دیدبان

روسیه: تهدید آمریکا تاثیری بر روابط ما با ونزوئلا نخواهد گذاشت

روسیه: تهدید آمریکا تاثیری بر روابط ما با ونزوئلا نخواهد گذاشت

دیدبان؛ "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در تفسیر تصویب لایحه قانونی در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا درباره «خطر نفوذ روسیه در ونزوئلا» اعلام کرد که ایالات متحده با تهدید روسیه به اعمال تحریم‌های جدید نمی‌تواند تغییری در خط مشی مسکو در حمایت از دولت قانونی در کاراکاس به وجود آورد.

این دیپلمات توضیح داد: «ادامه اظهارات تند و تهدید علیه دولت قانونی ونزوئلا در راستای اقدامات آشکار دولت آمریکا برای سازماندهی یک کودتای دولتی در این کشور است. مقامات واشنگتن در عین حال تلاش می کنند تا کشورهایی که از دولت قانونی ونزوئلا حمایت می‌کنند، از جمله روسیه را نیز تهدید کند. در همین راستا کنگره آمریکا در اقدامی شتابزده پیش نویس قانونی را تایید کرده که در آن روابط مسکو و کاراکاس یک تهدید نشان داده شده و روسیه به اعمال تحریم‌های جدید به خاطر ادامه حمایت خویش از دولت قانونی ونزوئلا تهدید شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد، نمایندگان بلندپایه دولت آمریکا نتوانسته‌اند به اهداف خود در ونزوئلا دست یابند که یکی از دلایل آن به خاطر مواضع سرسختانه روسیه در دفاع از حقوق بین الملل که دخالت کشورهای خارجی در این بحران داخلی را غیرقابل قبول خواندند. به گفته زاخارووا، در این راستا دیدگاه آمریکا نسبت به ونزوئلا و سایر کشورهای منطقه آمریکای لاتین کاملا مشخص است که عملاً استقلال آنها را انکار می‌کند.

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه هم تاکید کرد که هیچ لایحه قانونی آمریکایی نمی‌تواند روی توسعه روابط روسیه و ونزوئلا تاثیر بگذارد.

این سناتور یادآور شد: «اگر در روسیه قانونی درباره مبارزه با نفوذ آمریکا در جهان تصویب شود، همان سیاستمدارانی که به چنین قانونی در ایالات متحده رای داده‌اند را به وحشت خواهد انداخت. البته تصویب این قانون در آمریکا هیچ تاثیری بر روابط ما با ونزوئلا ندارد و تحریم‌هایی که شخصیت‌های حقیقی و حقوقی روسی را در معرض تهدید قرار می‌دهد، هم‌اکنون نیز وجود داشته و کم نیستند.»

لازم به یادآوری است، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا روز دوشنبه به اتفاق آراء پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که در آن تاکید شده که دولت آمریکا باید با نفوذ روسیه در ونزوئلا مبارزه کند. در این سند با یادآوری اینکه روسیه از اقدامات دولت آمریکا ونزوئلا حمایت کرده و از جمله ارتباط نزدیکی با "نیکلاس مادورو" رئیس جمهوری این کشور دارد، از وزارت امور خارجه آمریکا خواسته شده تا ظرف 4 ماه به طور علنی گزارشی به کنگره آمریکا ارائه دهد که در آن ارزیابی دقیقی از خطر همکاری‌های روسیه و ونزوئلا برای ایالات متحده و سایر کشورهای غربی شده باشد. علاوه بر آن وزیر خارجه آمریکا باید ظرف یک ماه راهکاری برای مبارزه با ادامه همکاری‌های روسیه و ونزوئلا ارائه دهد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان