دیدبان

دورخیز پارلمان انگلیس برای عبور از «ترزا می» در برگزیت

دورخیز پارلمان انگلیس برای عبور از «ترزا می» در برگزیت

دیدبان؛ نمایندگان پارلمان انگلیس با ۳۲۹ رأی موافق و ۳۲۲ رأی مخالف دوشنبه شب با تصویب طرحی موافقت کردند که به آنها اجازه می‌دهد کنترل فرآیند برگزیت را به دست گرفته و میزان حمایت‌ها از گزینه‌های جایگزین طرح دولت برای برگزیت را محک بزنند.

رسانه‌های انگلیس تصویب این طرح را شکستی دیگر برای دولت نخست‌وزیر «ترزا می» توصیف کرده‌ و نوشته‌اند این اقدام عملاً کنترل برگزیت را از دست دولت خارج کرده و آن را به نمایندگان پارلمان واگذار می‌کند.

روزنامه فایننشال‌تایمز نوشته ترزا می مجبور شده از طرحش برای برگزاری سومین «رأی معنادار» بر سر توافق دولت خود در خصوص برگزیت صرفنظر کند. او این تصمیم را در شرایطی گرفته که با مخالفت‌های «محافظه‌کاران اروپاگزیز» و حزب «اتحادگرای دموکراتیک» بر سر توافق دولت با اتحادیه اروپا برای خروج رو به رو است. 

در شرایطی که نمایندگان طرفداران برگزیت جلوی پیشبرد طرح ترزا می را گرفتند پارلمان انگلیس که اکثریت آن را قانونگذاران طرفدار ماندن در اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهد دوشنبه شب ابتکار عمل را در دست گرفت و از تلاش‌های فراحزبی برای تدوین طرحی جایگزین به جای توافق دولت انگلیس با اتحادیه اروپا برای برگزیت حمایت کرد.

حدود ۳۰ نماینده محافظه‌کار با قانونگذاران حزب کارگر و سایر احزاب مخالف دولت برای خارج کردن کنترل برگزیت از دست دولت ترزا می همراه شدند. سه معاون وزیر با کناره‌گیری از سمت‌هایشان به این شورش پیوستند تا سلسله شکست‌های دولت را تکمیل کنند. 

«ریچارد هرینگتون»، معاون وزیر بازرگانی، «استیو براین»، معاون وزیر بهداشت و «آلیستر برت»، معاون وزیر خارجه مقام‌هایی هستند که استعفای خود را اعلام کردند. «ریچارد هرینگتون» در نامه‌ای که برای اعلام استعفای خود برای ترزا می نوشته دولت را به قمار خطرناک با زندگی اکثریت مردم در این کشور متهم کرده است. 

به نوشته روزنامه فایننشال‌تایمز با تصویب این طرح، نمایندگان مجلس انگلیس بایستی روز چهارشنبه مجموعه‌ای از رأی‌گیری‌های موسوم به «رأی‌گیری‌های ره‌نما یا ره‌یاب» (indicative votes) را در پارلمان آغاز کنند.

هدف از این رأی‌گیری‌ها محک زدن ذائقه پارلمان انگلیس در خصوص گزینه‌های مختلف موجود بر سر برگزیت و در نهایت انتخاب پرطرفدارترین گزینه از میان آنها است. 

خانم می به وزرایش دستور داد که با این اقدام مخالفت کنند چرا که عملاً پارلمان را به یک «دولت موازی» تبدیل می‌کند.

«اولیور لتوین»، نماینده پارلمان انگلیس که طرح دوشنبه شب ابتکار او بود گفت امیدوار است این اقدام فرصتی برای پارلمان جهت پیشبرد برگزیت فراهم کند، هر چند هنوز مشخص نیست که آیا هیچ‌کدام از طرح‌های جایگزین توافق برگزیت، مورد حمایت اکثریت قرار دارند یا خیر.

«سیر اولیور»، دیگر نماینده پارلمان معتقد است که قانونگذاران قدم در مسیری دشوار گذاشته‌اند: «این تازه شروع فرایندی بسیار دشوار است که ما به دنبال رسیدن به اجماع در مجلس هستیم.»

انتظار می‌رود نمایندگان انگلیس بر سر گزینه‌هایی مانند همه‌پرسی دوباره یا طرح موسوم به «نروژ پلاس» رأی‌گیری کنند. شماری از وزرای دولت انگلیس از جمله «لیام فاکس»، وزیر امور بازرگانی و «استیو بارکلی»، وزیر برگزیت گفتند ممکن است برای پایان دادن به بن‌بست‌های ایجاد شده بر سر برگزیت به برگزاری انتخابات سراسری نیاز باشد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان