دیدبان

فیصل مقداد: بازپس‌گیری «جولان» اشغالی حق ثابت سوریه است

فیصل مقداد: بازپس‌گیری «جولان» اشغالی حق ثابت سوریه است

دیدبان؛ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه اخیرا در اقدام حمایتی از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد که «بعد از ۵۲ سال، وقت آن است که ایالات متحده به طور کامل حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد».

«فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه شامگاه جمعه به این ادعا واکنش نشان داد و تأکید کرد که جولان اشغالی، بخش جدایی‌ناپذیر اراضی سوریه است.

مقداد در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین»، آمریکا را سرکش‌ترین کشور دنیا دانست که حامی تروریسم است و قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص جولان اشغالی نادیده می‌گیرد.

وی آمریکا را خطری برای صلح و امنیت بین‌الملل عنوان کرد و گفت که ادعاهای ترامپ درباره جولان، «ناقض اصول و منشور سازمان ملل متحد... و قطعنامه 497 شورای امنیت صادره در سال 1981 است... [قطعنامه‌ای] که بر اساس آن، جولان خاک اشغال شده است و هر گونه اقدام مسئولان اشغالگر اسرائیلی در این خاک اشغالی، ملغی و باطل است».

معاون وزیر خارجه سوریه بار دیگر تأکید کرد که بازپسگیری جولان اشغالی، حق ثابت سوریه است که قابل مذاکره یا چشم‌پوشی نیست و «با استناد به مبادی حقوق بشر و قطعنامه‌های مشروع بین‌الملل از جمله قطعنامه‌های 497، 338 و 242 شورای امنیت، عقب‌نشینی کامل نیروهای اشغالگر از جولان تا خط چهارم ژوئن 1967 یک مسئله لازم الاجرا است».

مقداد در ادامه اعلام کرد که ساکنان جولان از روز نخست «اشغال شوم، تأکید کردند که جولان بخش لاینفک سوریه بوده و هویت سوری، صفت ملازم آنان است که از بین نمی‌رود، بلکه از پدران به فرزندان منتقل می‌شود و آنان به خاک، میهن و تابعیت عربی-سوری خود پایبند هستند».

وی با اشاره به تداوم مقاومت ساکنان جولان در برابر تلاشهای اشغالگر صهیونیستی که با هدف یهودی‌سازی یا کوچاندن آنان صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد که این افراد امروز نیز تلاشهای دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی را که برای تغییر وضعیت جولان صورت می‌گیرد، شکست خواهند داد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان