دیدبان
در چهارمین شب پخش تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم

گزارش کامل از حضور روحانی، قالیباف و جلیلی در رسانه ملی

گزارش کامل از حضور روحانی، قالیباف و جلیلی در رسانه ملی
دیدبانحجت‌الاسلام حسن روحاني كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در برنامه "با دوربین" كه از شبكه اول سيما پخش شد به تشريح برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي انتخاباتی خود پرداخت و گفت:‌ بنده متولد 1327 در سرخه از استان سمنان از يك خانواده مذهبي و انقلابي متولد شدم و از يازده سالگي از طرف پدر موظف شدم كه با كار در دوره تابستان مخارج تحصيلم را تامين كنم،‌ آن روز درک این مسئله خيلي براي من سخت بود، اما خيلي زود فهميدم روي پاي خود ايستادن چقدر لذت بخش است. 

وي افزود: مادرم هميشه صبور و فداكار و مهربان همانند همه مادرها بود و آن روزها كه برادرم زنداني،‌ من فراري و پدرم تحت تعقيب بود او به تنهايي خانه و فرزندان را با صبوري اداره مي‌كرد. 

روحاني به تحصيلات حوزوي خود اشاره كرد و گفت: تحصيلات حوزوي‌ام در حوزه علميه قم به مدت 10 سال بود و از اساتيد بزرگي همچون آيت‌الله سلطاني،‌ آيت‌الله فاضل لنكراني،‌ شهيد بهشتي و شهيد مطهري بهره‌هاي فراوان بردم و در درس خارج از اساتيد به نامي چون آيت‌الله سيد محمد محقق داماد،‌ آيت‌الله گلپايگاني و آيت‌الله حائري يزدي،‌ درس‌ها و فن اجتهاد را آموختم كه در همين جا بر روان همه آنها درود مي‌فرستم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد:‌درس دانشگاهي‌ام در رشته حقوق بود دوره ليسانس را در دانشگاه تهران گذراندم و فوق‌ليسانس و دكتري در خارج از كشور، اما حقوق و درس حقوق براي من پيام مهمي داشت؛ نه از اين ديدگاه كه بسياري از سياستمداران بزرگ دنيا درس حقوق خواندند بلكه از اين ديدگاه كه درس حقوق به من آموخت چگونه بايد از حقوق مردم و منافع ملي به خوبي دفاع كرد؛ اين درس حقوق بود كه به من آموخت كه فرق قطعنامه شوراي حكام با شوراي امنيت و يك كاغذ معمولي در چيست. آنكه حقوق نخوانده شايد اين تفاوت‌ها را به خوبي احساس نكند. 

وي با اشاره به آغاز نهضت اسلامي از سال 41 گفت: من رهبري امام و يارانش را به جان خريدم و همواره به عنوان يك سرباز در نهضت اسلامي ايستادم، سخنراني‌ها،‌ منبرهاي پرشور و انقلابي،‌ بازداشت‌ها، تحت تعقيب قرار گرفتن‌ها و ممنوع المنبر شدن‌ها چقدر زيبا بود و آنجا بود كه فهميدم مسير دستيابي به استقلال كشور آزادگي،‌ استقرار احكام اسلام و مبارزه با استبداد در اين سرزمين است. 

روحاني در ادامه اظهار داشت: انقلاب شكوهمند اسلامي پيروز شد و پس از آن همواره افتخار آن را دارم كه مسئوليت‌هايي را به عهده داشته باشم،‌ هميشه نماينده مردم بودم،‌الان هم نماينده مردم هستم. مشروعيتي كه از راي مردم به دست مي‌آيد چقدر سرفرازي دارد. 

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه به سابقه اجرايي خود اشاره كرد و گفت: 20 سال با راي مردم در مركز قانون‌گذاري كشور به عنوان رئيس كميسيون دفاع و سياست خارجي خدمت و انجام وظيفه نمودم و پس از آن نيز دو دوره نماينده مردم در مجلس خبرگان رهبري بودم و هم‌اكنون نيز نماينده مردم استان تهران در مجلس خبرگان هستم. 

وي با بيان اينكه نمايندگي امام(ره) و رهبري براي من افتخار بوده و هست،‌ تصريح كرد: هر زمان كه خواستم با امام (ره) ملاقات كنم لطف امام شامل حالم مي‌شد و همان هفته يا هفته بعد مي‌توانستم ايشان را زيارت كنم و در طول رهبري رهبر معظم انقلاب هميشه نماينده ايشان بوده  و هم‌اكنون نيز نماينده ايشان در نهاد سري كشور يعني شوراي عالي امنيت ملي هستم؛ خوب مي‌دانم نزديكي با رهبري،‌ آشنايي طولاني و ارادت 45 ساله از سال 1347 تا به امروز سرمايه بزرگي براي من است و اينگونه روابط نزيك مي‌تواند براي حل معضلات كشور كمك كند. 

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: در دوره‌هاي گذشته توانستيم صلح‌آميز بودن پرونده هسته‌اي در شوراي حكام را بعد از يكسال تلاش به اثبات برسانيم و فرصت لازم براي تكميل فناوري هسته‌اي و توسعه روابط با كشورها را به وجود آوريم.

وي در ادامه اظهار داشت: در كنار مسئوليت نمايندگي مردم و رهبري من در دوران دفاع مقدس مسئوليت‌هاي سنگيني را بر دوش داشتم، گرچه افتخار دفاع مقدس از آن شهيدان، جانبازان و خانواده‌هاي آنها است اما من نيز به عنوان يك سرباز سهمي داشتم. آن روزگاري كه فرماندهي جنگ بر عهده آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بود، رياست بر ستاد قرارگاه خاتم‌الانبياء را برعهده داشتم و همچنين فرماندهي پدافند هوايي با حكم حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از ديگر سمت‌هايي بود كه در آن انجام وظيفه كردم؛ با حضور در ستاد پشتيباني جنگ و ستاد پدافند، درس‌ها آموختم و ياد گرفتم كه با تخصص و همكاري با متخصصين چگونه مي‌توان تحول بزرگي در يك بخش پيچيده فني بوجود آورد، ياد شهيد بابايي و شهيد ستاري گرامي باد كه بار سنگين پدافند بر دوش آنها بود. 

روحاني تصريح كرد: این تلاش و همکاری متخصصین بود که ما را در عمليات والفجر8 در سال 1364 قادر ساخت 73 فروند هواپيماي عراقي را سرنگون كنيم و دینا را به اعجاب واداریم.

وی افزود: درس ديگري که این مسئله به من آموخت این است که حراست از آسمان ايران نه تنها در بعد فضاي جغرافيايي، بلكه در فضاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي نيز همواره نياز به حراست، ‌مراقبت و مواظبت دارد و آنگاه كه تخصص و ابزار لازم فراهم شود دشمن سركوب خواهد شد و ملت آزاد و در كنار امنيت و رفاه زندگي خواهد كرد. 

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: دوران دفاع مقدس با پيروزي رزمندگان اسلام پايان يافت و بنده بلافاصله به مدت 16 سال مسئوليت دبيري شوراي عالي امنيت ملي را به عهده گرفتم؛ دوران افتخارآميزي كه در 8 سال اول در كنار رياست جمهوري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تلاش كردم و اولين دستاورد شوراي عالي امنيت ملي در آن دوران بازپس‌گيري باقيمانده سرزمين اشغال شده توسط صداميان، ‌آزادي همه اسرا و زندانيان و محكوميت عراق در شوراي امنيت سازمان ملل به عنوان متجاوز بود؛ اين افتخار اول شوراي عالي امنيت ملي در آن مقطع حساس است و سپس محكوميت صدام آنگاه كه به كويت تجاوز كرد، قبل از آنكه كشورهاي منطقه اعلام موضع‌گيري كنند اعلام موضع‌گيري بي‌طرفي فعال موجب حراست از منافع ملي و امنيت ملي شد و همگان را در موضع‌گیری ایران به تحسين واداشت. 

وي ادامه داد: در دوره هشت ساله دوم در شوراي عالي امنيت ملي كه همزمان با دوره رياست جمهوري سيد محمد خاتمي بود نيز اقدامات مهمي صورت گرفت، از جمله آن مي‌توان به امضاي تفاهم‌نامه امنيتي با عربستان و رابطه نزديك و گرم با اين همسايه نام برد.

روحانی با بیان اینکه مسئله 11 سپتامبر و موضع‌گيري عاقلانه جمهوري اسلامي ايران در آن حادثه حساس، یکی دیگر از دستاوردهای شورای امنیت ملی بود، تصریح کرد: موضع‌گیری منطقی ايران در اشغال افغانستان و عراق همه مقاطع حساسی بود که من افتخار داشتم در اين اقدامات سهم بسزايي داشته باشم. 

روحاني به مسئله پرونده هسته‌اي ايران اشاره كرد و گفت:‌ مسئله مهم بعدي داستان توطئه آمريكا در مسئله پرونده هسته‌اي در سال 1382 و بعد از اشغال عراق بود كه با اين بهانه مي‌خواست كشور را در مسير شوراي امنيت، ‌تحريم و جنگ قرار دهد كه در اين مقطع نيز با اقدامات به جا، توطئه آمريكا و رژیم صهیونیستی منجر به شكست شد.

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: ‌پس از مذاكرات تهران با سه وزير اروپايي، مقام معظم رهبري در سخنراني خود در تاريخ 11/8/1382 اين كار را تدبير بدون عقب‌نشيني ایران و شكست توطئه آمريكا و اسرائيل اعلام کردند و در آن زمان ما توانستيم كشور را از شوراي امنيت، ‌جنگ و تحريم دور كنيم.

وي تصريح كرد: توانستيم صلح‌آميز بودن پرونده هسته‌اي در شوراي حكام را بعد از يكسال تلاش به اثبات برسانيم و فرصت لازم براي تكميل فناوري هسته‌اي و توسعه روابط با كشورها را به وجود آوريم، ‌پايان اين دوره به گونه‌اي بود كه رهبري انقلاب از آن به عنوان مديريت پخته و عاقلانه ياد كردند، ‌در اينجا لازم مي‌دانم كه بگويم همه موفقيت‌هاي شوراي عالي امنيت ملي در طول 16 سال از آن مقام معظم رهبري بود.

روحاني با تاکید بر اینکه حضور در مجمع تشخيص مصلحت نظام در طول 22 سال و تصويب سياست‌هاي كلي در امور مهم کشوری به ويژه چشم‌انداز 20 ساله و سياست‌هاي كلي اصل 44 به تجربه من افزوده، خاطرنشان کرد: حضور بنده در مركز تحقيقات استراتژيك و تحقيق در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و سياسي به گونه‌اي است كه ره‌توشه سنگيني را براي اداره كشور در اختيار دارم و به آن مي‌بالم و به آن افتخار مي‌كنم. 

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: ملت عزيز ايران ما امروز گرچه با مشكلات مهم اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياست خارجي مواجه هستيم و گرچه رشد اقتصادي ما در سالي كه گذشت به جاي اينكه 8 درصد باشد منفي بود.


روحانی با اشاره به بد اخلاقی‌های موجود در جامعه گفت: رشد اقتصادی ما در سالی که گذشت به جای ۸ درصد منفی بود و پیش بینی می‌شود که در سال جاری همچنان منفی باشد. بیکاری از ۱۱ به ۱۲.۲ درصد،  تورم از ۱۰.۳ درصد به ۳۰.۵ درصد ارتقاء یافت و این در حالی است که ما در ایران باعظمت زندگی می‌کنیم که دارای منابع غنی فیزیکی و مادی و دارای نیروی انسانی ارزشمند و فعال هستیم. 

وی تصریح کرد: کشوری که در حساس ترین نقطه جهان قرار دارد و دارای جایگاه ژئوپلتیک و خاص و شاهراه گاز جهان است چرا می بایست گرفتار مشکلات معیشتی باشد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکلات از مدیریت و تصمیمات فردی و عدم مشورت آغاز می‌شد گفت: مگر یک نفر یا چند نفر یا جمع کوچک قادرند کشور بزرگی مثل ایران را در شرایط توطئه اداره کنند؟ ما نیاز به همگان و مشورت کارشناسان داریم، مگر می‌توان بهره بانکی را با یک نشست و برخاست یک یا دو رقمی کرد؟ 

وی ادامه داد: مگر می‌توان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد نرخ دلار فلان مقدار می‌شود بنابراین نتیجه آن است که مشکلات از عدم مشورت، خود شیفتگی و عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی است.

نمایند مجلس خبرنگان با بیان اینکه مدیران در این ۸ سال مدام در حال تغییر و تحول بوده‌اند افزود: ۴ بار مدیر ارشد نفت جابجا شد وزیر مهمترین وزارتخانه سیاسی یعنی وزارت کشور ۴ بار و رئیس بانک مرکزی ۳ بار تغییر یافتند. ای کاش این بی‌ثباتی در مدیریتی بود که متاسفانه در سیاست نیز این بی‌ثباتی را شاهد هستیم. 

روحانی با بیان اینکه در طول ۵ ماه ۶۰ بخشنامه راجع به مسائل ارزی و پولی صادر شد اظهار داشت: مردم مدیریت کارآمد و ثبات و آرامش و قدرت آینده نگری می‌خواهند. در کنار این مشکلات قانون گریزی‌ها حتی عدم ابلاغ مصوبه مجلس به چشم می‌خورد، در حالیکه اساس کشور باید اطاعت از قانون و شفافیت باشد تا اعتماد در جامعه به وجود آید.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به مشکلات کشور اشاره کرد و افزود: بداخلاقی‌ها، اضافه کردن شکاف‌ها کنار گذاشتن یک جناح و منزوی کردن کارشناسان از جمله مسائل گذشته هستند.

روحانی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید استفاده از تمام شایستگان انجام خواهد شد تصریح کرد: در دولت بنده همواره از متخصصین و صاحب نظران استفاده می‌شود. همچنین شورای پول و اعتبار و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی به قدرت و استقلال خود می‌رسند.

نمایند مجلس خبرگان اظهار داشت: مردم بزرگوار اداره کشور می‌بایست اداره علمی و حکمرانی باید شایسته باشند. استفاد از نخبگان در همه عرصه‌ها انجام شود  با شفافیت در مورد مشکلات و آمارها با مردم صحبت شود تا بتوانیم از این طریق از پیچ‌تاریخی عبور کنیم. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر امروز مشکلات اقتصادی، گرانی، بیکاری، فساد اداری و ضربه بر اخلاق وجود دارد، و روابط ما با کشورهای جهان با مشکلات فراوانی توام است، علت آن این است که یک دولت کارآمد و مدیریت درست شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه کشورها بدون ارتباط سازنده با جهان پیشرفت نخواهند داشت گفت: جایی جهان امکان ناپذیر است ما می‌توانیم با تعامل سازنده کشور را از مشکلات انجام دهیم و با گرانی و بیکاری مقابله کنیم، همچنین با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی می توانیم بیکاری را حل کنیم. 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بیکاری امروز نه تنها یک مشکل اقتصادی است بلکه مشکل اجتماعی و معضل فرهنگی را نیز به دنبال دارد به طوری که شاهدیم از هر ۵ ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود و یا اینکه در عرصه اقتصادی کارخانه‌های کشور تنها ۲۰ تا ۴۰ درصد از ظرفیت فعال برخوردار است. 

روحانی از اجرای برنامه مدون برای حل مشکلات اقتصادی اجتماعی، فرهنگی سیاست داخلی و خارجی خبر داد و خاطرنشان کرد: در دولت من برنامه کوتاه مدت یک ماه و صد روزه وجود دارد چرا که در زمان کوتاه قادریم تحولات اقتصادی را در کشور به وجود آوریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: با ایجاد یک دوره تنفس می‌توان مشکلات کارخانه‌ها را حل و فصل کنیم و همین طور با تفاهم بین بانک مرکزی و بانکهای کارگشا می‌توان اجناس انبار شده داخل گمرک‌ها را به بازار برگرداند و در عرصه سیاست خارجی نیز می‌توان روابط خارجی را به صورت مناسبی تنظیم کرد چرا که روابط خارجی آرزو نیست بلکه این مقوله با شناخت جهان مشاهده واقعیت‌ها و هزینه فایده کردن دست یافتنی است. 

وی با بیان اینکه ایران یک کشور قدرتمند و حساس در منطقه است تصریح کرد: با میلیون‌ها دل و نگاه مسلمانانی که به موفقیت این کشور چشم دوخته اند مقداری برنامه لازم است تا معضلات اقتصادی ناشی از تحریم حل شود، ما باید اقتصاد کور را از شرایط فعلی نجات دهیم و اخلاق را در جامعه احیا کنیم. 

روحانی خاطرنشان کرد: فرهنگ مسئله‌ای نیست که بشود به صورت دستوری به مردم اعلام کرد بلکه می بایست در این مقوله با مردم تعامل شود. لازم به ذکر است بگویم دولت تدبیر و امید با توانمندی ملت و حضور نخبگان و مدیران لایق قادراست این مشکلات را به حل و فصل نهایی برساند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید از مشورت بخش خصوصی برای حل و فصل مسائل اقتصادی استفاده کینم، تاکید کرد: تدبیر ما راه ساحل امید خواهد رساند دولت تدبیر و امید قادر است معضلات کشور را با کمک مردم و سرمایه ملی به حل و فصل برساند.

بر این گزارش محمدباقر قالیباف نیز با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو ضمن تشکر از حضور در کانون گرم خانواده‌های ایرانی اظهار داشت: من برای ادای دینم وارد عرصه انتخابات شدم چرا که من شهروند این جامعه هستم و از عقبه قدرت و ثروت برخوردار نیستم.

شهردار تهران ادامه داد: ما به لطف مردم، برکت انقلاب، نهضت امام (ره) و خون شهدا از دوران جوانیمان مسیری را طی کردیم و امشب به این نقطه رسیده‌ایم. 

وی افزود: انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین نعمت است چرا که خدا به ملت ایران این لطف را کرده که در سایه نظام اسلامی زندگی کنند.

قالیباف با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی باعث شد ایران از ظلمات به سمت نور حرکت کند، تصریح کرد: اکنون ما در نظام اسلامی با مشکلاتی روبرو هستیم از این رو باید با احساس دینی که داریم به سمت حل مشکلات پیش رویم. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر مردم به گذشته نگاه می‌کنند و می‌بینند با وجود منابع غنی امروز کشور با مشکلاتی روبرو است، البته در حوزه دانش در شرایط خوبی قرار داریم. ما از منابع و معادن زیادی برخورداریم که باید از آن‌ها برای حل مشکلات بهره گیریم. 

شهردار تهران اظهار داشت: متاسفانه ما تاکنون نتوانستیم کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی در حوزه اقتصادی و اجتماعی ارائه دهیم ولی این بی‌انصافی است که بگوییم در طول این 34 سال هیچ زحمتی در مسیر پیشرفت کشیده نشده است. 

وی افزود: در دوران سازندگی و زمان ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پروژه‌های بسیار بزرگی شروع شد و اقدامات مناسبی انجام گرفت ولی انتقاداتی نسبت به رویکرد فرهنگی دولت سازندگی وجود دارد. 

قالیباف گفت: در دوران سازندگی نیز زحمات زیادی کشیده شد ما در آن زمان برای اولین بار شاهد رشد صنعتی دو رقمی به میزان 10 درصد بودیم البته در این دوران انتقاداتی به توسعه سیاسی نیز وجود داشت. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دولت نهم و دهم نیز هدفمندی یارانه‌ها با شجاعت اجرا شد،‌مسکن مهر و سفرهای استانی از کارهای خوب دیگر این دولت است، همچنین در این دولت شعارهای انقلاب احیا شد.

شهردار تهران افزود: با وجود اقدامات هر یک از دولت‌ها خروجی کشور شرایط رضایت‌بخشی ندارد چرا که باید روند مدیریتی در کشور تحول اساسی پیدا کند و از منابع انسانی و مالی به درستی استفاده شود.

وی بیان کرد:‌براساس تکلیفی که بر خود روا می‌دانم و با کمک مردم سامان، روح و خون جدیدی وارد سیستم مدیریتی کشور خواهم کرد. 

قالیباف در پاسخ به این سوال که چگونه می‌خواهید در ظرف 2 سال آرامش را به اقتصاد کشور بازگردانید، گفت: ما برنامه‌های مشخصی به کمک نخبگان در سطح ملی و استانی تدوین کرده‌ایم و از همه دیدگاه‌ها نیز در طرح این برنامه استفاده شده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: براساس سبک مدیریتی خودم در زمانبندی دوساله آرامش را به اقتصاد کشور وارد می‌کنم. 

شهردار تهران درباره نابسامانی اقتصادی اذعان داشت: یکی از مولفه‌های نابسامان اقتصادی گرانی و تورم است؛ در حال حاضر مردم در این دو مقوله با مشکلات جدی مواجه‌اند.

وی گفت: علاوه بر گرانی‌ها اکنون ما شاهد بی‌ثباتی در گرانی‌ها هستیم و قیمت‌ها تقریبا به صورت هفتگی بالا و پایین می‌رود البته بالا و پایینی که با هم همخوانی ندارد چرا که کالاها مثلا هزار تومان افزایش قیمت دارند و پس از چند روز به اندازه 200 تومان از قیمتشان کم می‌شود؛ همچنین علی‌رغم افزایش قیمت‌ها در وزن‌ها و کیفیت نیز تغییر ایجاد شده است. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: این اوضاع نابسامانی اقتصادی است و این نابسامانی در اشتغال نیز وجود دارد؛ اکنون خانواده‌ای نیست که مشکل بیکاری نداشته باشد و در شرایط فعلی کشور همه افراد تحصیلکرده و سایر مردم به دنبال شغل هستند. 

قالیباف با بیان اینکه بیکاری دو بخش دارد، تصریح کرد: یک بخش بیکاری این است که افراد می‌خواهند حداقل‌های زندگی خود را تامین کنند و به تعبیری زنده باشند، در صورتی که این نگاه به بیکاری با کرامت انسانی مغایرت دارد چرا که کار کردن جوهره انسان، حیات و انسانیت انسان است،‌افرادی که حتی نیاز مالی ندارند نمی‌توانند بیکار باشند، پس کسی که شغل ندارد یعنی اینکه هم زندگی و هم انسانیت را از او گرفته‌ایم. 

وی با تاکید بر اینکه در رشد اقتصادی باید به این نابسامانی سامان داده شود ادامه داد: با وجود این نابسامانی‌ها ما سرمایه انسانی و مادی را از دست می‌دهیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر سرمایه انسانی اذعان داشت: اکنون وقتی فرزندان در خانواده‌ها از پدر یا مادر درخواست‌های حداقلی خود را مطرح می‌کنند وقتی که والدین نتوانند این درخواست‌ها را پاسخ بگویند هم والدین و هم فرزندان می‌شکنند.

شهردار تهران افزود: ما در شهرداری به خاطر ارتباط با برخی از زنان سرپرست خانوار به صورت مداوم دختران و پسران زیادی به ما مراجعه می‌کنند و معمولا اذعان می‌دارند که مادران ما با کارگری خرج هزینه تحصیل ما را پرداخت کرده‌اند و ما امروز می‌خواهیم این زحمات آن‌ها را جبران کنیم ولی نمی‌توانیم، با این وجود شرایطی فراهم شده که هم جوان و هم پدر و مادر شرمنده یکدیگر باشند. 

قالیباف گفت: ما از منابع مادی سرشاری برخورداریم؛ مثلا ما در حوزه نفت و گاز در میادین مشترک وضعیت خوبی نداریم چرا که در این میادین کشورهایی مانند قطر و کویت روزانه میلیاردها تن برداشت می‌کنند ولی ما نتوانسته‌ایم به جایگاهی برسیم که از این منابع استفاده کنیم. 

وی درباره ساماندهی اقتصاد کشور اظهار داشت: ما روشی را پیش‌بینی کرده‌ایم که در یک دوره مشخص دوساله آرامش و ثبات به اقتصاد بازگردد و دیگر مردم هر روز شاهد تغییر نرخ‌ها نباشند. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این ثبات در حوزه تولید نیز باید بوجود آید و باغ‌داران،‌کشاورزان و دامداران از این بلاتکلیفی که محصولات خود را بعد از برداشت با چه قیمتی بفروشند در بیایند. 

شهردار تهران با تاکید بر اینکه اولین تصمیم ما تثبیت قیمت ارز است، بیان کرد: در حال حاضر ما شاهد نوسان هر روزه قیمت ارز هستیم که ارزش پول ملی ما را خدشه‌دار کرده است.

قالیباف گفت: ما تصمیمات متعدد مسئولان را ساماندهی می‌کنیم هزینه‌های تولید را کاهش خواهیم داد و با این کاهش قیمت‌ها را کنترل و هدفمند خواهیم کرد. 

وی افزود: همچنین در بخش‌های صنعت و کشاورزی اولویت‌های اصلی را مشخص خواهیم کرد، بر بانک‌ها نیز نظارت می‌کنیم تا سرمایه و نقدینگی جامعه کنترل شود، باید نقدینگی‌ها به سمت تولید هدایت شود. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌در حال حاضر سرمایه نقدی مردم به سمت بورس و بورس‌بازی رفته است چرا که مردم با خود فکر می‌کنند که اگر در تولید سرمایه‌گذاری کنند و مثلا سود 15 درصدی ببرند در مبادی غیر از تولید سرمایه‌گذاری می‌کنند و از این طریق بیش از 2 برابر سود بدست می‌آورند، از این رو پول‌ها به سمت تولید نمی‌رود.

قالیباف گفت: در برنامه اقتصادی که ظرف مدت 2 سال تدوین کرده‌ایم قرار نیست مردم پس از 730 روز تغییر را احساس کنند بلکه در همان 6 ماه اول دولت مردم تغییر را در حوزه اقتصادی به صورت ملموس مشاهده خواهند کرد.

قالیباف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما بارها تاکید می‌کنید که مردم از شعار خسته شده‌اند، آیا خودتان آرامش اقتصادی را که مطرح می‌کنید اجرا خواهید کرد، گفت: بنده به مردم حق می‌دهم که این‌گونه نسبت به شعارها و وعده و وعده‌ها نگرش خوبی نداشته باشند و نتوانند به افرادی که وارد عرصه می‌شوند اعتماد کنند.

وی افزود: متأسفانه مهم‌ترین سرمایه اجتماعی کشور که اعتماد است از بین رفته و بارها تاکید می‌کنند که از کجا باید فهمید که افرادی که وارد عرصه اجرایی می‌شود حق آن‌ها را ادا خواهند کرد.

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: بنده ۸ سال توفیق خدمت در شهرداری را داشته‌ام و هیچ گاه قولی نداده‌ام که به آن عمل نکرده باشم چنانکه می‌توان این موضوع را از مردم تهران پرسید به طور حتم آن‌ها این موضوع را تایید می‌کنند.  

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نوع سخن گفتن من با مردم از جنس شعار و وعده نیست بلکه من با هدف کار با آن‌ها سخن می‌گویم و به طور حتم در عرض ۶ ماه خواهم توانست مشکلات کشور را سر و سامان دهم و به مطالبات مردم توجه کنم.

قالیباف اظهار داشت: در برنامه ۲۰:۳۰ که فردا شب از شبکه اول پخش می‌شود بنده یک تعهد به مردم دادم که ضمانت اجرایی شعارهای من کار گذشته من است.

وی افزود: بنده توانسته‌ام با روحیه ای که دارم در شهر تهران تمامی پروژه‌ها را بدون تأخیر انجام دهم، اما در این میان تنها دو پروژه اتوبان صدر و برج میلاد با تأخیر همراه بود که بابت آن‌ها نیز از مردم عذرخواهی کردم.

قالیباف با بیان اینکه در کارهایم ضمانت اجرایی وجود دارد، تصریح کرد: امیدواریم بتوانم در راستای حل مشکلات مردم با برنامه و اهدافی که تعبیه کرده‌ام موثر باشم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه های اقتصادی شما با اقتصاد مقاومتی چه تفاوت‌هایی دارد، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یک بحثی است که در آن مباحثی چون تکیه بر اقتصاد مردمی در آن اولویت دارد.

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: در اقتصاد مقاومتی دولت نباید به هر کجا که خواست دخالت کند و اعتقاد دارم در این اقتصاد دولت باید کوچک و چابک باشد و به کارهای خود بپردازد.

قالیباف تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی باید شفافیت وجود داشته و رانت اقتصادی از بین برود، زیرا معتقدم که اقتصادی که در آن رشد نباشد به طور حتم به مشکل بر می‌خورد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقتصادی که در حوزه های مختلف از جمله حوزه کشاورزی با مشکلاتی چون عدم یک نرخ مشخص برای گندم روبرو است باید اصلاح شود، در این صورت می‌توان لفظ اقتصاد مقاومتی را به آن اطلاق کرد.

قالیباف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا جنابعالی قانون هدفمندکردن یارانه ها را که در دولت دهم شروع شده ادامه می‌دهید، اظهار داشت: باید صراتا بگویم یکی از خدمت‌هایی که دولت دهم انجام داده شد، اجرایی کردن هدفمند کردن یارانه‌ها بود، اما متأسفانه در مراحل اجرای آن نواقصی وجود داشت.

وی با بیان اینکه به طور حتم در دولت آینده یارانه‌ها را بر اساس تصمیم مجلس پرداخت می‌کنند، گفت: متأسفانه دولت قانونی را در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها به خوبی اجرا نکرده و به بخش تولید به خصوص در حوزه صنعت و کشاورزی یارانه نداده که این موضوع سبب شد مشکلاتی برای کشور ایجاد شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بنده به کشاورزان یارانه ثبت خواهم داد، اظهار داشت: هدفمند کردن یارانه‌ها به این معنی است که مقدار حقوق ملت را که مورد توجه قرار نگرفته است، توجه کرده و بر اساس آن وظیفه خود را ادامه می‌دهیم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس‌جمهور نباید استدلال‌هایی چون چوب لای چرخ من کرده‌اند را مطرح کند. 

وی تصریح کرد: متاسفانه در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مشکلات بسیاری بوجود آمد به طوری که شاهد بودیم حقوق ملت در این قانون به خوبی مورد توجه قرار نگرفت به طور مثال وقتی دولت مسئله بنزین آزاد را مطرح می‌کرد شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم اما مسئله کیفیت هیچگاه از طرف دولت مطرح نمی‌شد و این سبب شد که مردم نسبت به مقوله هدفمندی یارانه‌ها نگاه خوبی را نداشته باشند و رو به مصرف کالاهای خارجی بیاورند. 

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جایگاه سند چشم‌انداز 1404 و برنامه پنجساله در اولویت‌های فرهنگی و اقتصادی شما در کجا قرار دارد، اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما حزبی وجود ندارد اما معتقدم برنامه‌هایی که بنده مطرح کردم به صورت استانی و ملی است و به طور حتم در چارچوب قانون اجرا خواهد شد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای حرکت در مسیر پیشرفت باید قانون‌گرا باشیم، تصریح کرد: برنامه‌هایی که بنده برای بهبود وضعیت فعلی کشور تنظیم کرده‌ام منطبق با سند چشم‌انداز 1404 و برنامه پنجم توسعه است و به طور حتم معتقدم که دولت باید از برنامه‌هایی که مجلس تصویب می‌کند تبعیت نماید.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه برنامه‌های شما در دهه چهارم انقلاب اسلامی که مقارن با دهه عدالت و پیشرفت است چیست، اظهار داشت: بنده دو بخش مفصل را به عنوان عدالت و پیشرفت را در برنامه‌های خود به کار گرفته‌ام و قطعا اگر رئیس دولت شوم هر تصمیم که لازم باشد، اتخاذ می‌کنم.

وی افزود: به نظر بنده کسی که تصدی پست ریاست جمهوری را بر عهده می‌گیرد حق آزمون و خطا ندارد و رئیس دولت نباید بگوید که چوب لای چرخ ما می‌گذارد. 

قالیباف تصریح کرد: بنده با این موضوع که رئیس‌جمهور بیان می‌کند قانون دست و پای ما را بسته است مخالفم زیرا بیان این موضوع نشان از بهانه‌جویی است. 

شهردار تهران با بیان اینکه باید قانون اساسی را موبه مو در برنامه اجرایی دولت به کار بست، خاطرنشان کرد:‌ واقعیتی که باید به آن توجه کنیم این است که در کشور ما باید نسبت به مطالبات مردم توجه شود و طرح مسائلی مبنی بر اینکه در کشور حاکمیت دوگانه وجود دارد از سوی رئیس دستگاه اجرایی قابل قبول نیست. 

وی تصریح کرد:به به طور حتم پیشرفت و عدالت زمانی در کشور ما محقق خواهد شد که بتوانیم رشد تکنولوژی، رشد اقتصادی و رشد اجتماعی را با یکدیگر داشته باشیم. 

قالیباف افزود: در مقوله عدالت نیز باید فرصت‌های برابر برای همه اقشار و جمعیت کشور ایجاد شود متاسفانه امروز ما شاهد هستیم که برخی از مردم فکر می‌کنند سهمی در کشور ندارند و حقوق آن‌ها پایمال شده است. 

شهردار تهران اظهار داشت: همه باید از عدالت اجتماعی برخوردار باشند نباید برخی به خاطر وجود افرادشان در بدنه دولت به رشد و پیشرفت دست پیدا کنند. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره رویکرد خود نسبت به مسائل سیاست خارجی گفت: اعتقاد دارم مقوله سیاست خارجی یعنی اینکه از منافع و امنیت ملی یک کشور به همراه هویت ملی آن دفاع شود. 

وی افزود:‌ فرق میان سیاست خارجی و دیپلماسی این است که اگر بنده رئیس دولت شوم قانون اجازه نخواهد داد درباره سیاست خارجی تصمیم بگیرم زیرا در کشور ما بحث سیاست خارجی حق حاکمیت است و رئیس‌جمهور نمی‌تواند در آن دخالت کند و یا سیاست‌های خارجی را تغییر دهد. 

قالیباف با بیان اینکه می‌توان وزیر خارجه را عوض کرد ولی نمی‌توان سیاست‌های خارجی را تغییر داد، اظهار داشت: هر یک از نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری که شعار تغییر سیاست خارجی را بیان کند باید در آن شک کرد زیرا سیاست خارجی به هیچ وجه قابل تغییر نیست. 

شهردار تهران تصریح کرد: متاسفانه سوء مدیریت‌هایی در دستگاه دیپلماسی و شورای امنیت ملی وجود دارد که با یک برنامه منسجم می‌توان آنرا ارتقا داد و مشکلات را حل کرد. 

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در راستای حل مشکلات کشور باید دیپلماسی اقتصادی را در دستور کار جدی قرار دهیم تا بتوانیم وضعیت مساعدی را در کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه به طور حتم اگر در داخل کشور انسجام و همدلی وجود نداشته باشد دولتی که شکل می‌گیرد مورد تایید مردم جهان نیز نخواهد بود، اظهار داشت:‌مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که مبارزه با آمریکا یعنی کار، کار، کار، لذا کشورمان باید با یک دیپلماسی فعال و تکیه بر قدرتملی مسیر خود را ادامه دهد.

قالیباف تصریح کرد: برای ادای دین وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شدم تا شرایط و نیروهای جدیدی را در کشور بوجود بیاورم.

شهردار تهران گفت:‌ اعتقاد دارم که در شرایط فعلی باید مدیریتی جدید وارد عرصه شود تا سوءمدیریت‌های گذشته را حل کند. 

وی اظهار داشت: من آمده‌ام که تغییری اساسی را در مدیریت ایجاد کنم و با نیروهای جوان و با تکیه بر اندیشه پیشکسوتان مسیر خود را ادامه دهم و امیدوارم این نور ایجاد شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا دولت آینده شما نقدپذیر خواهد بود، گفت: بارها گفته‌ام که امام خمینی فرمودند که حرف مرد یکی نیست دو تاست لذا رئیس‌جمهور اگر اشتباه کرد باید عذرخواهی کند و بنده این موضوع را در زمان مدیریت شهری و تصدی ریاست نیروی انتظامی این مسئله را اجرا کرده‌ام. 

سعيد جليلي نیز براي پاسخ به سوالات ايرانيان خارج از كشور در برنامه انتخاب ايراني در شبكه جام جم حضور يافت، ‌گفت:‌ ايرانيان خارج از كشور سفيران كشور و مردم ما در خارج هستند.

وي افزود: دولت آينده بايد بتواند ظرفيت‌هاي آحاد ملت ايران را چه در داخل و چه در خارج كشور آزاد و شكوفا كند. 

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: ساختار اجرايي و اداري كشور بايد ظرفيتي پيدا كند تا اين كار مهم به خوبي انجام شود.

جليلي ادامه داد: من معتقدم ما هر چقدر كه براساس گفتمان انقلاب اسلامي و ظرفيت‌هاي فكري كه بعد از انقلاب به وجود آمده به طور عميق نزديك شويم مي‌توانيم عزت و اقتدار بيشتري براي كشور و هموطنان خود در خارج از كشور فراهم كنيم. 

وي درباره علت حضورش در عرصه انتخابات تصريح كرد: ما در شرايط امروز نقاط قوت ارزشمند و ضعف و آسيب‌هايي داريم و من به خاطر ارزيابي شرايط كشور و شناخت مناسبي كه از نقاط ضعف و قوت موجود دارم وارد عرصه شده‌ام.

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: براي ارزيابي شرايط كشور بايد نقاط قوت را تقويت كرده و آسيب‌ها را برطرف كنيم و هر چه كه ارزيابي صحيح‌تر و دقيق‌تر باشد مسير پيشرفت شتاب بيشتري خواهد گرفت. 

جليلي افزود: اگر ارزيابي ما از شرايط اشتباه باشد كار خطرناكي است و مي‌تواند موجب انحراف از مسير پيشرفت ملت ايران شود. 

وي ادامه داد: شايد نتوان نقاط قوت را خوب شناخت و نقاط ضعف را به درستي محاسبه كرد اما خطاي بزرگتر وقتي است كه نقاط قوت را ضعف دانسته و نقاط ضعف را قوت بدانيم كه در اين صورت صدمات جبران‌ناپذير و مضاعفي خواهيم داشت. 

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: تلاش دشمنان اين است كه نقاط قوت ما را ضعيف نشان دهند و برعكس نقاط ضعف ما را كه باعث عقب‌ماندگي شده است نقاط قوت دانسته و براي آن حسرت بخورند. 

جليلي گفت: ‌يكي از وظايف مهم دولت دفاع از حقوق همه شهروندان در داخل و خارج است و حقوق ايرانيان خارج از كشور اهميت مضاعفي دارد.

وي افزود: ادعاي ما اين است كه ايران مقتدر بوده و در سطح جهاني به عنوان بازيگر نقش ايفا مي‌كند كه علاوه بر دوستان ايران، دشمنان نيز به قدرت جمهوري اسلامي ايران اعتراف كرده‌اند. 

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: ايراني بايد متناسب با جايگاه ايران در عرصه بين‌الملل، شأن مناسب داشته باشد و ظرفيت جمهوري اسلامي ايران اقتضا مي‌شكند كه ايرانيان خارج از كشور با عزت و اقتدار مي‌توانند به ايراني بودن خود افتخار كنند. 

جليلي تصريح كرد:‌ ايرانيان در هر جاي كره زمين كه هستند بايد بتوانند از حقوقي كه براي آنها محترم شمرده شده به خوبي استفاده كرده و دولت ايران را در استيفا و دفاع از حقوق خود، پشتوانه خود بدانند. 

وي اضافه كرد:‌نگاه ما به ايرانيان خارج از كشور بايد به عنوان سرمايه‌اي بزرگ باشد و ظرفيت‌هاي موجود در آنها بايد آزاد شود تا در جهت مصالح و منافع ملي نظام و انقلاب اسلامي استفاده شود. 

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:‌ما بايد به ايرانيان خارج از كشور به عنوان يك فرصت نگاه كنيم چرا كه آنها سفيران جمهوري اسلامي در كشورهاي مختلف هستند. 

جليلي تصريح كرد: ايرانيان خارج از كشور ظرفيت‌هايي دارند كه مي‌توانند نقش و تاثيرگذاري زيادي در حفظ و استيفاي منافع كشور داشته باشند. 

وي افزود: دولت بايد با برنامه‌ريزي درست از ظرفيت‌هاي ايرانيان خارج از كشور و آحاد ملت استفاده كرده و آنها را شكوفا كند.

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: بسياري از هموطنان ما در خارج از كشور فعاليت اقتصادي دارند كه كمك به آنها مي‌تواند باعث رشد اقتصادي در كشورمان نيز شود،‌فقط لازم است دولت پشتيبان آنها باشد و ايرانيان خارج از كشور دولت را مانع خود نبينند.

جليلي اظهار داشت: دولت بايد براي جذب نيروهاي انساني ماهر و توانمند برنامه ريزي كند تا نيروهاي نخبه كشور ترجيح دهند در داخل كشور مانده و زمينه شكوفايي استعداد آنها فراهم شود. 

وي درباره فرار مغزها ادامه داد: ‌من اين تعبير را صحيح نمي‌دانم زيرا گاهي اوقات افرادي براي استفاده از تجارب به كشور ديگري مهاجرت كنند اما اين كار بايد فرايندي باشد كه در نتيجه موجب شكوفايي و پيشرفت كشور شود.

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره ارز دانشجويان خارج از كشور گفت: اگر نگاه ما به اين دانشجويان فرصت‌محور بوده و معتقد باشيم كه اين افراد بايد با عزت در خارج از كشور تحصيل كنند،‌ تامين ارز آنها را جزء برنامه‌هاي خود قرار داده و اين سياست‌ها را به گونه‌اي تعريف مي‌كنيم كه هزينه نباشند بلكه ظرفيت و فايده‌اي هستند كه باعث شكوفايي كشور خواهند شد. 

جليلي در رابطه با موضوع هسته‌اي بيان داشت: با توجه به اينكه اين حوزه كاري من است و گفتگوها را دنبال كرده‌ام بايد بگويم آنچه كه تحت عنوان دفاع از حقوق هسته‌اي است در واقع دفاع از تمام حقوق ملت ايران است.

وي با اشاره به آزادي خرمشهر گفت:‌ جمهوري اسلامي ايران و مردم با تمام توان براي دفاع از آزادي خرمشهر تلاش كردند و رفتار آنها به گونه‌اي بود كه دشمن بعد از جنگ تحميلي جرأت تعرض به هيچ نقطه از ايران را نداشت، چرا كه مي‌دانست در صورت حمله نظامي پاسخي خواهد ديد كه در جنگ هشت ساله ديده است كه اين دفاع علاوه بر دفاع از تماميت ارضي دفاع از فرهنگ و ارزش‌هاي كشور بود. 

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: دشمن دوست ندارد پيشرفت ايران را ببيند و مسئله هسته‌اي بهانه‌اي بيش نيست اما بايد بداند ما در دفاع از حقوق هسته‌اي خود جدي هستيم چرا كه اگر خواست نامشروع آنها در اين زمينه برآورده شود وارد ساير حوزه‌ها خواهند شد اما ما آنها را ناكام خواهيم كرد. 

جليلي ادامه داد: منطق جمهوري اسلامي ايران منطقي است كه جهان آنرا پذيرفته چرا كه ايران عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و NPT بوده و طبق قوانين آنها عمل مي‌كند.

وي افزود: ما چهار سال پيش براي راكتور اتمي تهران كه تحقيقات دارويي انجام مي‌دهد از غرب درخواست سوخت كرديم چرا كه با اين سوخت براي 850 هزار بيمار دارو توليد مي‌شد. 

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: آنها اين سوخت را كه طبق قوانين آژانس حق ما بود به ما ندادند و براي ما شرط و شروط گذاشتند كه در كنفرانس ژنو 2 ما اظهار كرديم كه خودمان اين سوخت را توليد مي‌كنيم و آنها با لبخندي به گفته ما پاسخ دادند.

جليلي اظهار داشت: تهيه اين سوخت فرايند پيچيده‌اي داشت اما جوانان ما با ظرفيت خود توانستند اين كار را انجام دهند كه در واقع شهيد شهرياري و تيم‌اش مسئول اين كار بودند.

وي گفت: آنها وقتي دفاع ما را از حقوق هسته‌اي خودمان جدي ديدند نااميد شدند.

كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: غرب روزي بحث تعليق غني‌سازي 3.5 درصد و تعيين يك سانتريفيوژ را براي مطرح مي‌كرد در حالي كه امروز خواستار گفتگو درباره غني سازي 20 درصد است.

جليلي ادامه داد: ما در نشست‌هاي مختلف پيشنهادهايي به غرب داديم چرا كه با منطق روشن و ابتكار عمل و به پشتيباني ملت ايران جلو رفته بوديم در حالي كه آنها به بهانه بررسي بيشتر نتيجه را به تعويق انداختند و از ابزارفشار عليه ما استفاده كردند. 

وي اظهار داشت: آنها نمي‌خواهند ملت ايران پيشرفت كند و مي‌خواهند با فشار ما از دفاع از حقوق خود كوتاهي كنيم در حالي كه ما دفاع از حقوق صلح‌آميز هسته‌اي خود را ادامه خواهيم داد، چرا كه هر چقدر در دفاع از حقوق هسته‌اي خود خوب عمل كنيم موجب عزت ايران در داخل و خارج از كشور خواهيم شد.

جليلي گفت: هنر يك كشور بايد در اين باشد كه بتواند پارادايم سياست خارجي، ‌اصول اهداف و منافع را به خوبي بشناسد و از آن دفاع كند، ‌180 كشور سياسي مهم در جهان امروز وجود دارد كه هر كدام از اين كشورها براي خود داراي پارادايم و اصول است. 

وي با اشاره به اينكه باید مبناي سياست خارجي را بر اساس نقاط اشتراك با ساير كشورها بنا کرده و برای نقاط افتراقي موجود يك ارزيابي دقيق انجام دهيم، اظهار داشت: از نقاط اشتراك است كه فرصت‌ها توليد مي‌شود و تعاملات شكل می‌گيرد و نقاط افتراق نیز ممکن است نقطه آغاز تهديد و تقابل باشد، ‌لذا اين بسيار اهميت دارد كه ما چه نگاهي و ارزيابي از مسائل داريم. 

كانديداي انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان ساخت: اعتقاد من اين است كه در گستره دنیای امروز نقاط فرصت بسيار بيشتر از نقاط تهديد است. 

جليلي با اشاره به اينكه نقاط تعامل بيشتر از نقاط تقابل است ادامه داد: ما می‌توانیم با اكثر كشورهاي دنيا نقاط مشترك زيادي داشته باشيم كه از آن فرصت‌هاي بسيار زيادي توليد مي‌شود و فقط چند كشور در دنيا وجود دارد كه اصول و ارزش‌هاي سياست خارجي‌ خود را در محدود كردن منافع ديگران تعريف كرده‌اند. 

كانديداي انتخابات رياست جمهوري تصریح کرد: اين معدود کشورها، انحصاري را در سطح بين‌المللي و در عرصه‌هاي مختلف قدرت نظامي، ‌اقتصادي و حتي علمي ايجاد كرده‌اند و مي‌خواهند پارادايم‌هاي خود را بر ساير کشورها حاكم كنند. 

جليلي اضافه کرد: اگر كشوري بخواهد مانع پيشرفت ما شود نمي‌توانيم اصل خود و پيشرفت ملت ايران را ناديده بگيرم.

وي با اشاره به اينكه در بقيه كشورها فرصت‌هاي بسيار خوبي وجود دارد، اظهار داشت: براي تعامل، فرصت و همكاري زمينه‌هاي بسياري با ساير كشورها وجود دارد. 

كانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به اينكه هر چه به اين كشورها پرداخته شود تهديدها و تحريم‌ها كمتر مي‌شود تصريح كرد: ملت ايران و انقلاب اسلامي همیشه با یک منطق روشن از حقوق و ارزش‌هاي خود دفاع کرده و جلو مي‌رود و ديگراني كه منافع‌شان به خطر مي‌افتد به دنبال تنش با ما بودند به طوري كه ما بايد رفتاري داشته باشيم كه بدانند تنش با ملت ايران به هيچ وجه به نفع آنها نخواهد بود و برايشان هزينه در بر خواهد داشت. 

جليلي با بیان اینکه سياست ما باید براصل تهديدزدايي بنا شود، گفت: ما بايد مانع از تهديد شويم اما اگر كسي بخواهد با تهديد به تنش منافع خود را دنبال كند و منافع ملت ايران را زير پا بگذارد ديگر در اينجا نمي‌توانيم بگوييم كه تنش‌زدايي براي ما يك اصل است. 

وي با بيان اينكه اگر كسي با تهديد به تنش بخواهد بگويد ما را تهديد به حمله نظامي کند،‌  بيان كرد: برخش کشورها با شعار تنش‌زدايي، پالس‌هاي خود را به ناحق به كشوري تحميل مي‌كنند و متاسفانه در برهه‌هايي در اين زمينه حركت كرده‌اند. 

جليلي خاطرنشان کرد: چيزي كه براي ملت و هموطنان خارج از كشور ما اهميت دارد اين است كه بايد تهديد را از كشور دور كرد.

وي با اشاره به اينكه ملت ما يكبار با دفاع جانانه هشت ساله نشان داد كه ديگر تهديد نظامي عليه ملت ما جواب نمي‌دهد، ‌اظهار داشت: اگر ملت ما مي‌خواست بگويد كه تنش براي ما مهم نيست می‌گفت ما از خرمشهر می‌گذریم، بنابراين اين مسئله ظرافتي است كه بايد به آن توجه شود.

جليلي با اشاره به اينكه كساني نبايد بيايند كه ظاهرشان خوب باشد و اتفاقا شعاري بدهند كه براي كشور تهديدزا باشد و تنش‌هاي بيشتري را تحميل كنند، تصريح كرد: ما به منافع هيچ ملت و كشوري تعرض نخواهيم كرد و هميشه يكي از بحث‌هاي اساسي ما عدالت در عرصه بين‌المللي و دفاع از حقوق ملت‌ها بوده است. 

وي با بيان اينكه ديگران هستند كه مي‌خواهند به حقوق ما تجاوز كنند، اظهار داشت: اگر آنان بخواهند اين مسائل را در سايه تنش ايجاد كنند بايد بدانند كه با پاسخ جدي ملت ايران مواجه خواهند شد. 

كانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به اينكه اگر كساني بخواهند به بهانه تنش‌زدايي سياستي را دنبال كنند اين مسئله موجب تنش‌هاي بيشتر و فزون‌خواهي بيشتر دشمنان خواهد شد، بيان داشت:‌ ما در سياست خارجي مي‌توانيم از نقاط مشترك استفاده كنيم و به اين شكل مي‌توانيم از همسايگان خود به خوبي بهره ببريم. 

جليلي تاکید کرد: ما با همسايگان خود ريشه‌هاي عميق فرهنگي و تاريخي داريم و ‌همه اين مسائل براي كشور ما فرصت است و موجب شکوفایی ظرفیت کشور خواهد شد. 

كانديداي انتخابات رياست جمهوري گفت: بايد روابط ما با ساير كشورها گسترش پيدا كند و بايد بتوانيم اين روابط را عمق ببخشيم و پيوندهاي امنيتي بسياري را تقويت كنيم.

جليلي با بيان اينكه بسياري از ظرفيت‌ها در كشورهاي مختلف ديگري نيز وجود دارد، اظهار داشت: باید فرصت‌هاي خوبي را توليد كنيم و باید این امر صورت گیرد، لذا يكي از بحث‌هاي اساسي اين است كه بايد دستگاه‌هاي مرتبط با سياست خارجي‌مان از جمله وزارت امور خارجه قابليت لازم را داشته باشد. 

وي تصريح كرد: بايد اين توانمندي را پيدا كنيم كه بتوانيم منافع كشور را استیلا كنيم به گونه‌اي كه هر چقدر قوي‌تر باشيم بهتر مي‌توانيم منافع كشور را در جاهاي مختلف ارتقا دهيم. 

كانديداي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چه برنامه‌اي براي رفع تحريم‌ها داريد، ادامه داد: يكي از ضعف‌هاي اساسي كه وجود دارد اين است كه ما در چه موقعيتي قرار داريم به گونه‌اي كه آيا اين موقعيت ما نقطه قوت ماست و يا نقطه ضعف ما. 

جليلي با بيان اينكه امروز كساني  هستند كه با ملت ما دشمني دارند بيان داشت: امروزه كشورهاي اروپايي، آمريكايي و غربي بر اين مسئله اذعان دارند كه رئيس‌جمهور آمريكا به صراحت طي نامه‌اي اعتراف كرده است بدون حضور ايران نمي‌توان مسائل منطقه‌اي را حل كرد.

وي با اشاره به اينكه ايران جزء قدرت‌هاي تاثيرگذار در عرصه بين‌المللي است، ‌افزود: قدرت جمهوري اسلامي ايران به گونه‌اي است كه در بسياري از موضوعات به راحتي نشان داده مي‌شود.

كانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه سياست خارجي ما وقتي مي‌تواند موفق عمل كند كه اين مسير را با صلابت و حكمت دنبال كنيم، اظهار داشت: دشمن به خوبي ادعا مي‌كند كه ما به دنبال تحريم‌هاي فلج‌كننده عليه ايران هستيم تا اين ملت از پشتيباني حقوق خود منصرف شوند. 

جليلي با اشاره به حمايت مردم ايران در 22 بهمن‌ماه سال گذشته از نظام و رهبري ادامه داد: شايد اگر اين تهديدها در ابتدا مشكل به نظر برسد اما با صبر و شكيبايي مي‌توانيم آن را به فرصت تبديل كنيم.

وي با بيان اينكه اگر توليد و اشتغال به خوبي پيش رود ‌در اين صورت مي‌توانيم مانع گراني و تورم شويم بيان داشت: ما اكنون يازده ميليارد دلار كالاهاي اساسي شامل برنج،‌ گندم و ‌دانه‌هاي روغني را به كشور وارد مي‌كنيم اين در حالي است كه مي‌توانيم با يك برنامه‌ريزي درست و مدبرانه تمام اين كالاها را در داخل كشور آماده و مهيا سازيم. 

كانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به اينكه اگر توليد در داخل كشور به خوبي انجام گيرد سبب ايجاد اشتغال مي‌شود، اضافه كرد: دشمنان توليد سوخت 20 درصد را به عنوان ابزار باج‌خواهي عليه ايران در نظر گرفته بودند اين در حالي است كه جمهوري اسلامي به خوبي توانست به سوخت 20 درصد دست پيدا كند و اينك آنها خواهان توقف توليد سوخت 20 درصد هستند. 

جليلي بيان كرد: ايرانيان خارج از كشور ظرفيت بسيار مهمي هستند كه مي‌توانند به ما كمك كنند تا تهديدها را به فرصت تبديل كنيم.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چه برنامه اقتصادي در نظر داريد؟ گفت: در كشور در خصوص بحث‌هاي اقتصادي مسائل بسيار مهمي صورت گرفته است و برنامه‌هاي بسيار خوبي در جنبه‌هاي مختلف ارائه شده است.

كانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به اينكه برخي از اين برنامه‌ها امروز تبديل به قانون شده است، خاطرنشان ساخت: هر دولتي كه بوجود مي‌آيد بايد نسبت به اين قوانين التزام داشته باشد.

جليلي ادامه داد: قانون اساسي يكي از اين قوانين است كه برخي از مسائل و موضوعات را در مباحث اقتصادي دارد كه اگر اين مسائل به خوبي عمل شود بسياري از اين ظرفيت‌ها با همان اصول قانون اساسي انجام مي‌شود. 

وي با اشاره به قانون چشم‌انداز 20 ساله ادامه داد: اين قانون در كشور مصوب و اجرايي شده است. 

كانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به يكي از قوانين كشور كه همان قانون پنج‌ساله پنجم است اظهار داشت: دو سال و نيم از اجراي برنامه پنج‌ساله باقي مانده است و بسياري از مسائلي را كه كانديداها مطرح مي‌كنند در اين قانون آمده است.

جليلي با اشاره به قانون هدفمندي يارانه‌ها افزود: قانون هدفمندي يارانه‌ها قانون بسيار خوبي است و به نظر من اين قانون حتما بايد اجرا شود.

وي قانون اصل 44 را قانون بسيار مهمي دانست و عنوان كرد:‌مبناي اين قانون مشاركت دادن مردم در اقتصاد و كمتر شدن حضور دولت در اين عرصه است،‌به گونه‌اي كه دولت بايد بيشتر نظارت داشته باشد تا اينكه خود اجرا كند.

كانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه چرا اين قوانين تاكنون به خوبي اجرا نشده است، گفت: اين قوانين به قوت خود باقي است، مثلا قانون قطع وابستگي به نفت كه در برنامه پنجم توسعه بود كه در آن مقرر شد تا پايان برنامه پنجساله پنجم محقق شود هنوز انجام نشده است. 

جليلي افزود: كار اصلي دولت اين است كه بتواند اين برنامه‌ها و قوانين را اجرا كند اگر ما ده‌ها قانون خوب بنويسيم اما آنها را به اجرا نرسانيم مردم نااميد خواهند شد.

وي تصريح كرد: مهمترين وظيفه رئيس‌جمهور اينده هر كسي كه منتخب مردم واقع شود اين است كه بايد ساختار اجرايي كشور را به خصوص در بخش اقتصادي به گونه‌اي مديريت و فعال كند كه بتواند اين قوانين را اجرا كند.  

كانديداي انتخابات رياست جمهوري بيان داشت: كسي كه به عنوان رئيس قوه مجريه و كسي كه در راس دستگاه هاي اقتصادي قرار مي‌گيرد وظيفه‌اش اين است كه اين دستگاه‌ها را از ناكارآمدي درآورد البته من منكر خدمات بسيار خوب همكاران ما در دولت و در بخش‌هاي مختلف نيستم زيرا خود آنها هم هستند كه گله‌مندند كه چرا تلاش آنها كارآمدي لازم را ندارد. 

جليلي با اشاره به اينكه اگر ساختار و ساز و كار و فرهنگ حاكم بر دستگاه‌هاي دولتي به خصوص در بخش اقتصادي با اين نگاه باشد كه آنها به سراغ مردم بروند گفت:‌آنها بايد براي مشكلات مردم خودپيشگام باشند تا مسائل و مشكلات مردم حل شود. 

وي با اشاره به اينكه نبايد كاري كرد كه باعث عدم نشاط مردم در مسائل اقتصادي باشيم خاطرنشان ساخت: بايد مردم را كمك كرد تا گام‌هاي اساسي در مسائل اقتصادي ما برداشته شود. 

كانديداي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چه برنامه‌اي براي زدودن فساد مالي و رانت‌خواري در كشور داريد، اذعان داشت: مهمترين برنامه دولت من اصلاح ساختار اداري و اجرايي كشور است. 

جليلي گفت: من معتقدم اگر دولت را به ماشين و يا قطاري تشبيه كنيم اين ماشين الان ضعيف است و سرعت آن بسيار كم است به طوري كه بايد تمام ايرادات اين ماشين برطرف شود تا بتواند به سرعتي كه در شأن و شايسته پيشرفت كشور است حركت كند. 

وي يكي از مسائل را در ساختار اقتصادي فساد دانست و عنوان كرد: دولت بايد مدعي اينگونه مسائل باشد و مانع از بروز و ظهور فسادهاي مالي در كشور شود به گونه‌اي كه با سازوكارهاي اقتصادي روشن نه با سازوكارهاي قضايي اينگونه مسائل تصريح يابد. 

كانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به سامانه‌هاي اقتصادي ادامه داد: اگر سامانه‌هاي اقتصادي روشني داشته باشيم كه تمام اطلاعات اقتصادي در آن به خوبي جمع شود ضروري است و از همه اينها مهمتر اين است اگر سامانه اقتصادي در يك ساز و كار روشن شده و تعريف‌ شده‌اي قرار بگيرد مي‌توان اطلاعات با هم تقاطع داده شود. 

جليلي با اشاره به شفافيت ارزي در كشور بيان كرد: ما بايد يك پرتال ارزي در كشور داشته باشيم.

وي سامانه ثنا را اينگونه تعريف كرد و بيان داشت: اين سامانه هرگونه تبادل ارزي را كه در صرافي‌ها صورت مي‌گيرد مورد ثبت قرار مي‌دهد به گونه‌اي كه اين امر باعث مي‌شود تا از پولشويي و مفاسد مالي جلوگيري شود. 

كانديداي انتخابات رياست جمهوري دومين ويژگي بارز اين سامانه را جلوگيري از پولشويي دانست و عنوان كرد: بايد سازوكارهاي لازم در بانك‌ها و صرافي‌ها اعمال شود. 

جليلي در پايان با آرزوي توفيق براي هموطنان خارج از كشور تشكر خاطرنشان كرد:‌ آرزوي ما اين است كه ايران بتواند با اقتدار و عزت به جلو پيش برود و با قوت بتوانيم عزت بوجود آمده را حفظ كنيم زيرا هرچقدر اين عزت و افتخار افزايش پيدا كند با اقتدار بيشتر از حقوق ملت‌مان به خصوص ايرانيان عزيز خارج از كشور دفاع كنيم و جمهوري اسلامي ايران از حقوق تمامي ايرانيان خارج از كشور دفاع خواهد كرد. 


منبع:باشگاه خبرنگاران

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران