستمزد ناچیز کارگری اش، فقط صرف خورد و خوراکی مختصر و کفش و لباسی معمولی برای خواهر و برادرش می‌شد. روزهای آخر سال 1384 بود و او که تمام دستمزدش را جمع کرده بود تا خرج لباس عید این دو طفل معصوم کند، در مسیر زاهدان به زابل گرفتار کمین ناجوانمردانه تروریست های جندالشیطان شد و به شهادت رسید [3]».
این گروهک در سال 85 نیز در اقدامی مشابه، با بستن جاده در منطقه‎ی دارزین، خودروهای عبوری را به رگبار بسته که نزدیک به 12 نفر شهید شده و عده‌ای نیز مجروح شدند؛ عمق این حادثه به گونه‌ای بود که استیضاح وزیر کشور وقت، مصطفی پورمحمدی، در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت [4]. آن چه که اهمیت دارد حمایت سردمداران حقوق بشر از ریگی و گروهک تروریستی جندالشیطان است. به عنوان مثال شیرین عبادی که جایزه صلح نوبل را در کارنامه‌ی خود دارد، همگام با بی بی سی [5] اعدام ریگی را عجولانه و نشان از عدم استقلال قوه‌ی قضائیه می‌داند: «هر چند خشونت گروه جیش العدل قابل توجیه و دفاع نیست اما اعدام عجولانه افرادی که ماهها قبل دستگیر شده و ارتباطی با این عملیات نداشته اند نیز عملی بر خلاف موازین حقوقی بوده و از طرفی دیگر عدم استقلال قوه قضائیه را اثبات می کند [6]».
رسانه‌های غربی همچون صدای آمریکا، العربیه و... با گروهک تروریستی جندالشیطان و جیش الظلم اعلام همبستگی و از آنان به عنوان جنبش مقاومت مردم ایران یاد کرده‌اند [7] و بنابر اعتراف شبکه ای بی سی مقامات آمریکایی با همکاری ISI آن دو را تشکیل داده‌اند [8] و [9].


رژه‌ی خونین در اهواز
رژه‌ی 31 شهریور امسال در اهواز رنگ خون گرفت و طی یک عملیات تروریستی، 25 نفر که اکثراً شهروندان عادی و غیرنظامی بودند به شهادت رسیدند؛ نقطه‌ی عطف این حادثه امدادرسانی و نجات مردم مستأصل به وسیله‌ی سربازانی بود که گرچه فشنگی در سلاح نداشتند اما با غیرت و مردانگی خود، تلفات درگیری را به حداقل رساندند.
گروهک تجزیه طلب الأحوازیه که مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفت مورد حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی از جمله انگلستان، هلند و دانمارک قرار دارد؛ نکته‌ی جالب توجه این است که جک استراو، وزیر خارجه وقت انگلیس، دیداری محرمانه با اعضای این گروهک داشت و براساس اسناد ویکی لیکس سران آن توسط ماموران آمریکایی ساماندهی می‌شوند [10]. پر واضح است که تغذیه اطلاعاتی این گروهک‌ها که مقدمات عملیات تروریستی را فراهم می‌کند، توسط سرویس های جاسوسی غرب و برخی از کشورهای منطقه مثل عربستان انجام می‌شود؛ البته باید اضافه کنیم که اسرائیل رابط خوبی بین عربستان و غرب به شمار می‌رود. به عبارت دیگر مشوق و سرمایه‌گذار اصلی انجام عملیات تروریستی در ایران، رژیم اشغالگر قدس است [11].

اقدام تروریستی در محور خاش
بهمن ماه امسال نیز اتوبوس حامل پرسنل سپاه پاسداران که همگی عازم مرخصی بوده در محور خاش به وسیله‌ی یک خودروی انتحاری منفجر شده که طی آن 27 نفر شهید و برخی هم مجروح می‌شوند. گروهک تروریستی جیش الظلم مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت و همانطور که قبلاً اشاره کردیم نقش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و پاکستان در شکل‌گیری و تغذیه این گروهک بر همگان روشن و مبرهن است و همزمانی آن با سیرک ورشو و بندبازی حامیان تروریسم [12] قرینه‌ای بر همبستگی آنان به شمار می‌رود [13].

عجیب این است که برخی از اصلاح‌طلبان نسبت به این اقدام واکنشی نشان نداده و برای این که مبادا غرب در این جریان متهم شود سکوت پیشه کردند! به عنوان مثال برخی از روزنامه‌های زنجیره‌ای وابسته به جریان اصلاحات چنین رویدادی را در صفحات اول و اصلی خود منتشر نکردند تا از تاثیرات روانی آن بکاهند [14]!. جای سوال است که آیا اصلاح طلبان با مرزداران و مدافعان امنیت مشکل دارند یا موفقیت نیروهای مسلح در تامین امنیت، ناکارآمدی و ناتوانی برخی از مسئولین دولتی در انجام وظایف خود را نمایان تر می‌سازد؟



کلام آخر
همانطور که در مقدمه عرض کردیم، غرب با آن که ادعای حقوق بشر دارد اما در حمایت و تقویت تروریسم در منطقه غرب آسیا [15] ید طولایی دارد. حال چه در قالب گروهکهایی همچون جندالشیطان، جیش الظلم، داعش، الأحوازیه و ... باشد و چه در عنوان دولتهایی همانند رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، در اصل ماجرا فرقی نمی‌کند؛ غرب با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای خود سعی در محدود کردن قدرت جمهوری اسلامی و متحدان منطقه‌ایش دارد اما نسبت به فعالیت این گروهکهای تروریستی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد و سران این گروهک‌ها آزادانه در کشورهای اروپایی اقدام به یارگیری و ساماندهی عملیات خود می‌کنند [16].
هرچند که فعالیت شناسایی، دستگیری و مجازات تروریست‌ها مشابه آنچه در ماجرای عبدالمالک ریگی [17] رخ داد، موثر و بلکه لازمه‌ی اقتدار امنیتی جمهوری اسلامی است [18] اما به نظر می‌رسد وزارت خارجه ما هم باید نقش خود را بهتر و بیشتر از گذشته ایفا کند و عقبه‌های سیاسی، مالی و اطلاعاتی گروهک‌ های تروریستی مورد حمایت غرب را هدف قرار دهد؛ ناگفته نماند که جریان سازی رسانه‌ای ما علیه تروریسم در اشکال مختلف اعم از فیلم، سریال، کتاب و ... ابزاری در راستای موفقیت این سیاست‌ خواهد بود.

نویسنده: امید نوربخش؛ پژوهشگر سیاست

 

[1] https://www.mashreghnews.ir/news/937406

[2] http://defapress.ir/fa/news/12257

[3] http://www.irna.ir/sb/fa/News/81544023

[4] http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1068695

[5] http://www.bbc.com/persian/lg/iran/2009/07/090713_si_baluch_execution.shtml

[6] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/08/11/547362

[7] https://www.mehrnews.com/news/1039605

[8] دستگاه اطلاعاتی پاکستان

[9] https://www.mashreghnews.ir/news/80184

[10] https://www.mashreghnews.ir/news/937406

[11] http://parstoday.com/fa/europe-i148145

[12] https://www.khabaronline.ir/news/1231774

[13] https://rokhjahannama.ir/politics

[14] https://www.mashreghnews.ir/news/938253

[15] خاورمیانه

[16] https://www.mashreghnews.ir/news/938913

[17] http://didban.ir/fa/news-details/9533/

[18] http://didban.ir/fa/news-details/5407/

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه